Kokkekniver

og nr 5 og 6 er fra samme serie? Bladet ligner, men håndtaket er litt annerledes?

Kanskje du egentlig burde liste opp hva de er alle sammen :)
Fra liten stil stor:

- Lion Sabatier
- Kai Shun, VG Max / damask
- Mac
- Yu Kurosaki, super aogami
- Tanaka, aogami ll
- Yaxell Ran, VG- (ukjent type) / damask
- Kai Shun, VG Max / damask
- Yu Kurosaki, R2 pulverstål

IMG-20210408-WA0013.jpg

Fortsatt rookie på kniv-fronten, men de fascinerer meg! Kom over en kai shun classic santoku kniv på Tilbords for noen år tilbake. Tok en stund før økonomien (/motivasjonen) strakk til, men omsider tok jeg steget og kjøpte en. Riktignok ikke en santoku, men jeg er fortsatt strålende fornøyd ;) Filetkniven var nummer to i rekken og kom i hus for noen uker siden!

På vei:
TB2NSK.dpXXXXcFXXXXXXXXXXXX_!!2482821656.jpg

Etter å ha lest en del om kinesiske kokkekniver endte jeg med denne rimelige varianten for å teste noe.
Veldig spent, den kommer vel om et par måneder eller noe kjenner jeg gratis shipping fra det fjerne østen rett.

På vei:
TB2NSK.dpXXXXcFXXXXXXXXXXXX_!!2482821656.jpg

Etter å ha lest en del om kinesiske kokkekniver endte jeg med denne rimelige varianten for å teste noe.
Veldig spent, den kommer vel om et par måneder eller noe kjenner jeg gratis shipping fra det fjerne østen rett.
Har du link til der du bestilte fra? Er ute etter en slik selv :)

Har du link til der du bestilte fra? Er ute etter en slik selv :)
Jeg som driver og jobber meg opp et litt snobbete forhold til kniver hadde ikke egentlig sett for meg at jeg skulle kjøpe fra Aliexpress, men slik ble det altså :)
De finnes i et vell av varianter, både der og andre steder, i rustfritt, carbon og forskjellige størrelser.
Jeg gikk for en stor variant i det jeg tror er rustfritt stål.

CCK er et merke som jevnt over får god omtale, men etter å ha gjort en metaanalyse av internett virker det som om de har blitt hypet litt for mye, med tilsvarende prisøkning.
Mange mener at Shibazi er minst like bra, bare ikke like hypet.

Her er noen CCK-varianter jeg vurderte: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2499338.m570.l1313&_nkw=cck+1303&_sacat=0

Tenkte det var greit å gå for den rimeligste i rustfritt, da det er en helt ukjent formfaktor som jeg ikke aner hvordan jeg kommer til å bruke, så kan jeg heller oppgradere senere.

Takk @Bøygen
Bestilte akkurat 312mm'ern. Har lenge hatt lyst på en cleaver, spesielt etter å ha sett på Adam Liaw sine filmer på youtube, så dette blir interessant å teste!

• Liker
Reaksjoner: Bøygen
Denne dukket opp i dag. First impressions: kvaliteten virker overraskende bra for å ha kostet ca 30 dollar fra aliexpress. Ok+ skarp og god tyngde.

4313A028-CDD9-4CA5-95DE-877E231BC24F.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Bøygen
Denne dukket opp i dag. First impressions: kvaliteten virker overraskende bra for å ha kostet ca 30 dollar fra aliexpress. Ok+ skarp og god tyngde.

Vis vedlegg 250940
Så bra!
Tenkte først at det da var veldig urettferdig, da jeg ikke hadde forventet å få min på en stund, men da jeg sporet pakken på posten.no så så jeg jommen at de hadde forsøkt å levere den i dag, men ikke klart det.
Det kan jo ha noe med at jeg ikke la merke til at aliexpress opererte med en adresse jeg bodde på for 15 år siden, så jeg klandrer ikke posten for at de ikke klarte det på første forsøk. Litt spent på hvordan de løser det og hvor lang tid det tar... :rolleyes:

• Liker
Reaksjoner: Golfballen