Liker du Parmesan?

Liker du parmesan?

  • Ja

    Stemmer: 9 90,0%
  • Nei

    Stemmer: 1 10,0%
  • Vet ikke/har ikke smakt

    Stemmer: 0 0,0%

  • Antall stemmer
    10
Etter denne tråden måtte jeg ha litt parmasan til ølen. God helg!
c15aa0aa-5aed-93af.jpg
 
Lukter noe helt forjævlig. Men smaker godt. Typisk ost.

Som hardost lukter vel Parmesen egentlig veldig lite. Som revet muligens litt mer hvis den ikke er fersk. Nydelig og uunværlig ingrediens i det italienske kjøkken. Er på ferie i Sorrento ved Amalfikysten for tiden og nå er det straks tid for lunsj med pasta og parmesan. Ciao

4f27e32d-4b5d-a388.jpg


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Parmesan er uunnværlig på pasta, men det må være parmesan som man river, ikke rompesan-varianten i de forskjellige boksene, urk.

Jeg vil også foreslå omtalte pecorino særlig på pizza, men i moderate mengder i kombinasjon med mild ost (gjerne provolone, mmm). Parmesan og pecorino er begge "naturlige" former for MSG, monosodiumglutamat, som brukes som såkalt smaksforsterker i diverse mat.
 
På menyen i kveld stod samboerens risotto, naturligvis med store mengder parmesan. Det gikk da opp for meg at jeg må reklamere litt for parmesanriven vår.

5955.jpg


Enkel liten sak til 150 spenn, god i hånden og enkel å rengjøre. Vår er daglig i bruk, feks for riving av eple til den lilles frokostgrøt. Og til parmesan :)
 
Parmesan er et must! Når det gjelder det nevnte rivjernet over har jeg det samme, men det er jo helt ubrukelig til parmesan! Da vil jeg ha det så grovrevet som mulig :D
 
Lite tips til andre parmesanelskere: knekkebrød med pesto og så et par små skiver parmesan på toppen er fantastisk godt!
 
Parmesan er knallgodt, har et inntrykk av at de fleste som ikke liker dette bare har smakt det forferdelige spetakkelet man kan riste ut av en boks. Det både lukter og smaker avskyelig.