Knivtråden

Beklager Edward men her er jeg uenig, stålkvaliteten er selvfølgelig svært viktig men herdingen av stålet er vel så viktig. Det ferdige produktet - stål og herding må stå i forhold til hverandre for å danne et best mulig sluttresultat. Strider sine kniver har så langt jeg har fulgt med alltid hatt en berømt optimal herding av stålet.

Har personlig brukt Strider, Busse, Chris Reeve, Emerson med flere under krevende forhold og Strider leverer langt ut over "billige" kopier. Skal du lete etter mest for pengene tr
Tom

Kammeret.no • Se emne - Strider, hype eller hypp
"Metallurgen" på Kammeret er Fredrik Håkonsen, den eneste knivmakeren jeg kjenner til som har en doktorgrad i metallurgi med spesialisering i eggstål.

Akkurat GI Tanto har vært gjennom mange "destruction tests" på YouTube.

Det er ikke tilfeldig at jeg sammenlignet akkurat disse to knivene.

Det er selvfølgelig riktig at herding og eggvinkel er viktig. Men 1055 er veldig lett å herde, og S30V er meningsløst både i 45 grader eggvinkel og til å hugge med, uansett herding.
 
Takk folkens. Fallkniven er utrolig flott! Håpte imidlertid at jeg stilte spørsmålet når sonen var på budsjett-bluss... Så hvis jeg skal omformulere meg. Hvilken kniv til under 500 bør jeg kjøpe?

Beklager at jeg ikke spesifiserte bedre...

Maksimal value for money?
- Mora fra jernvaren
- Buck Bucklite Max Small fra Xxl til 150,-
 
Brusletto Bamsen til kr. 569,- . Litt over budsjett, men en knallebra kniv som hvertfall jeg er fornøyd med.
 
Hva er folks erfaringer og meninger om kniver fra browning? Har ett pr på vei fra bukta som ihvertfall så bra ut.
 
Et par kniver må man jo ha:)
Dette er porteføljen pr. i dag - dvs. en Leatherman og en Victorinox lommekniv fick inte vära med på bild:

1_zpsc16b03c8.jpg


Den ene nede til venstre og de to øvre til venstre er spanske Cudeman kniver som jeg fikk billig, da slirene egentlig var en stor vits. De to øvre har jeg derfor laget egne slirer til, og den nedre er i påvente av ny slire (beltefestet er ferdig og henger oppe lengst til venstre). Cudeman knivene er helt ok brukskniver av god kvalitet og to av de har meget pene oliventre skjefter.
Nede til venstre er det også en Herbetz folderkniv.

Videre fra venstre har vi:
Benchmade Combat Survivor. Fin all-round brukskniv som er med en del på tur. Kan brukes til "alt".

Strømeng samekniv. Brukes sjelden.

Hugo Köller Bowie mod. 2364. Gedigen kniv som egner seg mer som huggeredskap enn ordinært knivbruk. Kjøpt tidlig i ten-årene, da størst var "værst", og den har vært med på litt av hvert - og bærer litt preg av det. Produsenten eksisterer ikke lengre, og jeg har registrert at disse virker å være litt ettertraktet på samlermarkedet.

Buck Frontiersman Limited Custom. Høyglanspolert og med stag skjefte skiller denne limiterte custom utgaven seg fra den ordinære Frontiersman. Blir nok hengende til "pynt".

Puma White Hunter mod. 116375. Brukes litt fra tid til annen. White Hunter må jo kunne karakteriseres som en klassiker da den har vært i produksjon siden femtitallet. Jeg er litt usikker på om produksjonen av disse nå er lagt ned, eller ikke. De var ihvertfall en periode ikke tilgjengelig, etter at Puma gikk konkurs. Produksjon og drift ble videreført med ny eierstruktur, men med en noe begrenset bredde i sortimentet. Sjekker man hjemmesiden i dag, så ser det ut til at den fortsatt produseres/leveres.

Puma White Hunter II mod. 116374. Lillebroren til White Hunter. Litt mindre enn storebroren og har ikke sagtennene innerst på bladet. Denne produseres ihvertfall ikke lengre.

Tidligere hadde jeg også en 10-12 andre kniver fra Brusletto, Helle osv, men solgte alle disse i fjor høst.

Det jeg "sikler" litt etter er en håndlaget customkniv etter eget design. Har tegninger, mål og en dummy klar. Det gjenstår bare å finne en til å lage den:)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: aicolainen
Det jeg "sikler" litt etter er en håndlaget customkniv etter eget design. Har tegninger, mål og en dummy klar. Det gjenstår bare å finne en til å lage den:)
Kåmbat-kniv i superstål? Fredrik Håkonsen.
Vanvittig håndverk? Aage Bergedahl.
 
Samekniven din liker jeg, @ptb!
Jeg har en maken, som jeg kjøpte da jeg var i Honningsvåg i militæret. Solid sak, som fortsatt er skarp. Den er med på turer som fast inventar. Denne er "det nærmeste du kan komme å ikke ha øks".

Den er ikke mye til spikking og "figur-laging". Da er det bedre med andre.

:cool:
 
Redigert av en moderator:
Kåmbat-kniv i superstål? Fredrik Håkonsen.
Vanvittig håndverk? Aage Bergedahl.

Det er mange utrolig dyktige knivmakere i Norge, og jeg har vært i dialog med et par. Det jeg har tegnet er i retning av en all-round jaktkniv med drop-point blad.
 
Samekniven din liker jeg, @ptb!
Jeg har en maken, som jeg kjøpte da jeg var i Honningsvåg i militæret. Solid sak, som fortsatt er skarp. Den er med på turer som fast inventar. Denne er "det nærmeste du kan komme å ikke ha øks".

Den er ikke mye til spikking og "figur-laging". Da er det bedre med andre.

:cool:
Som nevnt så brukes samekniven meget sjelden. Den er etter min far, og jeg hadde nok neppe kommet til å kjøpt en slik selv. Den har noen positive egenskaper, men faller egentlig litt mellom flere stoler. For stor til en del bruksområder, men samtidig litt for lett til hugging - det blir mer hakking.

Det som faktisk er meget anvennelige brukskniver er Puma´ne, men det er liksom ikke helt "stue-rent" å bruke den type kniver i Norge:rolleyes:
 
Redigert av en moderator:
Jeg er så heldig at jeg har en bestefar som lager gode kniver. Her er bilder av en med skaft av flammebjørk og hvalrosstann, skal innrømme at jeg ikke tør å bruke den utendørs selv om han insisterer på at den er laget for å brukes.

B1B811AF-23B5-443C-BEEE-95158EF6E38B_zps3e4jb9zt.jpg


8D379946-062D-49BC-91B2-99D45FA1E15A_zpsy0rgeeec.jpg


F02E9BAA-B7C0-426C-9124-0C9176550C31_zps10elzfht.jpg
 
Puma White Hunter.
Er det knivverdens svar på Rolex Sub? Det er jo på mange måter flere fellesnevnere.
puma-white-hunter-stag.jpg
 
Redigert:
Det er mange utrolig dyktige knivmakere i Norge, og jeg har vært i dialog med et par. Det jeg har tegnet er i retning av en all-round jaktkniv med drop-point blad.
Det er det, men det er ikke like mange som lager blader. Og det er ikke mange i verden som har like mye vitenskap bak bladene sine som Fredrik Håkonsen.

I work as a metallurgist at Kverneland Group Operations Norway, one of the largest produsers of ploughs for the agriculture industri in the world. I have a PhD in metallurgy, and I specialize in the selection, heat treatment and production of wear and tool steels.

Han er relativt kåmbat i formgivningen, men vil nok lage et blad etter dine tegninger som du så kan ta til din favorittknivmaker for å få skaft, slire og finish.
 
For å oppdatere min erfaring med Leatherman sin "no-hassel-guarantee" Det var det virkelig, sendte min misbrukte 16-18år gamle Leatherman Super Tool inn for flere av verktøyene var knekt osv. Endte med at jeg fikk en splett ny Super Tool 300 i retur, den ordinære super tool var utgått, så fikk den oppgraderte versjonen, klager ikke;) Ingen spørsmål, bare rein knallgod service. Ikke redd for å kjøpe flere Leatherman produkter etter dette!

688AE38E-7425-45BD-8997-6BB07C09B1A8_zpsmcrq7b9t.jpg
 
Ordentlige biffkniver? Jeg er ganske skeptisk til serraterte blader, da jeg aldri har sett en biffkniv i godt stål som trenger serrateringer, eller en biffkniv med serrateringer som er i godt nok stål til at den ville klart seg uten. Og jeg er glad i godt stål.

Selv har jeg en sixpack med Laguiole og en sixpack med Thiers, som er de ikoniske franske knivene. Litt vanskelig å finne frem på nettet siden franskmenn er litt sære, men google for "thiers steak knives" og "laguiole steak knives" burde få noen treff på semi-engelsk-språklige sider. Ligg unna alt som koster langt under 200 EUR for 6 stk.

Edit: Her ser det ut som om de har et godt utvalg til OK priser.
 
Redigert: