Liker du Parmesan?

Liker du parmesan?

  • Ja

    Stemmer: 9 90,0%
  • Nei

    Stemmer: 1 10,0%
  • Vet ikke/har ikke smakt

    Stemmer: 0 0,0%

  • Antall stemmer
    10

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Innlegg
4.341
Sted
Oslo
Jepp, det er agurktid, og her kommer en litt underlig spørreundersøkelse. Ikke veldig vitenskapelig, men det gir forhåpentligvis litt innsikt til en diskusjon jeg er i. Spørsmålet er enkelt - liker du parmesan? Vi snakker altså om den italienske osten, populær på pasta, i salater eller for seg selv. Begrunn gjerne svaret i en kommentar:)
 
Jeg er en lidenskapelig parmesanspiser. Får jeg tak i god og relativt fersk parmesan handles det. Var innom et ysteri i Italia for noen år siden. Kjøpte med meg 8 kg vellagret (2 år). Jeg var med inn på lageret og fikk ved selvsyn oppleve at en hel ost ble partert i passelige stykker, vakumpakket og lagt i handlebagen min. Ja, ikke hele osten altså, men 8 kg av den.

Vi bruker parmesan der det er naturlig å bruke parmesan. Pasta, salater, carpaccio, pizza (i små mengder) osv.
Noe jeg har fått postitiv tilbakemelding på er min akevitt- eller portvinsmarinerte parmesan. Til dette bruker jeg terninger av rimelig fersk parmesan. Disse legges så i en skål, gjerne kaffeskål, hvor det flyter en skvett med en av den nevnte godsaker. Etter et kvarters tid er det bare å legge innpå. Heeerlig.
 
Naturligvis! Parmesan er obligatorisk på alt som minner om pastabasert mat, for ikke å snakke om rikelige mengder i risotto. Like mye som jeg elsker nyrevet parmesan hater jeg dette illeluktende satans verk som er pulverisert parmesan på krydderboks.

Så, hva får du ut av dette da krille?
 
Hehe... :)

Jeg elsker parmesan like mye som jeg elsker nato-remmer! Og finner alltid en grunn til å spise det.

Bruker det mest til pastarelaterte retter, ikke bare på retten etter at den er servert, men også i sausene. Masse!

Tips til kveldsmat er ferskt, fint brød med salami og parmesan på toppen :)

Flere ganger jeg bare skjærer meg skiver med parmesan som jeg spiser "bar" til øl.
 
Parmesan er konge, rått i salat med ristede pinjekjerner, ruccola, melon og eller avocado
Snaxxer gjerne på det "reint" med eller uten drykk.

Føler at oster som smaker mer blir litt mer drøyere og varer lenger da man ikke må ha på like mye for effekt (ref gul/hvit-ost på pizzan kontra vellagret parmesan)
 
Parmesan er en av favoritt-ostene mine, jeg spiser den ofte nyrevet på pasta eller i pizza, men like gjerne bar eller på en tynn kjeks også... jeg har til og med en halv parmesan-ost i kjøleskapet på jobben i tilfelle jeg får lyst på litt :cool:
 
Parmesan er fantastisk på pizza, pasta og risotto. Hadde en kokk i laget på rekruttskolen og da vi lekte krig i skogen hadde han alltid med seg en klump parmesan og en pose salt sørlandschips. Skjær av en tynn skive og spis med potetgullet. Rett og slett dødsdigg!
 
Elsker parmesan!!! :) Ny ferskrevet parmesan mmmmmm....:D
Jeg mener å ha hørt at man kan pantsette parmesan i banken, eller altså enkelt forklart parmesan =penger i banken.:p. Ikke for å ødelegge tråden men kan også anbefale den spanske osten manchego funker svært bra til serrano skinke.:)
telefonapparatet mitt
 
Var sammen med en dame av italiensk herkomst dengang jeg var ung og sprek.
I følge hennes foreldre var parmesan bare søppel som var forbeholdt uvitende utlendinger.;)

Pecorino er visstnok tingen.:)

Ellers synes jeg parmesan er helt greit.
 
Bra meningsmåling!:)

Ja, jeg liker Parmesan veldig godt, spesielt på pasta. Mmmm. Tror jeg må ut for å handle inn en ost...
 
Takk for stor respons og mange morsomme svar! Spørreundersøkelsen ble selvsagt unnfanget under/etter middagen i går, hvor parmesan var en ingrediens. Diskusjonen gikk på noe slikt som:

1: - mmm parmesan!
2: - æsj, lukter tåfis og smaker verre!
1: - hva, liker du ikke parmesan?
2: -nei, fysj, det er bare for særinger
3: - for noe tull, alle liker parmesan!
4: - nei, nei, det er nær 100% korrelasjon mellom dem som liker de finere ting i livet og de som liker parmesan!
krille: - hmmm, la oss sjekke, jeg kjenner en gjeng som stort sett liker de finere ting og vel så det....

Jeg trenger vel ikke å si at rødvinen fløt friskt?
 
Ble litt inspirert av denne tråden, så jeg åpnet en flaske Håndbryggeriet Skumring og litt Parmagiano. Finfin kombinasjon
 
Jeg er ingen stor ostemann, liker min helst i Hvit eller brun, kan også spise nøkkel ;)

Men jeg blir rett og slett dårlig av lukten på parmesan desverre! =/ Så ble en nei på mdeg! :)
 
Å spise et måltid uten parmesan som naturlig ingrediens og tilbehør må da være like meningsløst som å elske i kofte, selbuvotter, stil-longs og et par snertne crocs.
 
kan jo ikke ha parmesan til alt da, men nesten. Akkurat som med hvitløk.

Åpnet forresten nettopp en Ripasso som jeg har fått og som var altfor søt og bær-aktig. En kjapp tur til den lokale bensinpusheren og vi har tinto de verano, riktig nok med sitronbrus som blir litt feil men godt likevel. En liten spania-buzz. Og nå sitter jeg her og lurer på hvorfor jeg ikke har parmesan. Selv om det ikke har noe med spania å gjøre, og egentlig passer det ikke til sommervin heller. Men fikk sinnssykt lyst på. Hmm!

Og Moore, ikke glem ull- og strikkkefetisjistene. Crocs derimot kan muligens (og forhåpentligvis) være en av de få ting her i verden ingen har fetisj på :confused: