Kokkekniver

Medlem
15. mars 2009
Innlegg
2.253
Sted
Asker
Vi har alle egne preferanser når det kommer til kokkekniver. Jeg fikk et tips av en kompis om denne siden www.[INDENT]japanesechefsknife[/INDENT].com

Han har bestilt herfra flere ganger og er meget fornøyd. Jeg la selv inn bestilling på noen kniver her i dag, og gleder meg som en unge:p:p

Utvalget er ganske utrolig - selv om nettsiden ser ut som noe Arngren Electronics ville vært stolt av:eek: Prisene vil jeg anslå til 1/3 av norske, sånn røflig!
 
Ja og det er meget godt poeng. For alle som lager sushi hjemme er denne siden perfekt, for ikke bare er det penger å spare, men disse knivene får du neppe tak i her i landet..:p
 
Interessant!

Regner med at du har testkjørt knivene før du kjøpte, så hva vil du si skiller dem fra rimeligere japanske kniver som f.eks. Mac og Global?
 
Mye pent her, spesielt damaskert stål.
Har selv noen barberkniver som er laget på denne måten, hvis en tar vare på disse vil de vare i mange generasjoner.

Det viktigste er å lære seg å slipe de på sten, skal de lagres en stund vil jeg anbefale Dovo Sterol-olje, dette bruker jeg på barberkniver.

Juice:
Hvor ofte en må slipe kniven / hvor lenge vil kniven holde eggen.
Kniver med mange lag damaskert stål vil holde eggen veldig lenge.

Karbidet gir eggen dens hardhet og skarphet, og basisstålet med lavere karboninnhold gir fleksibilitet

Damaskert stål er noe som må oppleves, historien er veldig spennende!
Dette er egentlig en utdødd kunst som (trolig) oppstod rundt 300 år før kristus, som senere døde ut sammen med dens makere.
 
Alle trenger kniver
Ergo, kniver er en fast utgift, ikke noe du kan velge vekk.
Disse knivene er 1/3 av norske priser.
Du kan altså regne investert beløp i disse knivene ganget med 2/3 som ren besparelse
Hadde hatt så god samvittgihet at jeg hadde kjøpt en klokke bare for å feire jeg!



:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og kvasbo
Interessant!

Regner med at du har testkjørt knivene før du kjøpte, så hva vil du si skiller dem fra rimeligere japanske kniver som f.eks. Mac og Global?

Her kom Bertelsen meg i forkjøpet. Det er nettopp stålkvaliteten som er forskjellen, og det skal man ikke kimse av. Både i forhold til levetid og intervaller mellom sliping, men hvis du har hatt en Global-kniv et par år har du sikkert sett hvordan den får hakk på en helt annen måte enn en "skikkelig kniv" får.

I tillegg har jo de litt dyrere av knivene her finish og utsmykning gjort for hånd!:p
 
Heldigvis er jeg heldig nok til å være ferdig med utprøving av kniver, hvis det skulle bli den nye hobbyen vedsiden av klokkekjøp ville jeg havnet på Luksusfellen for lengst.

Knivenes verden har også en Patek Ref. 5002P. ;)

nesmuk_koch_damast-2.jpg

Nesmuk koch damast, 31 000 Euro.
 
Dette blir jo litt på siden av førsteposten i denne tråden, men det er kanskje greit å diskutere kokkekniver generelt?

Jeg lurer litt på om noen av dere har testet ut keramiske kniver, og eventuelt hvilket syn dere har på disse?

Kjøpte nesten en Kyocera santoku sist jeg var i en butikk som solgte disse, men backet ut i siste øyeblikk. Innså at jeg egentlig ikke har noe peiling på hvor gode disse faktisk er, og mest sannsynlig bare lures av at Kyocera produserer deler til klokkeindustrien (bla. bezelringer til Hublot) og det faktum at de ser vanvittig kule ut. :D
 
Jeg har ikke prøvd selv, men er veldig nysgjerrig på dem.

Så gi oss en lyd når du har re-bestemt ombestemmelsen din og har gått til innkjøp av en! :p
 
Jeg har ingen erfaring med keramiske kniver selv, men det hevdes jo at de har noen fordeler.

Personlig liker jeg den vekten en skikkelig stålkniv har, så et bytte sitter nok litt inne her i gården. Det gjør meg heller ikke noe å slipe knivene mine fra tid til annen:p Litt som å gnikke litt på klokkene...
 
Jeg har en keramisk kokkekniv, husker ikke helt merket sånn i forbifarten. Fordelen er at den er skarp, har tynt blad, og holder "evig". Jeg skrev evig i hermetegn, for den er sprø, og tåler bortimot ingenting før det knekker av en liten bit. Nå skal det sies at keramiske kniver kun er ment for å skjære tynt med og det gjør den til de grader.
Men hjemme hos oss er det stålkniver det går i, og etter jeg invisterte i en Tormek slipesten er alle kniver skummelt skarpe. Selv den billige Ikea kniven kan ta hårene på underarmen. Ellers så går det i Wenger, forskjellige jallamerker, og favorittknivene fra Dick. De lager gode kniver, er tyske og lette og slipe, men vær litt oppmerksom om man skal søke på de, for man kan jaggu få mange rare treff på google:D
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Vil du anbefale en keramisk kniv over en damaskert kniv?
Jeg husker vi diskuterte dette på et annet forum, men da var det snakk om barberkniver.

Folk dro frem bilder tatt med mikroskop og gjorde masse tester.
Konklusjonen var at de keramiske knivene ble skarpe, men keramikken får ugjevnheter på eggen, slik at det ble nærmest umulig å barbere seg.

Fun fact:
Det aller skarpeste en kunne få tak i var noe "glass-greier" man bruker under operasjoner, problemet her var at det kun kan brukes en gang, og det er særdeles kostbart.
 
jeg har aldri eid en kniv med damask stål, så jeg har rett og slett ingen mulighet til å uttale meg om de. :p Annet enn at de er flotte å se på. Har ett litt pragmatisk forhold til kniver, da jeg har hatt dyre kniver som har vært ett helvete å få og holde skarpe, og billige kniver som jeg har fått så skarpe at de kan barbere. Men som jeg nevnte ovenfor, så etter jeg har fått tormek'en i hus, så har igrunn alle kniver blitt skarpe.
 
Jeg har en Wüsthof Santoku-kniv som har fungert utmerket i ca. et år.

Litt usikker på om den er keramisk? Hm.. Jeg sliper den i alle fall med et keramisk bryne.
 
Jeg kjøpte en Kyocera keramisk kniv til søstra mi til jul for et par år siden

http://www.kyocera.no/index/products/kitchen_products/ceramic_knifes1/FK_neu.html

er sykt skarp, og perfekt til tynne kutt, den er uvant lett i vekta, men funker bra på grønnsaker etc, den må ikke hakkes med for da knekker en av flintlignende stykker av eggen. Dette vet jeg pga at min demente mor har hakket med den i bein etc et par ganger.......

Fordelen er at eggen holder seg skarp 10-20 ganger så lenge, bakdelen er at den må sendes inn til fabrikken for skjerping.
Løp og kjøp mener nå jeg, koster fra 800kr og oppover.
 
Keramiske kniver

Som en test på keramiske kniver anbefaler jeg denne:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.31803

Latterlig billig og butikken har gratis frakt, det tar litt tid før du får kniven men de kommer til slutt :)

Har testet denne og andre fra dealextreme en stund og det er mange bruksområder hvor keramisk er overlegen vanlige (billige) stålkniver iallefall - å kutte frossent kjøtt med en keramisk kniv er nesten magisk :)