Knivtråden

Etter mitt tidligere spørsmål her inne ble jeg oppring av et sone- og familiemedlem med over middels kunnskap og interesse for klokker og kniver. Ble informert om at til mitt tiltenkte bruk (generell daglig- og turkniv) så vil ikke en smekker gentleman's pocket knife ala. Chris Reeve Mnandi være optimal. Her tenkte jeg det var best å lytte til ekspertene!

Det er visstnok med kniver som med klokker, det finnes ikke en som kan alt, men om det skulle være en foldekniv som skulle vise seg å funke til mye, så måtte det være en Shirogorov, en for meg helt ukjent russisk knivprodusent som skal lage noen av de mest forseggjorte flipper knivene på markedet.

Jeg fikk gleden av å håndtere en Shirogorov, et par Chris Reeve og et par Koening Knives hos nevnte sone- og familiemedlem, og etter seansen var alt klappet, klart og bestemt.

Fikk sporenstreks bestilt meg en Shirogorov Neon Zero fra Moder Russland og få dager senere var den levert.

20210707_094807.jpg
20210707_161121.jpg
20210816_115823.jpg
20210816_115839.jpg
20210816_115852.jpg
20210816_120015.jpg
20210816_120022.jpg




Kniven er en fryd å åpne og lukke. Den åpner seg så bekymringsløst og enkelt at det er utrolig å føle på. Den lukker seg med den samme enkelhet. Gjennom 14 dager på Hardangervidda ble den testet og brukt til alt man trenger en kniv til der oppe. Like skarp og like bra action etterpå. Fryktet at fiskeslo og grus skulle ha negativ effekt på kulelagrene, men ikke merket noe enda. Bare å anbefale!!!
 
Etter mitt tidligere spørsmål her inne ble jeg oppring av et sone- og familiemedlem med over middels kunnskap og interesse for klokker og kniver. Ble informert om at til mitt tiltenkte bruk (generell daglig- og turkniv) så vil ikke en smekker gentleman's pocket knife ala. Chris Reeve Mnandi være optimal. Her tenkte jeg det var best å lytte til ekspertene!

Det er visstnok med kniver som med klokker, det finnes ikke en som kan alt, men om det skulle være en foldekniv som skulle vise seg å funke til mye, så måtte det være en Shirogorov, en for meg helt ukjent russisk knivprodusent som skal lage noen av de mest forseggjorte flipper knivene på markedet.

Jeg fikk gleden av å håndtere en Shirogorov, et par Chris Reeve og et par Koening Knives hos nevnte sone- og familiemedlem, og etter seansen var alt klappet, klart og bestemt.

Fikk sporenstreks bestilt meg en Shirogorov Neon Zero fra Moder Russland og få dager senere var den levert.

Vis vedlegg 260673Vis vedlegg 260674Vis vedlegg 260675Vis vedlegg 260676Vis vedlegg 260677Vis vedlegg 260678Vis vedlegg 260679



Kniven er en fryd å åpne og lukke. Den åpner seg så bekymringsløst og enkelt at det er utrolig å føle på. Den lukker seg med den samme enkelhet. Gjennom 14 dager på Hardangervidda ble den testet og brukt til alt man trenger en kniv til der oppe. Like skarp og like bra action etterpå. Fryktet at fiskeslo og grus skulle ha negativ effekt på kulelagrene, men ikke merket noe enda. Bare å anbefale!!!
Spennende! :love: Kan bli dyrt skjønner jeg. :p
Har du link til der du kjøpte?
Noe som gjorde at du valgte denne fremfor andre modeller de har? (Skal nok google og se review-videoer nå ja..)
 
Spennende! :love: Kan bli dyrt skjønner jeg. :p
Har du link til der du kjøpte?
Noe som gjorde at du valgte denne fremfor andre modeller de har? (Skal nok google og se review-videoer nå ja..)
Det ble fort litt dyrt ja ;)
Kjøpte den her: https://rusblade.com/product/shirogorov-neon-zero-m390-mrbs

Valgte Neon Zero ettersom størrelsen var perfekt og opp mot andre Neon-modeller så har Zero en mer forsegjort backspacer og knivblad + at jeg ønsket at den skulle se og føles så enkel som mulig. Så ingen inlays eller carbon deler.
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch og Hvalrossen
Benchmade og Spyderco er kvalitet, Russeren ser meget bra ut men usikker på om den er verd pengene ???

Cheburkov’n har en helt annen kvalitetsfølelse men om den er verdt over 2 gangeren er jeg usikker på. Forøvrig min første kniv i titanium og frame lock.

Om man skal ha tilsvarende bladlengde og spec var det ikke så mange alternativer tilgjengelig. Satt meg på liste på en Inkosi tanto så blir spennende å sammenlikne.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Ikke så dum denne heller

Vis vedlegg 272270
I min verden er Chris Reeve noe av det beste du kan stole på av foldere. Finish, stål, herding og tilpasning er noe av det beste som kan kjøpes. Jeg har large Sebenza som har vært med meg i felt og Inkosi Tanto som sitter i buksen her hjemme. Finner ingen andre som leverer like bra - har også bl.a. Strider, Benchmade, Spyderco, med mange flere.
 
  • Liker
Reaksjoner: politrew og Sylar
I min verden er Chris Reeve noe av det beste du kan stole på av foldere. Finish, stål, herding og tilpasning er noe av det beste som kan kjøpes. Jeg har large Sebenza som har vært med meg i felt og Inkosi Tanto som sitter i buksen her hjemme. Finner ingen andre som leverer like bra - har også bl.a. Strider, Benchmade, Spyderco, med mange flere.

Tviler ikke, spesielt Inkosi virker bunnsolid. Strider SNG skal testes en gang.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Litt knivmakeri av den enklere sorten i romjula.
Smørkniver laget av einer.
Jeg skjærte ut knivene med stikksag og grovformet de på båndpusser.
81DB83A7-52CA-4EF8-9F6A-624FE45B57E9.jpeg






91095B16-4D79-4757-9299-454585812598.jpeg

Glimrende anledning til å bruke verktøyklokke..

52CF4B60-2362-4944-A599-E64E278F29F6.jpeg
Etter litt finpuss med sandpapir er de klare til bruk.
Jeg laget et par tilsvarende smørkniver for noen år siden og de har holdt seg utrolig godt på tross av daglig bruk og vask i oppvaskmaskin.
 

Vedlegg

  • 0C05557C-1986-429C-B224-92C89228B2A1.jpeg
    0C05557C-1986-429C-B224-92C89228B2A1.jpeg
    216,2 KB · Visninger: 0
De er helt sikkert ok i starten, tror du blir lei av stål som ikke holder mål. Jeg holder meg unna Kina uansett - gleder meg heller med noe som leverer kvalitet over tid. Ikke meningen å være en sur gammel grinebiter som kun tenker pris - har erfaring over en viss tid.
Kommer ikke «alt» stål fra Kina uansett? ;)
 
Bitt av basillen - her er min samling i dag...
Noe gammelt og noe nytt, jeg har i det siste fortsatt jakten på den perfekte kniv med flere nye inn...
Utfordringen er som med klokker, at den perfekte kniv finnes ikke. Særlig når man ikke har satt faste kriterier, f.eks. hva skal den brukes til, størrelse og lignende. Jeg ønsker noe som er kompakt og lett, på andre siden ønsker jeg så langt blad(eller rettere sagt kniv-egg) som mulig for mat-prep på tur. En kniv jeg har i lommen daglig/hjemme brukes mest til å åpne esker, tilgjengelig ved fiksing i hus/hage osv. På tur er det mat-laging, åpne ting, spikke pinner og kanskje snu mat på grillen. Ofte har jeg en liten i lommen, og en litt større kniv i sekken på tur. På reise liker typisk ved leie av leilighet eller camping-hytte liker jeg å ha med en slicer til matlaging, da jeg HATER sløve kniver - som det oftest er alle andre steder enn hjemme.. Det kan være fordel med utseende som ikke er så skremmende, med unntak av større kniv som bare brukes på tur i skogen...

Så oppsummert behov:
1. Liten: Må kunne være i lommen daglig uten å tenke over det. Må derfor være lett.
2. Mellom: Ligger enten i lommen (på tur/hjemme), eller i sekken, og har langt blad, og helst kompakt og lett.
3. Stor/kraftig: Ligger mest i sekken på tur. Det er vel sjelden et reelt behov for mer enn en mellomstor kan klare må jeg innrømme...

Disse har jeg hatt lenge:
-Leatherman med skrutrekker - kjekt i verktøykassen eller ved mekking
-Spyderco Dragonfly Salt - Liten og "ekstra" rustfri, opprinnelig kjøpt til båt/vannscooter
-Spyderco Chapparal - Kompakt og fin i buksen, litt kort kniv-egg. God kvalitetsfølelse.
-Spyderco Caly 3.5 - Langt knivblad ift. størrelse på kniv.
IMG_20220126_154142.jpg


Sånn sett skulle man tro de fleste behov var dekket. Men mye vil ha mer - og perfeksjonisten jakter stadig.

Derfor ble kom Chris Reeve Sebenza inn for et par år siden:

-Sebenza Small 21 carbon
-Sebenza Large 31 - senere byttet ut med Large 21 med carbon;

1643211671610.png


Sebenza er jo selvsagt fantastiske.
Jeg må innrømme at Large kanskje ikke var helt riktig for meg på 2 måter: Den er har tykt knivblad og er ikke den beste sliceren (men alt er relativt!), og komforten var ikke som forventet når den brukes litt hardt en stund.

Men Sebenza small 21 har etter hvert blitt favorit-allrounder. Den er liten nok til å ha i lommen uten å tenke over det, men likevel stor nok til å ligge godt i hånden (såvidt med alle 4 fingre rundt håndtak) og er tøff nok til det meste jeg driver med. Har ofte med denne på tur, men gjerne sammen med den litt større Spyderco Kapara:

1643222712765.png

Kapara var virkelig deilig å fikle/leke med (smooth åpning og "drop shut"). Det er noe helt annet enn de andre Spyderco-knivene. Den er dog litt for slank, elegant, og glatt(ved våt hånd), til at jeg føler det den kan brukes i skogen, og blir stort sett inne til matlaging.

Her til høyre med Spyderco brødre:

IMG_20220126_154830.jpg


Kjøpte en Zero Tolerance 0452GL som er litt større/grøvre, men syntes den ikke var så fin å kutte med (trolig pga. coating og tykt blad). Fikk en Benchmade Crooked River i bytte, som er enda større og kraftigere, sikkert for stor/kraftig for mitt bruk, men den får bli med i skogen enn så lenge...

Men jeg likte feelingen så godt på Croocked River med axis lock, den er deilig å åpne og lett å lukke, så da siktet jeg meg inn på Benchmade Bugout. Skal visst være superlett og slanke kniver, med god åpne/lukke-feeling. Har bestilt men ikke fått "topputgaven" Bugout i Carbon i vanlig størrelse, men i mellomtiden kjøpte jeg Benchmade Bugout Mini CF Elite. Og den skuffet virkelig ikke, på tross av et førsteinntrykk som gir inntrykk av at det er en billig leke fordi den er så lett. Den er akkurat litt mindre enn Sebenza 21 small så jeg kun får grep med 3 fingre, men den merkes virkelig ikke i buksen, og har nesten like stort blad. Så den har allerede fått kjørt seg både på tur og hjemme, og den er også utrolig moro å fikle med...

Når jeg nå var i gang med googling og youtube reviews, kom jeg inn på Quiet Carry Waypoint, som får gode skussmål som EDC-kniv. Dessverre vanskelig å få tak i, så da kjøpte jeg inntil videre lillebror: Quiet Carry IQ. Har bare hatt den en dag, men kvalitetsfølelsen er veldig god. Tung i forhold til mini bugout, men litt smalere. Den har litt mer elegant/kontor look.

Her er de to ovennevnte sammen med Sebenza 21 small:

IMG_20220126_155714.jpg


Sebenza 21 small
Quiet Carry IQ
Benchmade Bugout Mini CF Elite


IMG_20220126_155813.jpg



Så her er hele samlingen pdd (nesten):

IMG_20220126_155442.jpg


Fra venstre:
Spyderco Dragonfly Salt
Spyderco Chapparal
Benchmade Bugout Mini CF Elite
Quiet Carry IQ
Sebenza 21 small
Spyderco Caly 3.5
Spyderco Kapara
Sebenza 21 large
Benchmade Crooked River


IMG_20220126_155217.jpg


Noen flere bilder:
De store:
IMG_20220126_155956.jpg


IMG_20220126_160312.jpg


De små:

IMG_20220126_155620.jpg



.. og incoming som da er Benchmade Bugout 535-3 Carbon som jeg har en mistanke om at vil bli brukt til det meste, jeg tror den har egenskaper fra både Bugout mini (lett, liten, leken), kapara(langt og tynt blad) og sebenza(stort nok til det meste). Men jeg tipper Bugout mini fortsatt vil bli sitte mye (mest?) i bukselomma...


1643234099830.png




Har også en annen i bestilling, men det får vi komme tilbake til, og nevnte Waypoint har jeg også tenkt å få tak i... Det må jo testes! :mrgreen:
(For ikke å snakke om russere, men det kan vi vente litt til med, kanskje selge noe først). :p
 

Vedlegg

  • IMG_20220126_160348.jpg
    IMG_20220126_160348.jpg
    79 KB · Visninger: 0
  • IMG_20220126_154727.jpg
    IMG_20220126_154727.jpg
    88,1 KB · Visninger: 0
Da kom det en til inn;
Enda en Mini Bugout i orange!

Grunnen til det, var at jeg egentlig ikke har vært så glad i coatet blad (basert på kun en kniv der jeg følte det hindret "slice"-evnen). I mellomtiden har jeg ikke følt det samme for den sorte Bugouten, men jeg var også giret på å u-coatet utseende på EDC kniven emd sort håndtak - og synes jeg sort og orange er kult sammen. I tillegg føler jeg de 3 oransje metall-delene ikke passet med orange-fargen på plastikkhåndtaket, og tenkte det blir en fin detalj på kniv med sorte håndtak. Som tenkt, så gjort - og jeg mener det er slik Benchmade skulle laget de in the first place;

Slik ser den egentlig ut:
BenchmadeMiniBugoutOrange53312.jpg

Legg merke til u-coatet blad og "innmat", orange tommel-stud og "hylser" som ikke matcher håndtak helt...

Slik ser den og CF-Elite nå - i praksis har jeg kun byttet håndtakene:

IMG_20220203_111418.jpg

IMG_20220203_111511.jpg

IMG_20220203_111650.jpg

IMG_20220203_111607.jpg

IMG_20220203_111845.jpg


Superfornøyd. :)
Nå kan jeg ha en orange kniv i skogen så jeg ser den på bakken om den blir mistet. (Det samme gjelder forøvrig den sorte - med stål-blad og orange detaljer er den også bittelitt lettere å finne om den skulle bli mistet på bakken).

Som nevnt tidligere - Mini Bugout er liten, ekstremt lett, og gøy å fikle med. Også veldig lett å åpne/lukke med en hånd. Den kan også betjenes sakte i situasjoner der det er kjekt.. Gleder meg til storebror i Carbon! :)