Knivtråden

Her er en veldig grei regel: ikke kjøp klokker hvor produsenten ikke oppgir hva slags urverk som sitter i, og ikke kjøp kniver hvor produsenten ikke oppgir legeringen bladet er laget av.

@rkjersem - har selv lillebror til den Bear Grylls nevnt sist og happy med den som lomme-beater, kompis har den du viser til og mer kniv det i rent fysiske mål målt.
Ref. første kniv så ser den riktig så kul ut men har selv funnet at du, hvis du skal opp så pass høyt i pris, har mye fint å hente hjem fra det store utland. Spyderco gjør mye bra der og tråden "kryr" vel av gode tips der.

Det jeg funnet er at størrelse er veldig viktig. Se for deg bruksområde og definer hva du tenkt deg.
Skal du ha en liten og grei pakkeåpner (EDC-Every Day Carry) eller mer friluftsbasert til tur.
Bladlegering som @Edward sier makes sense, men for en glad amatør som meg er det også greit å ta stilling til om du vil ha serrated blad eller vanlig egg.

Så motspørsmål blir vel pricerange og bruksområde :)

Redigert av en moderator:
greit å ta stilling til om du vil ha serrated blad eller vanlig egg.
Selv har jeg nok kjøpt min siste kniv med serratert eller delvis serratert egg. Jeg finner aldri noe behov for serratering i daglig bruk (brødkniv unntatt) og synes det bare er i veien. Kanskje greit hvis man har dårlige sliperutiner eller for dårlig stål?

Min bror (41) ønsker seg "en spikkekniv" til jul.
Noen som vil komme med en konkret anbefaling? :)

En "spikkekniv" i god nordisk tradisjon kan være en av Fallknivene.
Jeg har sans for denne: Fallkniven SK3 Juni Swedish Knife 2.8" 3G Blade, Curly Birch Handles, Leather Sheath - KnifeCenter
Eller så har Spyderco mange spennende modeller, stort sett bra stål og kommer veldig skarpe fra fabrikken.
Hva med denne:
Spyderco FB26GP Bushcraft Survival Knife Fixed 4" Blade, Black G10 Handles Model FB26GP - KnifeCenter

Brusletto har laget en for Husfliden.

Denne er veldig godt egnet som spikkekniv med sitt korte, smale blad. En ekte spikkekniv, enkelt og greit - og veldig rimelig, kun kr 249,-. Samme kniv fra Brusletto koster kr 419,-. Spør ikke meg hvorfor.

• Liker
Reaksjoner: fettstykket
Rart at en som legger ut et dårlig bilde av en diger kviv med en fin klokke oppå får flest likes?

Jeg vil støtte Minutemans forslag her. Det enkle er ofte det beste. Stålet i Brusletto kniven holder seg skarp lenge og er lett å slipe. Til enkel bruk trenger man ikke en grov "survival-"kniv.

Fytterakkern @Celter Den klokka er helt rå!

Synes forresten at vi hører litt lite fra deg om dagen. Må vi ha et lite lag på Champagneria for at du skal "be back in business"?

Redigert av en moderator:
Jeg har spikket mye med vanlige Mora kniver. Disse er billige, og da får man ikke dårlig samvittighet når de kasseres for sløvhet. Klart at en bedre kniv holder lenger, og gi med en slipesten! Det er en stor jobb å slipe. Men en tilfredsstillelse å få det til!

:cool:

Rart at en som legger ut et dårlig bilde av en diger kviv med en fin klokke oppå får flest likes?

Jeg vil støtte Minutemans forslag her. Det enkle er ofte det beste. Stålet i Brusletto kniven holder seg skarp lenge og er lett å slipe. Til enkel bruk trenger man ikke en grov "survival-"kniv.

Ja mon tro hvorfor. Kanskje fordi bilde, kniv og klokke er fordømt fine? :p