Lag dine egne reimer ...

Bruker du hulltang for å lage hull til stingene?
Anbefaler å prøve syl i stedet. Syl lager mye mindre hull som lukker seg rundt stingene og som dermed gir sterkere søm - og jevnere sting.
 
Bruker du hulltang for å lage hull til stingene?
Anbefaler å prøve syl i stedet. Syl lager mye mindre hull som lukker seg rundt stingene og som dermed gir sterkere søm - og jevnere sting.

Bruker syl også til tider, men synes det er enda litt enklere m hulltang eller hulldor. Har flere typer "gafler" også, som lager enten tre eller fire hull, rette og skrå.(usikker på hva de egentlig heter) men som sagt hulltang jeg bruker mest.
 
Her er mitt første spede forsøk på å lage en vintage klokkerem. Laget den fra bunnen av og fant ut at skrafekniven jeg kjøpte fra skinnlaaven var skrot! Ut på jakt etter skrefer igjen. Ser trådstarter har samme/Liknende skrafer som meg, hvordan fungerer det for deg? Ellers vil jeg si at å handle fra skinnlaaven er rimelig dyrt, bare frakt for en liten pakke for meg kom på 180kr! Bukta fra nå da:)
bilde-10_zps50acc025.jpg

bilde-9_zps21e8d49c.jpg
 
Her er mitt første spede forsøk på å lage en vintage klokkerem. Laget den fra bunnen av og fant ut at skrafekniven jeg kjøpte fra skinnlaaven var skrot! Ut på jakt etter skrefer igjen. Ser trådstarter har samme/Liknende skrafer som meg, hvordan fungerer det for deg? Ellers vil jeg si at å handle fra skinnlaaven er rimelig dyrt, bare frakt for en liten pakke for meg kom på 180kr! Bukta fra nå da:)
bilde-10_zps50acc025.jpg

bilde-9_zps21e8d49c.jpg

Imponert!!! Særlig om dette er din første, for mine par første så ut som noe katta hadde dratt inn, hehe.
Her er det bøtter og spann med potensiale i allefall, så bare å klemme ut flere.

Ang skarfe-kniven så fungerer den greit for meg, men kan det være at bladet på din står i litt feil vinkel eller noe i den duren? kan presse ut selve bladet, og eventuellt dytte det inn igjen etterpå. Får også kjøpt reserveblader (5stk til 45,- hos Jørn Jensen) Eneste er at de blir ganske fort sløve synes jeg. Finnes andre høvler også, men det har jeg ikke prøvd.

Tror vel jeg har en litt "skjærende" bevegelse på den når jeg høvler ned læret? Husker ærlig talt ikke helt. men fungerer som sagt greit for meg. Gleder meg til å se hva mer som kommer her;)
 
Haha, dette begynner å se så bra ut at du snart kan starte utsalg:)
Har sagt det før og sier det igjen. Virkelig imponert ;)
 
Haha, dette begynner å se så bra ut at du snart kan starte utsalg:)
Har sagt det før og sier det igjen. Virkelig imponert ;)

Takker:0) Blir nok ikke noe utsalg tror jeg, men solgt litt til venner og bekjente da. Rett og slett ikke tid til å lage så alt for mange, og tror fort litt av morroa kan bli borte om man har press på seg til å levere flere remmer på kort tid.
Men om noen skulle ha lyst på en reim så skal jeg alltids få til det (har alt en i bestilling fra Tom her inne etter en veldig hyggelig GTG:0) Men kan trenge litt tid på å levere da, så man er klar over det. Litt avhengig av utvalg i skinn osv. Og 350,- er prisen jeg har tatt pr reim.

Sånn ble den på Seiko Sumoen, blir dagens i morgen dette tror jeg.
20121219_224104.jpg
 
der var ny rem laget. Faktisk på bestilling fra en kollega som hadde en ødelagt rem og nesten var på vei til å kaste klokken pga. det. Rart hvor vanskelig "ikke-klokke-interesserte" tror alt ved en klokke er:) Har vært på Biltema og funnet verktøy som gjør Scarfejobben og ser nå fram til å bli flink på dette med tid å stunder.
bilde_zps07869967.jpg
 
der var ny rem laget. Faktisk på bestilling fra en kollega som hadde en ødelagt rem og nesten var på vei til å kaste klokken pga. det. Rart hvor vanskelig "ikke-klokke-interesserte" tror alt ved en klokke er:) Har vært på Biltema og funnet verktøy som gjør Scarfejobben og ser nå fram til å bli flink på dette med tid å stunder.

Wow! Veldig stilig lær, hvor kom det fra om jeg får spørre? Stilig med distressed leather.
Og hva ble erstatningen for skarfekniven du fant på Biltema da?
 
Redigert:
kjøpte et billig knivsett på biltema(99,-) som kom i en blå eske og med masse utskiftbare knivblad. var 4 stk. perfekte scarfeblade i det. Læret er fra fretex. Bor i Bodø og fretexen her har masse bra lærbelter som koster 29-39 spenn. har vært der flere ganger og hamstret. Dama i butikken spurte nå sist hva jeg holdt på med:) Bruker du kun lær køpt som "bare lær"? Tror ikke jeg får tak i det i butikk her oppe. Takk for tråden btw, mye god inspirasjon!
 
kjøpte et billig knivsett på biltema(99,-) som kom i en blå eske og med masse utskiftbare knivblad. var 4 stk. perfekte scarfeblade i det. Læret er fra fretex. Bor i Bodø og fretexen her har masse bra lærbelter som koster 29-39 spenn. har vært der flere ganger og hamstret. Dama i butikken spurte nå sist hva jeg holdt på med:) Bruker du kun lær køpt som "bare lær"? Tror ikke jeg får tak i det i butikk her oppe. Takk for tråden btw, mye god inspirasjon!

Fretex ja, det har jeg ikke tenkt på ...Hmmm må vel ta min første tur på Fretex da. Takk for tipset.
Selv har jeg fått mesteparten av skinnet fra loppemarked (ja du leste riktig ...og ENESTE grunn til at jeg har dratt dit) Fruen er hekta på loppemarked og tipset meg om at det var enorme mengder vesker og belter der til nesten ingenting. Så blitt med henne i galskapen noen ganger, og direkte syke tilstander. Men, funnet mye bra og billig lær da.

Ellers så var jeg så dum at at jeg gikk løs på noen magasintasker fra krigen, som mine første par forsøk på reimer.
Endte opp som noe jeg ikke ville hatt på bikkja engang ...så fullstendig bortkastet gitt.

Men, var jo akkurat dette jeg håpet på, at det var flere som kastet seg på egenproduksjon;) så keep 'em comming!
 
haha, bra at du forteller meg det og at shipping fra USA tar litt tid, for jeg har noen ammotasker på vei fra bukta:) Jeg er en J.... stabukk som dama mi sier og når jeg fant den skinnreimen jeg ville ha og den kostet 150,- dollar shipped bestemte jeg meg for å lage selv. Ennå en stund til jeg greier det like bra selv(om ever), men morsomt og veldig beroligende hobby i mellomtiden. Har faktisk fått flere "oppdrag" hos venner og bekjente så mulig jeg tjener innn verktøy utgiftene også:) God lørdagskveld til deg!
 
Hehe, kan være greit å spare god-læret litt i allefall. Men nå må det sies at dine første overgår mine første en høy gang, så gi gass:0)
Her er en annen jeg laget for lenge siden til fadern sin klokke (til høyre) begge to er samme læret, men den til venstre er læret halvvert i tykkelse på. Så ikke mye justering som skal til, for å få helt annerledes utseende.

20121223_145709.jpg
 
Redigert:
Nå har jeg virkelig fått sving på scarfingen! Ble tipset av en rem-maker her på forumet om å kjøpe en hælskrape på Clas Ohlson og den er "by far" det beste verktøyet til jobben jeg har funnet! Og kan handle ubegrensett med utskiftningblader billig. Så nå gjør jeg ikke annet om kveldene enn dette:/ Har og startet å lage Nato nå som jeg får læret tynt. Hvilket verktøy bruker dere for å lage den streken der sømmen ligger? har noe greier fra Tandyleather men får ikke helt dreisen på det.
bilde-11_zps05fb413c.jpg


de 2 klokken til høyre er ikke mine men reimene er laget av meg.
 
Se der ja! Ser bra ut det, absolutt. Ang verktøy for å lage spor så kan du se på bilde nr 24 på første side her, så ser du verktøyet. Sikkert andre metoder også, men denne har funert veldig bra for meg i allefall.
 
Akkurat ferdig med denne. Er til en medasylant her inne, så måtte være enda litt mer nøye enn jeg er til de som kun er til meg selv. Fargen kommer ikke helt frem her dessverre men. Og nå er det bare og klemme ut ett par til, for har tre i bestilling her nå:0)
20130106_011824.jpg


20130106_011753.jpg


20130105_232114.jpg
 
Pokkern, læret jeg fikk var tjukt. Sendte det tilbake.
Hvor får jeg tak i tynt lær? Noen i Oslo?
Sliter med det selv, for stort sett det meste diverse buntmakere har er alt for tykt. Men som har vært nevnt av Orlando her tidligere, så er det mye gamle belter osv på fretex som egner seg. Ikke prøvd den løsningen selv, men burde funke det. Men finner du et sted med utsalg av riktig type skinn, så si for all del fra:D så gjør jeg det samme