Kokkekniver

Hvordan kniven ligger i hånden din og hvordan den føles å bruke, samt at den blir riktig slipt bestemmer hvilken som er best. Det er som Chalshus sier, det blir bare synsing når man ikke tester det ut selv. Som kokk har jeg hatt mange forskjellige kniver og min erfaring er at et skikkelig arbeidsverktøy ikke bør koste skjorta. Det er hvordan kniven passer til deg og hvordan du tar vare på den som har noe betydning. :)
 
Hvis du må spørre om det, vil jeg anbefale en av de to andre..:p

Den er i karbonstål og er altså ikke rustfri, men er lettere å slipe og blir skarpere, men er sprøere så den er mer sårbar for hakk og du må vaske den og tørke av den rett etter du har brukt den.
 
ok ser også at flere mener den dp modellen altså den første holder seg skarpere lenger grunnet vg10 kjernen noen innspill? liker utsende på den nummer to altså its sexy haha har et par gamle håndsmidde turkniver fra vinje som jeg elsker å bareglo å glo på hmm faller nok for nummer to kanskje vis eneren ikke er bedre da hehe

har jo turkniver med vg10 kjerne som jeg elsker å får skarpe men ja carbon stål er carbon stål men finner ikke noe hrc tall på den nummer to?
 
Kokkekniver er dyrt i Norge.

Kjøp alle tre, test de ut litt, føl hvordan de ligger i håned osv. Så selger du de du liker minst. Er du heldig endre du opp med den tredje gratis.

Sånn. Lykke til.
 
Som skrevet lenger oppe i tråden - det blir kun synsing.

Kjøp den du synes er finest. Kvaliteten i stålet er sikkert som det meste annet i den prisklassen.



Ikke gjør dette vanskeligere enn det det er.
 
Fordi du ikke kan kjenne hver enkelt kniv i hånden din, blir det uansett kun synsing. Kjøp den du synes er finest. Alternativt tar du deg en tur ned på Culina om du bor i hovedstaden eller Jernia eller Traktøren etc i resten av landet og prøver en Victorinox eller Masahiro i hånden for å kjenne hvilken du foretrekker.

Edit; Særp ja. Da er det langt inn til Culina.

Henger meg på denne. Både Masahiro og MAC er kniver du lett får tak i på feks. Jernia. Da kan du kjenne hvordan de ligger i hånda også :) Har flere fra begge merkene, og de holder seg skarpe lenge, ligger fint i hånda og skjærer det meste med bravur. Er amatør på kniver og kokkelering, men har virkelig satt pris på å betale noen hundringser for disse knivene. Må forøvrig vaskes for hånd og tørkes med en gang. Glemte en med noen vanndråper på, og det ble rustflekker av slikt. Menmen :)