Kokkekniver

Masahiro er en real kniv som ikke svir for mye i lommeboka, for meg er det døfødt å ha en sushikniv hvis ikke jeg legger masse $ i den (venstrehendt) litt vanskligere å finne:p
Cluet med sushi er jo å fryse fisken, for å utelukke bakterier og det kan være lettere å tilberede den i halvfryst tilstand for å få et skjær i fisken og ikke en opprevet fiskebit hvis kniven ikke er skarp nok. ;)

Det er vel ikke bakteriene som er hovedgrunnen til at all sushifisk fryses først, det er for å drepe gneis og andre innvollsormer og parasitter. Riktig innfrysing på meget lav temperatur -80 gjør at fisken både ser og smaker helt fersk ut når den er tint og klar til å fortæres.

Det er vel ikke bakteriene som er hovedgrunnen til at all sushifisk fryses først, det er for å drepe gneis og andre innvollsormer og parasitter. Riktig innfrysing på meget lav temperatur -80 gjør at fisken både ser og smaker helt fersk ut når den er tint og klar til å fortæres.

Jo det er helt riktig, fisk som skal spises rå/halvrå skal fryses ned til -20 grader eller mer i minst 24 timer.
Den behandlingen er for å drepe disse parasittene og andre bakterier for å forhindre infeksjon.

Jo det er helt riktig, fisk som skal spises rå/halvrå skal fryses ned til -20 grader eller mer i minst 24 timer.
Den behandlingen er for å drepe disse parasittene og andre bakterier for å forhindre infeksjon.

Kan all fisk benyttes til sushi etter en slik behandling?
Forutsatt at den er fin og fersk før innfrysing, selvsagt.

Kan all fisk benyttes til sushi etter en slik behandling?
Forutsatt at den er fin og fersk før innfrysing, selvsagt.[/QUOTE

I prinsippet kan du bruke all slags fisk, men om smaksopplevelsern blir like bra er en annen sak. ;)

Hehhe, ser at den godt kunne misforståes :p

tenkte selvsagt på selvfisket og saker og ting som er kjøpt i ferskdisken.
Og da fortrinnsvis fisk som er godt å spise rå. ;)

Hvordan er det med kamskjell? Bør de også fryses først? Det er jo så godt rått, rett fra sjøen....

Ferske (levande) kamskjell treng ikkje frysast først. Salma laks treng heller ikkje ein tur i frysaren...

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Så lenge kvaliteten på kamskjell er bra så skulle det ikke være noe galt i det:)
Det stemmer oppdrettslaks trenger ikke fryses og da spesiellt salma.

Skjønner ikke helt det med å fryse den fine fisken? Jeg spiser råtten fisk hver høst..
Da kan man vel spise den rå uten at man fryser den!? :p hihihi

Men litt mer seriøst:

"Villfisk fanget i sjøen kan inneholde parasitter (”kveis”). Villfisk fra sjøen som skal spises rå eller nesten rå bør derfor fryses før bruk for å drepe eventuelle parasitter. Dette gjelder ikke oppdrettslaks/ørret og annen oppdrettsfisk."

Sakset fra matportalen =) Så derfor er Salma laks safe!

Skjønner ikke helt det med å fryse den fine fisken? Jeg spiser råtten fisk hver høst..
Da kan man vel spise den rå uten at man fryser den!? :p hihihi

Men litt mer seriøst:

"Villfisk fanget i sjøen kan inneholde parasitter (”kveis”). Villfisk fra sjøen som skal spises rå eller nesten rå bør derfor fryses før bruk for å drepe eventuelle parasitter. Dette gjelder ikke oppdrettslaks/ørret og annen oppdrettsfisk."

Sakset fra matportalen =) Så derfor er Salma laks safe!

+1;)

Null stress, hvor kan jeg skaffe tørris? ;)

Tja, dem fleste største byggevare forretninger skaffer det til deg. Men det er opptil en uke leveringstid har jeg opplevd. Men skal det sendes noe sted så går det vel under fareklasse 9. (farlig gods) så veit ikke helt hvor lett det er å få sendt det over landegrensa ;)

Noen som har tips om hvor jeg kan sende bort knivene for slip og tlc?
Stoler ikke helt på meg selv med et slipestål.

Tja, dem fleste største byggevare forretninger skaffer det til deg. Men det er opptil en uke leveringstid har jeg opplevd. Men skal det sendes noe sted så går det vel under fareklasse 9. (farlig gods) så veit ikke helt hvor lett det er å få sendt det over landegrensa ;)

Går fint å få sendt det, men det koster flesk siden det er ADR gods.