Knivtråden

Hvordan er egentlig regelverket rundt spring assisted kniver her i Norge? Går det under det samme som springkniver? Altså at man kan risikere å få et brev i posten av politiet?
 
Hvordan er egentlig regelverket rundt spring assisted kniver her i Norge? Går det under det samme som springkniver? Altså at man kan risikere å få et brev i posten av politiet?
Nei de er lovlige. Har bestilt flere fra statene. De selges også i Norge.
 
Jeg har en Fallkniven F1 og en Bark River Teddy 2 med convex egg. I bruk har jeg stor sans for convex edge, da eggen både holder seg skarp lenge, og tåler mye. Jeg har en spyderco sharpmaker som jeg sliper de fleste knivene med, men den passer dårlig til kniver med convex egg. Jeg har lest at du kan slipe slike egger med å "skjære tynne skiver" av slipestener, bruke slipemidler på lærreimer eller bruke fint sandpapir på mykt underlag. Hva bruker dere til å kvesse slike egger?
 
Jeg har en fallkniven selv, jeg har limt fast et lærstykke på en plank. Fyller på med litt poleringsvoks på læret, og polerer eggen med denne. Funker knall, og kan barbere hår med kniven.

Finner oppskrift på slik "slipeplank" på YouTube:)
 
Jeg har en fallkniven selv, jeg har limt fast et lærstykke på en plank. Fyller på med litt poleringsvoks på læret, og polerer eggen med denne. Funker knall, og kan barbere hår med kniven.

Finner oppskrift på slik "slipeplank" på YouTube:)

Det virker som en god løsning, sikkert lettere å unngå feilsliping på denne måten :) Hvilken poleringsvoks bruker du?
 
Nei de er lovlige. Har bestilt flere fra statene. De selges også i Norge.

Det er nok ikke helt riktig.

Våpenforskriftens § 9 har et forbud mot å erverve, eie eller inneha springkniv. Definisjon av springkniv var tidligere nærmere beskrevet i lov om produktkontroll. Forbudet rammer enhver kniv der et blad kan utløses med fjær.

Det har også vært en diskusjon hvorvidt en kniv defineres som springkniv, der et blad kan skyves frem i fra skaftet med håndkraft. Argumentet er at slike kniver kan skjules for uinnvidde og benyttes i en straffbar handling. Der er nok konsensus noe varierende med tanke på et forbud.

I tillegg har man en del rettspraksiser på dette, se blant annet denne;

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article6868419.ece

Det medfører at noe som teks er lovlig solgt i USA, ikke nødvendigvis er det i Kongeriket. Forbudet i USA i på springkniv var kun definert for "switch-blade med knapp".... - føderal lov allerede i fra 1958. Med andre ord hvis kniven åpned med en fløy eller bryter - så omgåes forbudet.

Er man i tvil kan det lønne seg å ta forbindelse med Tollvesent først; http://www.toll.no/
 
Det er nok ikke helt riktig.

Våpenforskriftens § 9 har et forbud mot å erverve, eie eller inneha springkniv. Definisjon av springkniv var tidligere nærmere beskrevet i lov om produktkontroll. Forbudet rammer enhver kniv der et blad kan utløses med fjær.

Det har også vært en diskusjon hvorvidt en kniv defineres som springkniv, der et blad kan skyves frem i fra skaftet med håndkraft. Argumentet er at slike kniver kan skjules for uinnvidde og benyttes i en straffbar handling. Der er nok konsensus noe varierende med tanke på et forbud.

I tillegg har man en del rettspraksiser på dette, se blant annet denne;

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article6868419.ece

Det medfører at noe som teks er lovlig solgt i USA, ikke nødvendigvis er det i Kongeriket. Forbudet i USA i på springkniv var kun definert for "switch-blade med knapp".... - føderal lov allerede i fra 1958. Med andre ord hvis kniven åpned med en fløy eller bryter - så omgåes forbudet.

Er man i tvil kan det lønne seg å ta forbindelse med Tollvesent først; http://www.toll.no/
Det er mulig du har rett. Vi snakker begge om flippere sant? Selges iallefall i Norge. Det er ikke en knapp men en del av bladet man dytter på. Sikkert litt definisjon. Tullete regel er d iallefall.
 
Det er mulig du har rett. Vi snakker begge om flippere sant? Selges iallefall i Norge. Det er ikke en knapp men en del av bladet man dytter på. Sikkert litt definisjon. Tullete regel er d iallefall.
Det avgjørende er hvorvidt bladet utløses med fjær. Det var vel det som ble nevnt i ett innlegg. Kniver med blad som vippes ut med håndkraft rammes ikke av forbudet, feks Spyderco sine modeller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Zancudo. Var litt skeptisk til denne når den kom i posten. Men er den foldekniven som har fått mest lommetid etter den kom. Fantastisk god kniv og god størrelse å ha i lomma. Gav vell 200,- for den på ebay. Et slags samarbeid mellom Randall survival school og Esee. Men det er ikke Esee som produserer den, men Blueridge Knives. Anbefales.

IMG_0515.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: JD83 og Preacher
Sog Seki samlingen:) Desert Dagger til venstre har tilhørt en amerikansk soldat. Pentagon i midten ble kjøpt ny i 1998 av norsk soldat og har vært i Kosovo, Bosnia og Afghanistan. Seal Pup til høyre er kjøpt ny av meg rundt 1999.

IMG_0523.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og JD83
Hva bruker dere til å slipe opp knivene deres? Har noen tur- og kjøkkenkniver som burde vedlikeholdt bedre.
Er dette bra? https://www.xxl.no/lansky-lansky-standard-deluxe-system-multi/p/1136316_1_style
Hei, for min del bruker jeg wicked edge. Har skrevet litt tidligere i denne tråden.
Finnes mye reviews av lansky på nett og youtube, mener å huske at lansky er ok.

EDIT: klikk på linken til mitt innlegg over, så kommer det innlegg/sitat fra andre som sier at Lansky kanskje ikke er der helt store...

Et alternativ er å levere de til noen som har utstyr og erfaring. Kommer litt ann på hvor mye tid og penger man vil legge i det, sliping kan bli enn hobby i seg selv, hehe.. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KennyBenya
Eg går alltid med kniv på jobb, og dei siste månadane har eg hatt mykje nytte av denne, men det er alltid kjekt å sette sitt eget preg på ting. :)

Av med den tynne, grønne paracorden og på med sjølvlysande paracord som matchar lumen på jobbklokka. Herlig nerdete! :cool:

20170623_064121.jpg

Fint med ei titaniumperle også, men må lage ein finare slutt på surringa ein dag. :)
20170623_064200.jpg
 
Bumper tråden med en liten invitasjon.
Vi er et par stykker som snakket om å lage en liten kniv-passaround.
Bare å rope ut hvis noen andre her kan være interessert?

Ser for oss en folder, Emerson er foreslått, med et budsjett på rundt 2000 nok fordelt på rundt åtte mann.
Bare å pinge i tråden her eller sende PM for detaljer hvis det er av interesse,
tenker på samme opplegg som for tilsvarende klokke-passaround - alle bruker den forsiktig en uke og sender videre til neste mann på lista så loddes den ut når den gått hele runden.

Litet forbehold om at da vi er i åpent forum at jeg må be å få ta friheten å prioritere good guys / gamle kjenninger av naturlige årsaker.