Longines

Hmmm..... Min Eterna chronograf fra 30 tallet har også column wheel....... :)

Ja, ikke sant. Og jeg har en Omega med column wheel.
Hvorfor er det slik fuzz når Longines kommer med det? Er det noe spesielt med den varianten Longines har?

Bromle, takk for at du deler disse bildene med oss igjen. Den klokka kler gråvær.

Det er fordi det inntil nå ikke har vært noen ETA verk med column wheel å ta av slik at dette har vært forbeholdt dyrere klokker :).

Forsåvidt greit nok det, og at Longines gjør et nummer ut av det. Men hvorfor skriver journalistene og WIS-ene om dette som om det nærmest skulle være en sensasjon?
Har Longines finpusset og forbedret ETA-verket til de grader at det fortjener mer oppmerksomhet enn andre med column-wheel-teknikken?
Det er jo ikke en kjeft som nevner noe om at Omega har column-wheel kronografer i sine klokker.

Edit: Jeg har forsåvidt funnet svaret selv. ETA-verket er spesielt designet for Longines, og det er som du sier et rimelig alternativ i forhold til prestasjoner/teknikk.
+ en hel del som WIS-ene forstår mye mer av enn meg :)

For meg var Longines en døråpner inn i klokkeverden og jeg synes fremdeles de har endel fine ting. Er man interessert i retrograd får man mye visere for penga ;)
Ellers føler jeg at Longines gjør det best på den dressy fronten - sportsurene er ikke helt for meg - uansett hvor mye Andre Agassi og Steffi Graf fronter dem.
Når det kommer til popularitet her på sonen er det jo en del LLD'er, men det er nok heller - som nevnt - en døråpner for folk snarere enn den ultimate grailen. Allikevel i resten av verden - altså kina - er Longines i veldig vekst. Longines kommer til å gjøre en kraftig prisøkning ila. det neste året, både pga. Omegas prisøkning i kina, les; de prøver å fylle prisrommet der Omega var tidligere, og pga at de har erstattet mye SS-lenker med edlere metaller og eliminert endel av de enklere kvartsmodellene.

Bumper en gammel tråd siden den allerede inneholdt noen interessante refleksjoner rundt Longines.

Men de er jadden i dytten for tiden.

longlegdive3.JPG

Heritage Diver Chronograph. Vantett til 300m.

Kommer sikkert ikke til å koste skjorta heller.

Jeg er ikke helt solgt på Heritage Diver Chrono enda, men jeg synes virkelig disse to som de kom med i år er flotte:

LonginesCzech-01.jpg

1395842014235

Var igår en tur innom Urmaker Christensen på Storo og kikket litt.

De fører Longines, og blant modellene de hadde utstilt var det et par Conquest kronografer som jeg ikke hadde sett før.

Ganske store med sine 44mm, og kronografene i Conquestserien er vel ikke av de peneste på markedet, men synes denne (og tilsvarende med omvendt skivekombo) var ganske tøff.

Det er ikke så stort utvalg av nye pandaer i denne prisklassen, så tenkte det var greit å dele.

Bumper en gammel tråd siden den allerede inneholdt noen interessante refleksjoner rundt Longines.

Men de er jadden i dytten for tiden.

longlegdive3.JPG

Heritage Diver Chronograph. Vantett til 300m.

Kommer sikkert ikke til å koste skjorta heller.

Dette er en av de kuleste Longinesene jeg har sett. Er ellers enig i at de ellers har lekre dressur, og siden deres vintageklokker er fantastiske, har jeg selvfølgelig et fødselsur fra 60-tallet.

Longines selger særlig godt i Asia og mye av sortimentet er tilpasset smaken der tenker jeg. Nesten like stort volum som Omega hvis jeg husker rett, men merkevaremessig ikke så tydelig til tross for floraen av alle ambassadørene (eller kanskje nettopp derfor) Litt for alle og veldig mye klokke for pengene synes jeg, og ofte rabattert på toppen av det.
Selv har jeg nå disse 2 modellene som jeg gleder meg over:
Longines-1.jpg
9495f129fb5021781bfa306d3890b5cb.jpg

og ser ikke bort fra at det kan bli en til etterhvert, har veldig sans for denne vakre single-push chronographen

d78c6513c64cdf2decc3423990914603.jpg
c4400020540a3914c1823b7e47b0868d.jpg

20% på all Longines (og Tag og Rado) í torggata í dag. :)

Edit: Torggata i Oslo. Glemmer innimellom at ikke alle bor på samme sted... :p

Redigert:
Jeg var så heldig å eie denne en stund:

frontal2_zps3587b161.jpg

Helt fantastisk flott klokke, men dessverre var det veldig sjelden (les: aldri) noen anledninger der det var naturlig for meg å bruke gullklokke, så den forsvant ut igjen. Hadde jeg hatt en dress-og-slips-jobb, hadde den nok blitt værende.

Bumper denne med bilder av en kronograf jeg kom over for litt siden, og nå vurderer/leter etter:

Longines Istituto Idrografico R. Marina
Basert på en kronograf de leverte til kartografer i den italienske marinen i 1938. Produsert i 2008 i forbindelse med 70-årsjubileumet.
ml_image.631101.jpg

home_image.635206.jpg

40mm og hesalitt

Subdialplasseringen er motsatt på den nye, men ellers er den ganske tro mot den originale.
587943d1325027403-longines-istituto-idrografico-r-marina-30su4w6.jpg

Bumper denne med bilder av en kronograf jeg kom over for litt siden, og nå vurderer/leter etter:

Longines Istituto Idrografico R. Marina
Basert på en kronograf de leverte til kartografer i den italienske marinen i 1938. Produsert i 2008 i forbindelse med 70-årsjubileumet.
ml_image.631101.jpg

home_image.635206.jpg

40mm og hesalitt

Subdialplasseringen er motsatt på den nye, men ellers er den ganske tro mot den originale.
587943d1325027403-longines-istituto-idrografico-r-marina-30su4w6.jpg

Oisann, det var latterlig fin!

Noen som vet om de har Heritage 1935 og 1973 på Protid Storo? (Evt. på den sjappa i 1. etg som vel også har noe Longines)

heritage-collection-slide-2.jpg

Denne har vel begynt å dukke opp hos de autoriserte forhandlerne, og jeg har fortsatt veldig lyst på den :)

Supertøff og ganske særegen.