Knivtråden

Vel, nå har "allround" kniven min blitt ødelagt og denne gangen tenkte jeg at jeg skulle kjøpe noe av litt mer kvalitet. Valget har falt på Zero Tolerance 0561, men hvordan er det å bestille ifra utlandet? Tenker litt på at den har såkalt "assisted opening", er dette noe som faller i "ikke lov" kategorien eller er det bare å kjøre på å bestille?
 
Vel, nå har "allround" kniven min blitt ødelagt og denne gangen tenkte jeg at jeg skulle kjøpe noe av litt mer kvalitet. Valget har falt på Zero Tolerance 0561, men hvordan er det å bestille ifra utlandet? Tenker litt på at den har såkalt "assisted opening", er dette noe som faller i "ikke lov" kategorien eller er det bare å kjøre på å bestille?

Redd at assisted opening kan by på problemer
 
Mnja. I beste fall er assisted openers i en juridisk gråsone.

Norsk lovgivning er mindre presis enn amerikansk på dette området. Amerikansk opererer med en presis definisjon på springkniv (som stort sett er forbudt for sivile) som "knapputløst fjærbelastet" eller noe sånt; hvor en assisted opener ikke er knapputløst og dermed tillatt. Norsk lovgivning, derimot, bare forbyr springkniver, batangakniver, stilletter, karatepinner etc uten videre definisjon.

Dermed blir spørsmålet hva tolleren, politimannen eller dommeren mener. Selv har jeg ikke lyst til å stå og argumentere for hvorfor dette ikke er en springkniv ("jammen, den har jo ingen knapp!") og har ikke prøvd å kjøpe en sånn, selv om de er veldig billige på Massdrop. Våpenloven og våpenforskriften er ikke noe jeg er veldig lysten på å utfordre.
 
Nei er nettopp det jeg tenker også, det er hverken ett behov eller noe man må ha. Og da er det like greit å styre unna :)
 
@Tutto, i beste TS-ånd så foreslår jeg denne ;)

Fällkniven S1

19425_6552cb73e8332bf184e24778b66ec0fd.jpg


http://www.outnorth.no/no-fallkniven/s1-leather.php?

[video=youtube;PI99jYp-J24]https://www.youtube.com/watch?v=PI99jYp-J24[/video]


Den så fin ut! Hvordan er stålet på denne mtp sliping og hvor godt den holder på "skarpheten" Ser den er i rustfritt stål og sånn som jeg har forstått det er det smartest å velge noe som kan ruste og er lettere og sette opp igjen? Karbonstål?

Ser at emne interesserer meg, så er på tide å lese seg opp litt!
 
Redigert av en moderator:
Mnja. I beste fall er assisted openers i en juridisk gråsone.

Norsk lovgivning er mindre presis enn amerikansk på dette området. Amerikansk opererer med en presis definisjon på springkniv (som stort sett er forbudt for sivile) som "knapputløst fjærbelastet" eller noe sånt; hvor en assisted opener ikke er knapputløst og dermed tillatt. Norsk lovgivning, derimot, bare forbyr springkniver, batangakniver, stilletter, karatepinner etc uten videre definisjon.

Dermed blir spørsmålet hva tolleren, politimannen eller dommeren mener. Selv har jeg ikke lyst til å stå og argumentere for hvorfor dette ikke er en springkniv ("jammen, den har jo ingen knapp!") og har ikke prøvd å kjøpe en sånn, selv om de er veldig billige på Massdrop. Våpenloven og våpenforskriften er ikke noe jeg er veldig lysten på å utfordre.

Helt enig. Men jeg observerer at det finnes assisted opening folders til salgs i Norge også: http://www.equipnorshop.no/product.aspx?pid=50669&gid=598
 
Dum som jeg er, så begynte jeg å se på Chris Reeve kniver.... Argh, finnes det ikke noe som er litt billigere men samtidig som har litt av samme stilen som Sebenza?
 
Dum som jeg er, så begynte jeg å se på Chris Reeve kniver.... Argh, finnes det ikke noe som er litt billigere men samtidig som har litt av samme stilen som Sebenza?

@mfr med risiko for å bli lynsjet av conneisseurene her så omtales kinakniven Sanrenmu 710 som "the poor man's Sebenza.
Kjøpt en på eBay og er mye kniv per krone :)
 
Redigert av en moderator:
Dum som jeg er, så begynte jeg å se på Chris Reeve kniver.... Argh, finnes det ikke noe som er litt billigere men samtidig som har litt av samme stilen som Sebenza?

Du kan trygt handle en Sebenza og leve godt med denne i mange år. Jeg har hatt min i 13-14 år og den er like stram. Det er få som slår Cris Reeve på foldere.
Tom
 
Må igjen anbefale aaron gough sine kniver, bruker den flere ganger i uke. Og hverken ser eller føles brukt:)

 
Konge @Mysil, jeg brukte den mailen som han hadde på nettsiden ja. Så det er den, rart.

Men da prøver jeg igjen jeg da, kan sende deg på CC hvis du pm`er meg mailen din?

Tusen takk.
 
Redigert av en moderator:
21 Sebenza small

Jeg mottok i forrige uke en 21 Sebenza Small med treinnlegg fra over dammen. Faktisk levert på ca en uke inkludert fortolling. En meget vakker liten sak! En perfekt "lommekniv" i ordets rette forstand, men skal du ut i skauen blir den litt puslete ;) Mer en estetisk og funksjonell accessorie til eks. Pam'en min, som også er av titan :)

Mange av kommentarene her inne fokuserer på pris, og visst er den dyr! Men i forhold til hva? Egentlig er det litt ironisk at man i et klokkeforum av disse dimensjoner, hvor enorme summer brukes og "mistes" (les; verditap etc) er bekymret hvor å bruke 5' på en kniv, som i motsetning til de fleste ur ikke bytter eier hele tiden ;)

Et lite tips og alternativ til Sebenza kan være Fantoni HB 01. En mer hardcore sak, men som de fleste fortsatt ikke har fått øynene opp for. Jeg henter min på posten senere i dag ;)

Fantoni'en fremstår som "the real deal". I motsetning til Sebenza'en sin classy men reelle funksjonalitet, er Fantoni HB 01 en betydelig større men velbygd arbeidshest. Med sandfarget skjefte klarer jeg ikke å la være å assosiere den med militære oppdrag i betydeligere varmere og tørrere breddegrader. En trofast følgesvenn, tenker jeg i mitt stille sinn . . . . Med andre ord på ingen måte sammenlignbare, men jeg kjenner at begge skal få sin plass blant mine øvrige kniver.
 
Redigert:
Jeg er nesten like fascinert av lommekniver som av klokker. Ikke av kniver generelt, en serieprodusert tollekniv finner jeg omtrent like spennende som en pulsklokke, det må være et slags mekanisk element og bevegelige deler involvert. Her er et par eksempler, først min "gentlemans folder" fra Chris Reeve, nå flippet med et solid tap som vanlig. En flott og tight liten kniv, men som med sin innlagte gulltråd og diamant ble litt i gentleste laget og mest brukt til pynt på klokkebilder. Sebenza i semi-customutgave er på vei.

222222.jpg


Paul "Executive" fra Lone Wolf, med en herlig men dessverre ikke så holdbar låsemekanisme. Glimrende brev- og pakkeåpner, og passe pappsløv egg. :)

6ECC07CE-AD53-460C-BA09-4BCC8598F02F_zpsvpm05iqu.jpg
 
Da jeg kjøpte min Marathon GSAR, "fulgte det med" :) noen kniver også, som jeg lovet @r_inge å foreta en unboxing av. Det glemte jeg, og kom på det nå da kniven jeg ventet på i tillegg ankom. Så det blir samlebilde i stedet, skutt fra hoften. Det eneste som er sort på bildet er håndtakene på knivene, men lyset og manglende retting gjør at det ser ut som Leatherman har sorte felter og Delica sort blad.

Fra toppen og ned:
- Leatherman Surge 830163
- Zero Tolerance ZT0560BW
- Spyderco C149GP Vallotton
- Spyderco C11FPBK Delica

Jeg bestilte opprinnelig den vanlige utgaven av 0560, men fikk black washed i stedet og orker ikke returnere fordi jeg betalte 25% MVA OG 270 kroner i fortollingsgebyr som ikke blir refundert. Den er jo kjekk den også, men irritasjonen over at jeg ikke fikk det jeg bestilte medfører nok at en ny, vanlig 0560 snart er på vei - om jeg kjenner meg rett.

 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: kjetil_s