Longines

Her er et bilde av min til inspirasjon og glede! ;)

2011-06-17112951.jpg

Bestefar og far hadde Longines og jeg har alltid vært begeistret for dette merket.
Jeg var det berømte håret unna å kjøpe en columnwheel i høst. LLD har jeg veldig sansen for. En flott klokke til en svært hyggelig pris. Jeg har også en teori om at dens opprinnelige forfader, som kom for rundt femti år siden, var modell for IWCs Aquatimer anno 1967. Det betyr at min Aquatimer Vintage Collection er en kopi av kopien av Longines' femti år gamle diver. De er skremmende like, alle fire faktisk.
Vel-vel, nok om det.

Dette er en Silver Arrow fra ca 1956. Jeg fikk den etter min far allerede i ungdommen og den har vært gjennom noen harde runder i løpet av anslagsvis 35 års armtid. Bortsett fra glasset er det kun remmen som er byttet. Den satt opprinnelig på en Filoflex eller noe i den duren. Jeg er ikke begeistret for denne remmen så den skal byttes når jeg finner noe som passer.

009-1.jpg

Bestefar og far hadde Longines og jeg har alltid vært begeistret for dette merket.
Jeg var det berømte håret unna å kjøpe en columnwheel i høst. LLD har jeg veldig sansen for. En flott klokke til en svært hyggelig pris. Jeg har også en teori om at dens opprinnelige forfader, som kom for rundt femti år siden, var modell for IWCs Aquatimer anno 1967. Det betyr at min Aquatimer Vintage Collection er en kopi av kopien av Longines' femti år gamle diver. De er skremmende like, alle fire faktisk.
Vel-vel, nok om det.

Dette er en Silver Arrow fra ca 1956. Jeg fikk den etter min far allerede i ungdommen og den har vært gjennom noen harde runder i løpet av anslagsvis 35 års armtid. Bortsett fra glasset er det kun remmen som er byttet. Den satt opprinnelig på en Filoflex eller noe i den duren. Jeg er ikke begeistret for denne remmen så den skal byttes når jeg finner noe som passer.

009-1.jpg

LLD er en flott klokke også i mine øyne. Lukter litt på den også.
Silver Arrowen din var lekker. :D

idd. Enig i det, men det er fordi jeg liker tidløse, oversiktlige timevisere :p

Selv ønsker jeg meg en Legend Diver til jul :)

Hmmm..... Min Eterna chronograf fra 30 tallet har også column wheel....... :)

Ja, ikke sant. Og jeg har en Omega med column wheel.
Hvorfor er det slik fuzz når Longines kommer med det? Er det noe spesielt med den varianten Longines har?

Bromle, takk for at du deler disse bildene med oss igjen. Den klokka kler gråvær.

Det er fordi det inntil nå ikke har vært noen ETA verk med column wheel å ta av slik at dette har vært forbeholdt dyrere klokker :).

Forsåvidt greit nok det, og at Longines gjør et nummer ut av det. Men hvorfor skriver journalistene og WIS-ene om dette som om det nærmest skulle være en sensasjon?
Har Longines finpusset og forbedret ETA-verket til de grader at det fortjener mer oppmerksomhet enn andre med column-wheel-teknikken?
Det er jo ikke en kjeft som nevner noe om at Omega har column-wheel kronografer i sine klokker.

Edit: Jeg har forsåvidt funnet svaret selv. ETA-verket er spesielt designet for Longines, og det er som du sier et rimelig alternativ i forhold til prestasjoner/teknikk.
+ en hel del som WIS-ene forstår mye mer av enn meg :)

For meg var Longines en døråpner inn i klokkeverden og jeg synes fremdeles de har endel fine ting. Er man interessert i retrograd får man mye visere for penga ;)
Ellers føler jeg at Longines gjør det best på den dressy fronten - sportsurene er ikke helt for meg - uansett hvor mye Andre Agassi og Steffi Graf fronter dem.
Når det kommer til popularitet her på sonen er det jo en del LLD'er, men det er nok heller - som nevnt - en døråpner for folk snarere enn den ultimate grailen. Allikevel i resten av verden - altså kina - er Longines i veldig vekst. Longines kommer til å gjøre en kraftig prisøkning ila. det neste året, både pga. Omegas prisøkning i kina, les; de prøver å fylle prisrommet der Omega var tidligere, og pga at de har erstattet mye SS-lenker med edlere metaller og eliminert endel av de enklere kvartsmodellene.

Bumper en gammel tråd siden den allerede inneholdt noen interessante refleksjoner rundt Longines.

Men de er jadden i dytten for tiden.

longlegdive3.JPG

Heritage Diver Chronograph. Vantett til 300m.

Kommer sikkert ikke til å koste skjorta heller.