Lag dine egne reimer ...

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger! Gir motivasjon til å klemme ut noen fler remmer, og bruk av andre teknikker også. Tror nesten det blir en til alt i kveld jeg, så fort unga er i seng:0)
 
Svært så gjennomført guide Fnusnu!
Lov å spørre om det var konemor som tok bildene - da er kanskje tålmodigheten med hobbyen ikke så gærn allikevel? :)

Dette ger inspirasjon og selv om det ikke er gitt at det blir noe av så er i hvert fall interessen veldig mye større og terskelen lavere nå

Takk takk takk
 
Hvor kjøper folket buckles? Har bestillt endel på ebay men tar jo så sykt lang tid i posten. Kjempetråd dette, har neste alt klart for start av egenproduksjon:eek:
 
Jeg hadde satt kjempe pris på hvis du også dokumenterte hva du gjør med sidene av remmen. Altså hva man legger på der så man ikke ser kuttet (eller hva man skal kalle det)
 
Kjempetråd! fikk bare lest kjapt gjennom nå, men utrolig bra at du tar deg tid til en så grundig tråd ift bilder og tekst.
 
Svært så gjennomført guide Fnusnu!
Lov å spørre om det var konemor som tok bildene - da er kanskje tålmodigheten med hobbyen ikke så gærn allikevel? :)

Dette ger inspirasjon og selv om det ikke er gitt at det blir noe av så er i hvert fall interessen veldig mye større og terskelen lavere nå

Takk takk takk

Nope, stativ og fjernkontroll samt selvutløser måtte til gitt. Mens fruen satt og lo av meg i stua;)

Hvor kjøper folket buckles? Har bestillt endel på ebay men tar jo så sykt lang tid i posten. Kjempetråd dette, har neste alt klart for start av egenproduksjon:eek:

Veldig bra! Legg ut bilder når du får laget din første da. Spenner kjøper jeg bla panatime.com , men også kjøpt fra bukta.
Jeg hadde satt kjempe pris på hvis du også dokumenterte hva du gjør med sidene av remmen. Altså hva man legger på der så man ikke ser kuttet (eller hva man skal kalle det)

Will do:0) laget en ny nettopp, men ikke bildet av det der dessverre, for ikke kommet så langt i prosessen. Men skal få med bilder av kantpolering osv litt senere.

Utrolig kult det der! Genial tråd, skal teste ut dette i fremtiden.
Gleder meg til å se først opplag;) Artig det her, at fler starter opp.
Kjempetråd! fikk bare lest kjapt gjennom nå, men utrolig bra at du tar deg tid til en så grundig tråd ift bilder og tekst.
Bare hyggelig det
Helt rått, hvis du vil ha oppdrag må du si i fra, tar gjerne en GTG også.
Tom
Heisann Tom, og takk for det. Kan godt lage en rem eller to til deg, null stress. Og G2G hadde vært gøy ja. Finn en dag som passer du, så tar vi det derfra. Så kan du jo se på noen remmer også, og se hva du kunne tenke deg.
Rolf
 
Ble litt inspirert selv her faktiks, hehe, og litt irritert for at jeg klønet det litt til på forrige reim, så måtte nesten skjerpe meg litt, og prøve igjen ...
Tenkte jeg skulle vise en annen teknikk også, som ikke er noe vanskeligere, men gir et litt annerledes utseende.

Lagingavklokkerem2121.jpg

Skal her skjære en lang remse, så viktig å være nøye nøye her. Merker av 19,5mm, eller i allefall litt mindre enn 20mm.
Lagingavklokkerem2122.jpg


Lagingavklokkerem2123.jpg

Få da en lang remse som sagt, som skal bli begge deler av remmen etterhvert.
Lagingavklokkerem2125.jpg

Sjekker som vanlig med skyvelæret, så det er lik bredde hele veien.
Lagingavklokkerem2127.jpg

Måler opp med tilsvarende rem, så jeg ser lengden blir riktig. Merk at her er teknikken og brette to lag lær mot hverandre
Lagingavklokkerem2128.jpg

Sjekker andre enden også, kjedelig om man kommer halvveis og så finner ut at det ble for kort ...
Lagingavklokkerem21210.jpg

Bretter den sånn som jeg vil ha den, ser greit ut sånn lengdemessig så langt.
Lagingavklokkerem21211.jpg

Høvler ned endene
Lagingavklokkerem21212.jpg


Lagingavklokkerem21213.jpg


Lagingavklokkerem21214.jpg


Lagingavklokkerem21215.jpg

Blir en ujevn kant etter all høvlingen
Lagingavklokkerem21216.jpg

Så den renskjæres ...
Lagingavklokkerem21217.jpg

Merker av med penn hvor midten er, så jeg vet hvor jeg ikke skal ha lim (for vil jo ikke ha lim i hullet som baretten skal inn i)
Lagingavklokkerem21218.jpg

Så er det liming. Tynnt lag med lim på begge sider av stykket som skal limes sammen.
Lagingavklokkerem21219.jpg


Lagingavklokkerem21220.jpg

Holder også her å presse læret sammen med fingrene
Lagingavklokkerem21221.jpg

Sånn, da er første halvdelen i allefall limt.
Fortsetter på neste side ...
 
Redigert:
Vi fortsetter ...
Lagingavklokkerem21222.jpg

Bruker en skarp skalpell til å renskjære sidene, krever litt trening for å ikke ta for mye.
Lagingavklokkerem21223.jpg

Merker opp m,ed penn hvor jeg ikke vil ha lim på den andre delen av remmen også.
Lagingavklokkerem21224.jpg

Limes, men ikke lim siste leppen som skal foldes over enda, for da blir det fort søl.
Lagingavklokkerem21225.jpg

Siste delen kan nå limes
Lagingavklokkerem21226.jpg


Lagingavklokkerem21227.jpg

Da er vi klare for litt kantskjæring, for å legge sporene som sømmen skal gå i
Lagingavklokkerem21228.jpg


Lagingavklokkerem21231.jpg

Begge deler klare for avmerking til hulling. Greit at endene som skal inn mot klokken blir så like som mulig også.
Lagingavklokkerem21233.jpg

Bruker da en rulle med tenner, for å merke av spor hvor jeg skal bruke hulletangen senere.
Lagingavklokkerem21234.jpg

Lagingavklokkerem21235.jpg

Skjærer også ut en del til en running keeper.
Lagingavklokkerem21237.jpg


Lagingavklokkerem21238.jpg


Lagingavklokkerem21239.jpg

Alle delene er klare for neste runde. Her skal jeg smøre inn læret så det får den samme honning gule fargen som remmen ved siden av har (er samme læret) Og da bruker jeg tjæreholdig fett (Lundhags lædersmørning) En annen fordel er at læret blir tilnærmet vanntett og tåler langt mer. Men vil ha læret innsmurt før jeg syr den ferdig, og da må fettet få trekke godt inn først, så burde få den klar i morgen tenker jeg.
 
Ooops, nettopp bestilt 5 kg lær, jeg.

Nå gjenstår bare å bestille lakk?;)

Har du bestilt hos J. Jensen?

Jeg ble frarådet av ham å bestille restelær (hvis det er det du har bestilt da...), for det er relativt lite av det som egner seg til annet enn reparasjoner. Går for en kvf natur, en kvf brun og en kvf sort i første omgang jeg- litt å "knote" med ;)
 
Blir så gira av denne tråden!! En herlig syssel i den kalde årstid for en som ånder for det som gror opp av jorda ellers i året.
Takk igjen FnuSnu!
 
Har du bestilt hos J. Jensen?

Jeg ble frarådet av ham å bestille restelær (hvis det er det du har bestilt da...), for det er relativt lite av det som egner seg til annet enn reparasjoner. Går for en kvf natur, en kvf brun og en kvf sort i første omgang jeg- litt å "knote" med ;)

Blir så gira av denne tråden!! En herlig syssel i den kalde årstid for en som ånder for det som gror opp av jorda ellers i året.
Takk igjen FnuSnu!

Faktisk aldri kjøpt lær til annet enn knivslirer av jørn jensen, så om han sier det så er det nok riktig. Men det jeg kjøpte for slirer egner seg også til reimer da. Men sikkert annet han har som egner seg enda litt bedre.
Og har som nevnt tidligere stort sett brukt belter, vesker og gamle ammunisjonsvesker osv til mine reimer.

Og veldig gøy at du ble inspirert av dette:0) Og helt enig i at dette er det perfekte tidsfordrivet på denne tiden. Rene meditasjonen for meg i allefall
 
Redigert: