Longines

Medlem
27. jan. 2011
Innlegg
1.922
Sted
Trondheim
Jeg lurer på hvorfor det er så relativt lite/få Longines klokker å se på sonen? Ikke er det mye info som kommer opp når man bruker søkefunksjonen heller. Er ikke Longines noe populære klokker? Det er jo et tradisjonsrikt merke med mange flotte modeller i mine øyne. Lang fartstid i klokke verden har de jo også.
Jeg må si jeg har veldig sansen for merket. Da spesielt Master serien.
L2_739_4_71_3.jpg

L2_717_4_71_3.jpg

Noen som har noen synspunkter om Longines så kom gjerne med dine meninger/tanker om klokkene eller urverkene eller bare din egen smak. :D
 
For det første synes jeg det er brukbart med Longines på Sonen.
Det er opptil flere LLD'er og Flagship'er. I tillegg noen lekre eksemplarer av både de mer robuste sportsutgavene og fra Master Collection.
Det har vært skrevet en del innlegg og artikler om merket, som etter min oppfatning er mye kvalitetsur for pengene.
Jeg har forøvrig skrevet en artikkel om LLD og litt om merket generelt som ligger på forsiden.:D
 
For det første synes jeg det er brukbart med Longines på Sonen.
Det er opptil flere LLD'er og Flagship'er. I tillegg noen lekre eksemplarer av både de mer robuste sportsutgavene og fra Master Collection.
Det har vært skrevet en del innlegg og artikler om merket, som etter min oppfatning er mye kvalitetsur for pengene.
Jeg har forøvrig skrevet en artikkel om LLD og litt om merket generelt som ligger på forsiden.:D


I stand corrected ....

Der var det noe som hadde gått meg hus forbi. Flott artikkel der ja. :D
 
Jeg er relativt enig med deg tudor. Jeg syntes heller ikke det er så mye Longines her på sonen med unntak av noen LLD og en og annen hydroconquest. Vi kan se det er klare merker som går igjen da vi påvirker hverandre. Det har vel ikke så mye med at Longines ikke er populært, tvert i mot, men det er vel bare sånn det er blitt. (Klart jeg ønsker meg Rolex etter at jeg meldte meg inn her :D)

Personlig syntes jeg Longines er fantastisk flotte ur til fine priser. :)
 
Jeg liker Longines :D
Synes de har mange flotte klokker, som jeg kunne tenke meg - men som det så langt ikke er blitt til at jeg har realisert.

Mulige årsaker til at det ikke er så fryktelig mange Longineser IMHO
-ikke så fryktelig kjent sml med andre merker, les de skiller seg ikke voldsomt ut (ikke at de er ukjente, på ingen måte)
-de er gode på mye, men ikke rendyrket på noe (a la ikoner som Sub. Tar høyde for at jeg tar feil :))
-ikke inhouse urverk (mulig jeg tar feil her vedr dyrere modeller)
-de opererer i et prissegment der utvalget er enormt stort
-er jeg på klokkejakt, sammenligner jeg nypriser med bruktpriser. Kan jeg få en brukt Omega el Rolex, feks Seamaster eller Sub, i strøken tilstand for en lavere pris enn en ny Longines, skal man ha veldig lyst på Longinesen for å velge den :)
-ved resalg må man forvente betydelig tap vs nypris

Ellers så er det jo bare å følge sin egen smak og klinke til med kjøpe av Longines om man så begjærer, og deretter presentere uret på sonen med masse bilder :D
 
Jeg liker Longines :D
Synes de har mange flotte klokker, som jeg kunne tenke meg - men som det så langt ikke er blitt til at jeg har realisert.

Mulige årsaker til at det ikke er så fryktelig mange Longineser IMHO
-ikke så fryktelig kjent sml med andre merker, les de skiller seg ikke voldsomt ut (ikke at de er ukjente, på ingen måte)
-de er gode på mye, men ikke rendyrket på noe (a la ikoner som Sub. Tar høyde for at jeg tar feil :))
-ikke inhouse urverk (mulig jeg tar feil her vedr dyrere modeller)
-de opererer i et prissegment der utvalget er enormt stort
-er jeg på klokkejakt, sammenligner jeg nypriser med bruktpriser. Kan jeg få en brukt Omega el Rolex, feks Seamaster eller Sub, i strøken tilstand for en lavere pris enn en ny Longines, skal man ha veldig lyst på Longinesen for å velge den :)
-ved resalg må man forvente betydelig tap vs nypris

Ellers så er det jo bare å følge sin egen smak og klinke til med kjøpe av Longines om man så begjærer, og deretter presentere uret på sonen med masse bilder :D

Jeg ser poenget mtp pris kontra andre merker.
Angående inhouse urverk er ikke jeg den rette til å utale meg, men jeg forstår det slik at de sammen med ETA spesial lager /tilpasser urverk i de mere dyre urene sine. Her er jeg dog på meget tynn is. Sikkert noen her inne som vet det og kan oppklare det. :)
 
Jeg ser poenget mtp pris kontra andre merker.
Angående inhouse urverk er ikke jeg den rette til å utale meg, men jeg forstår det slik at de sammen med ETA spesial lager /tilpasser urverk i de mere dyre urene sine. Her er jeg dog på meget tynn is. Sikkert noen her inne som vet det og kan oppklare det. :)

Longines bruker ETA top grade i alle sine klokker:) I tillegg har de, nå for en stund siden, lansert et "eget" collonehjuls kronograf urverk:) Eller det vil si at dette urverket er laget ene og alene for Longines i samarbeid mellom urmakere fra ETA og Longines! Så in-house og in-house, men det står nå som det i WatchTime sin Caliber guide;)

I tillegg har jo longines tidligere laget egne verk som var meget gode og de er godt kjent for sine fem linjers manuelle urverk, som var meget bra etter de opplysninger jeg sitter på:)
 
Verden ville være et bedre sted om det var mer Longines og mindre Officine Panerai i den ;)
 
Longines bruker ETA top grade i alle sine klokker:) I tillegg har de, nå for en stund siden, lansert et "eget" collonehjuls kronograf urverk:) Eller det vil si at dette urverket er laget ene og alene for Longines i samarbeid mellom urmakere fra ETA og Longines! Så in-house og in-house, men det står nå som det i WatchTime sin Caliber guide;)

I tillegg har jo longines tidligere laget egne verk som var meget gode og de er godt kjent for sine fem linjers manuelle urverk, som var meget bra etter de opplysninger jeg sitter på:)

Takk for opplysninger. :D

Verden ville være et bedre sted om det var mer Longines og mindre Officine Panerai i den ;)

Hahaha.... Kan tildels være enig selv om jeg må si det er noen Officine Panerai som tiltaler meg. :p
 
Syns også Longiness er et pent ur.....denne på finn til kr 9000 kjøpt i år med papirer og boks til en veil.pris på 18,000 er et meget godt kjøp.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32137181

Ellers virker det som flere her inne (kjenner faktisk litt på det selv) kjøper ur etter det som er popis hos den harde kjerne på TS. Kan være det og få kred... av sin klokke etter unboxing av hardhausende,er mer tilfredsstillende en og være tro mot sin egen smak.

Mvh
Timebandit;)
 
Husker ikke helt prisnivået på akuratt denne modellen.

Men man ser nå ofte moderne Longines ned mot 6-7000 og da gjerne inkludert ekstra remmer etc.
Jeg solgte f.eks en GrandeVitesse som har lik nypris for 6500,- inkl. en ekstra rem. Og den løp ikke akkurat ut døren og ned til postkontoret til den prisen.
 
Longines har mye pent

Denne her er ganske høyt oppe på lista mi hvertfall.
Den har det tidligere omtalte column-wheel urverket.
L2.733.4.72.2.jpg


Den Hydroconquest Chronoen sikla jeg en del på før, men det er noe med det gigantiske 12-tallet som gnukker meg feil vei (for å si det på godt norsk).
 
Den på finn er jo en Chrono som ligger en god del høyere enn vanlig hydroconquest, så i hvertfall til en finn.no pris synes jeg det er hyggelig. Ikke noe å gå mann av huset for, but still.....blir vel kanskje en subjektiv vurdering. Men at den ikke er gått forteller kanskje at det ikke er det mest etterspurte på bruktmarkedet heller.

Husker Grand Vitessen din Rousp, slet med å ikke slå til for den var hyggelig priset, men kom jo tilbake til den evinnelige leken "for bare så mye mer kan jeg jo få....." og den tror jeg ganske mange som selger blir straffet av. Det er ikke at man ikke har priset klokken etter det som med all fornuft burde være en grei pris, men man har ikke akkurat det folk er på utkikk etter.

Så hjelper det neppe at Swatchgroup har bestemt seg for tydelig å differiensere mlm Longines og Omega. I frykt for å kannibalisere sitt eget produkt har de bestemt lagt seg på forskjellige linjer. Omega skal høre til i luxury, det skal ikke Longines.

Men når det er sagt, hvis folk kommer og spør meg om et bra merke til ikke så mange penger tar jeg meg selv i å titt og ofte komme tilbake til Longines. Synes det er supre klokker til en hyggelig pris, og for folk flest så liker de gjenkjennelsesfaktor som gjør at Hamilton, Sinn, Baume Mercier, Maurice Lacroix etc etc. (uten å sammenligne disse) er klokker de ikke gidder høre om.
 
Syns dette er litt rart selv. Kjøpte selv en Longines Master Collection Chrono for et års tid siden for en ganske hyggelig pris. Syns man får ganske mye ur for pengene, samtidig som det er et veldig allsidig ur med den hvite skiven og mørk brun skinnrem.

Men som tidligere sagt så får man jo mange andre ur som kanskje er mer attraktiv i samme prissegment, spesielt dersom man måler ny Longines opp mot et brukt ur fra en annen produsent.

Dersom man ser mot utlandet kan man få en brukt Longines til en svært hyggelig penge. Har sett ur fra masterserien ned i 1200$ på WUS.
 
Jeg liker godt flere av modellene til Longines. Her vært på nippet til å kjøpe en flere ganger.
For min del tror jeg det har stoppet opp i følgende:
Legger jeg på litt til kan jeg få en brukt Rolex.;)
Etter å ha studert en modell jeg har lyst på har jeg på en måte sett meg mett på den.:confused: Dette tyder jo på at man kan gå fort lei.
Eneste sportsmodellen deres som tiltaler meg er LLD. Denne hadde et par småting som gjorde den uaktuell for meg.

Ellers liker jeg godt barleycorn mønsteret. Mange i Master-serien er lekre, men synes de mangler et eller annet jeg ikke klarer å sette fingeren på. Kanskje en liten mangel på særpreg? Nei, det stemmer ikke helt. Jeg vet ikke.:confused::smile:
 
Det er en viss mulighet for at denne blir min neste anskaffelse :)

L4.754.4.72.4.jpg