Kokkekniver

Vil du anbefale en keramisk kniv over en damaskert kniv?
Jeg husker vi diskuterte dette på et annet forum, men da var det snakk om barberkniver.

Folk dro frem bilder tatt med mikroskop og gjorde masse tester.
Konklusjonen var at de keramiske knivene ble skarpe, men keramikken får ugjevnheter på eggen, slik at det ble nærmest umulig å barbere seg.

Fun fact:
Det aller skarpeste en kunne få tak i var noe "glass-greier" man bruker under operasjoner, problemet her var at det kun kan brukes en gang, og det er særdeles kostbart.

jeg har aldri eid en kniv med damask stål, så jeg har rett og slett ingen mulighet til å uttale meg om de. :p Annet enn at de er flotte å se på. Har ett litt pragmatisk forhold til kniver, da jeg har hatt dyre kniver som har vært ett helvete å få og holde skarpe, og billige kniver som jeg har fått så skarpe at de kan barbere. Men som jeg nevnte ovenfor, så etter jeg har fått tormek'en i hus, så har igrunn alle kniver blitt skarpe.

Jeg har en Wüsthof Santoku-kniv som har fungert utmerket i ca. et år.

Litt usikker på om den er keramisk? Hm.. Jeg sliper den i alle fall med et keramisk bryne.

Jeg kjøpte en Kyocera keramisk kniv til søstra mi til jul for et par år siden

http://www.kyocera.no/index/products/kitchen_products/ceramic_knifes1/FK_neu.html

er sykt skarp, og perfekt til tynne kutt, den er uvant lett i vekta, men funker bra på grønnsaker etc, den må ikke hakkes med for da knekker en av flintlignende stykker av eggen. Dette vet jeg pga at min demente mor har hakket med den i bein etc et par ganger.......

Fordelen er at eggen holder seg skarp 10-20 ganger så lenge, bakdelen er at den må sendes inn til fabrikken for skjerping.
Løp og kjøp mener nå jeg, koster fra 800kr og oppover.

Keramiske kniver

Som en test på keramiske kniver anbefaler jeg denne:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.31803

Latterlig billig og butikken har gratis frakt, det tar litt tid før du får kniven men de kommer til slutt :)

Har testet denne og andre fra dealextreme en stund og det er mange bruksområder hvor keramisk er overlegen vanlige (billige) stålkniver iallefall - å kutte frossent kjøtt med en keramisk kniv er nesten magisk :)

Jeg har siden midten av nittitallet vært fanatisk sushi og sashimi spiser og tiok tidlig kurs hos Cato, som har stått bak et par av hovedstadens mest profilerte sushi satsninger.
Kjøpte en japansk kniv av han jeg fortsatt bruker når jeg tilbereder sushi og sashimi hjemme.
Formen på kniven og egenskapenes dens er utrolig. Dette er en jeg ikke vedlikeholder selv, for å si det sånn..:cool:

Hjemmelaget sushi ja, hva bruker du til dipsaus? Ren soyasaus eller en miks av litt forskjellig?

Har du noen tips til en nyoppstartet sushikokk? :D Hitill har jeg bare brukt salmalaksen til å lage sashimi og nigiri.

Tillater meg å bumpe dette spørsmålet igjen siden det sist gang havnet sist på første siden og derfor kanskje er årsaken til at jeg ikke har fått noe input..

Kjenner noen til hvilket knivmerke som er "knivenes svar på Seiko" - klassiker med høy kvalitet og value for money?

Finnes vel et slikt merke i flere forskjellige prissegmenter.

Er du ute etter "normalt" prisede kniver kan du ta en titt på Victorinox. De er ikke fantastiske, men til prisen er de veldig bra!

Kjenner noen til hvilket knivmerke som er "knivenes svar på Seiko" - klassiker med høy kvalitet og value for money?

Som rousp sier, så er nok Victorinox kokkeknivenes svar på Seiko. Har selv både den store kokkekniven og santokuen. Spesielt med tanke på pris er dette gode kniver.

Hjemmelaget sushi ja, hva bruker du til dipsaus? Ren soyasaus eller en miks av litt forskjellig?

Har du noen tips til en nyoppstartet sushikokk? :D Hitill har jeg bare brukt salmalaksen til å lage sashimi og nigiri.

Jeg bruker ren soya, iblandet wasabi, selvfølgelig.
Salma er det også jeg bruker mest. For et skikkelig sushigilde, er det Japantorvet rett ved Majorstuen skole som er tingen. Der får du alt du trenger fra ulike fiskesorter til bestikk og kimono!:mrgreen:

Man, nå fikk jeg lyst på sushi!

Regner med at du bruker en riskoker Frodo?

Jeg bruker ren soya, iblandet wasabi, selvfølgelig.
Salma er det også jeg bruker mest. For et skikkelig sushigilde, er det Japantorvet rett ved Majorstuen skole som er tingen. Der får du alt du trenger fra ulike fiskesorter til bestikk og kimono!:mrgreen:

Sukk.. Av og til er ikke Bergen stort nok.. Hvorfor har ikke vi et eget japantorv? :(

Hadde sushi i går, smakte snadder. Lagde dog kun sashimien selv, kjøpte nigiren ferdig. Ville ha det litt kjappt og greit. Bruker dere blue dragon produktene?