Kokkekniver

Klarer ikke dy meg. Litt påfyll etter trening. Merk kniven!
Og selvfølgelig uret...

2fb8c733.jpg

Nice! Nå fikk jeg lyst på sushi her!

I helgen laget jeg sånn.. rullesushi.. maki? for første gang. Det var fakisk ganske lett. Trodde det skulle være vanskelig å rulle! :)

Det som er vanskelig er å få risen til med riktig konsistens og smak.:D
Kona er ekspert på det. Jeg svinger kniven!:cool:

Ja, risen jeg lager blir alltid for søt..

Tror jeg må ha sashimi til middag i morgen. Har noe salma igjen i kjøleskapet.. Gleder meg alt nå :p

Ahh..digg at det er flere sushi fanatikere her da :)
Selv smakte jeg vel det første gang for ca ti år siden. Spiste det endel ute, men da vi flyttet fra hovedstaden for 3 år siden ble det dårlig med sushi på by'n. Måtte da ta saken i egne hender og meldte meg på et kurs på Kulinarisk Akademi for noen måneder siden (har vært der en rekke ganger før med andre tema, men dette var altså sushi). Anbefales! Beste vi lagde var en variant med andebryst og gåselever (sushi er ikke det samme som rå fisk, nei ;) )

5388567878_4f671cd0f4_z.jpg

Tips for annerledes ingefær som gjør seg på fatet (for sushi er jo presentasjon også veldig viktig) - legg den i rødbet saft - sånn en får på helsesjapper. Herlig rødfarge - og smaken er uforandret (oppe til høyre i bildet)

Nå lager vi det så ofte som mulig, men ikke for ofte....som rikingen fra Heisan Montebello sa til Birger (aka Otto Jespersen) - "Man blir lei av indrefilet også om man spiser det hver da, ser De")

Lager helst maki, futomaki (litt større maki med mer fyll), ura-maki (vrengte maki), nigiri og enkelte ganger de litt mer avanserte rullene (med 'fancy' mønster), lakserogn og scampi. Av og til en guncan eller tre også. Sashimi er også helt vanvittig bra.
Salma er selvskreven, men får også tak i frossen tunfisk og av og til river en i levende kamskjell (som er selve juvelen mht til fisk og skalldyr).

Ved neste anledning skal jeg lage japansk omelett også som en av fillings'ene til rullene.

Spennende tråd - skal se nærmere på knivene i linken til Mogens her.
Personlig har jeg Victory Knox. De gjør jobben ok de.

Har selv smakt varianten med gåselever og andebryst. Fantastisk godt! Begynner selv å blir ganske glad i sushi, etter stort press fra øvrige familiemedlemer. Lakse sashimi, tempura maki og california rolls er det som går letest ned hos meg :)

Når det kommer til hvem som lager best sushi i Oslo er det ikke tvil om at Alex er best. Har hatt gleden av å spise der en gang, og anbefaler det på det sterkeste!

Selv bruker jeg et sett med mid-range Mac kniver på kjøkkenet. Koster vel 1200-1800 per kniv.

Har også et par kyocera kniver i kyotop serien, veldig gode for fine kutt. Det er sykt hvor tynt du kan skjære noe med dem.

Det mest irriterende med keramiske kniver er jo strengt tatt at de naturlig nok ikke kan henge på en magnet :p.

JCK er super ja- har lagt igjen noen kroner der. Maten smaker ikke nødvendigvis bedre, men det er så mye mer moro å lage den :)

Eldre tråd ser jeg, men denne knivmakeren her må med!

[video=youtube;-OCoS81G2CY]http://www.youtube.com/watch?v=-OCoS81G2CY[/video]

Det som ofte er feilen med kniver er at de ikke er slipt godt nok, kan man det er det ikke nødvendigvis prisen som avgjør kvaliteten. Selv har jeg en japansk porsche design som ble betydelig bedre etter sliping.
Men jeg sverger til Zwilling J A Henckels
Zwilling_Professional_S_Ambiente_l.jpg
:cool:

Jeg for min egen del bruker kun kjeramiske kniver da jeg syntes dem blir skarpest, men har ingen knowhow på hvordan man sliper dem, så det blir bruk og kast! :p

Jeg for min egen del bruker kun kjeramiske kniver da jeg syntes dem blir skarpest, men har ingen knowhow på hvordan man sliper dem, så det blir bruk og kast! :p
Det er jo en ærlig sak hehehe:p. Keramiske kniver er skarpe, og holder lenge har du et diamantstål holder du den i rimelig god form. ;)

Stålkniver trenger en real sliping før man bruker de og da trenger man ikke å legge så mye $ i en for å få en skikkelig kniv.

Kyocera tilbyr vel gratis sliping av en del av knivene sine mot at man betaler frakt frem og tilbake til Japan. Er en ekstremt liten gjeng der borte som har kontroll på det der..

Har noen keramiske kniver selv, et par av dem er kostbare og veldig gode (Kyotop serien), men jeg bruker dem sjelden da kjøkkenet mitt upraktisk nok ikke har noe god løsning for å oppbevare dem innen rekkevidde (litt klønete siden man jo tross alt ikke kan henge dem fast på en magnetlist :p).

Videre har jeg 3-4 ekstremt billige keramiske fra dealextreme, de kjøpte jeg mest som en spøk, men de kan hives i skuffen uten noe dårlig samvittighet (20 dollar for 4 stk med frakt fra kina....) så de blir brukt bitte litt mer.

Cluet med keramiske kniver er forøvrig, i teorien, at de er skarpere og holder seg skarpe lenger :).

Rambutan: Sliper du med whet stone? I så fall er jeg game for en liten forklaring. :p har såvidt begynt selv. De kjipeste kniver får jo plutselig barberblad-potensialet.

Det er jo en ærlig sak hehehe:p. Keramiske kniver er skarpe, og holder lenge har du et diamantstål holder du den i rimelig god form. ;)

Stålkniver trenger en real sliping før man bruker de og da trenger man ikke å legge så mye $ i en for å få en skikkelig kniv.

Funker det med diamantstål altså ? Hmm. Virker skummelt :p.

Leste forøvrig en test en gang, hvor det endte med at IKEA sine dyreste vant testen etter en runde hos en proff sliper... poenget er vel at for de fleste av oss er det mer lønnsomt å få slipt knivene man har skikkelig enn å blåse masse penger på fancy kniver.

Ikke at det har stoppet meg fra å blåse en del cash på noe jeg overhodet ikke trenger men... :p