Knivtråden

Leter du etter en skikkelig brukskniv av høy kvalitet, kan Frederik Haakonsens kniver være aktuelle.
Det er en god grunn til at Fredriks kniver koster en slump: mannen har doktorgrad i metallurgi med spesialisering i herding og slitasje av verktøy- og knivstål, med timebetaling deretter. Han tør å være ganske kritisk til mange av valgene som heksedoktorene - de andre knivsmedene - tar, og kan bakke det opp med kald hard vitenskap.

Min ultimate kniv må være et blad av Fredrik som Aage Bergedahl har satt skaft på....
 
Mye nytt og fint fra ZT og Kershaw i år.

[video=youtube;WYzXqV78sVU]http://www.youtube.com/watch?v=WYzXqV78sVU[/video]

[video=youtube;DtHa_wbDF6I]http://www.youtube.com/watch?v=DtHa_wbDF6I[/video]
 
Trengte jeg enda en Spyderco, denne gangen enda mindre enn både PM2 og Delica? Ja, det skulle jeg mene :rolleyes: Dragonfly 2, mindre enn dette er vel ikke tilregnelig for en brukskniv. Forbausende god i hånda!

20140117_183641_zpsb225bf06.jpg


20140117_183703_zps83809880.jpg


20140117_183735_zps73243789.jpg
 
Hadde tidligere en Spyderco Native med håndtak i metall. Den var god å bruke helt til jeg mistet den i 2003.

Noz_skladany_Spyderco_Native_Combo_C41PS_w.jpg


Har også prestert å miste en Leatherman Wave Ti på jobb. Det var surt.
Har brukket to verktøy på en Leatherman Fuse. Den andre Fusen ser slik ut om dagen:


DSCF4229_zpsb50f32d2.jpg



Så nå kjøper jeg meg kanskje noe annet?
 
Redigert:
Er det noen her på forumet som er mer nevenyttige enn meg som kan ta på seg et oppdrag å syrevaske (stonewash/acidwash) et blad og ikke minst slipe bladet i etterkant?
Jeg funderer på å lage et hobbyprosjekt der jeg lager eget håndtak i trevirke til en spyderco og ønsker å gjøre noe med metalldelene.

Inspirasjon:
tumblr_maq5pnRiHD1rfi9r2o1_500.jpg

VijsJl.jpg
 
Jeg vil ikke akkurat kalle meg knivsamler, men har et par som kanskje kan være interessante. Den første er en gammel Gerber Mark I med slire for støvel, noe min far kjøpte for mange år siden. Denne har for egen del sterkt begrenset bruksområde og ligger i nattbordsskuffen. Den andre er en Gerber Applegate Combat folder. Denne har jeg liggende i hanskerommet på bilen i tilfelle jeg må skjære løs setebeltet etter en kræsj :) I tillegg har jeg en bajonettsamling etter min far, men det blir jo litt på siden av temaet her.
 
Hjemme med syk jr i dag og rydder litt så disse materialiserte seg i nattskuffen.

Swingblade og sag:

Q3ZQnMF.png


To Applegate combat folders, den største er den opprinnelige størrelsen:

6mCRSys.png


Gerber Mark I:

oKhKAoH.png
 
Noen som har et godt tips til en fin allroundkniv? Gjerne folder, og tactical utseende, pris under 100USD, hvilke merke får man mest for pengene?
 
Skal gjøre det @Minuteman

Har også brukket noen verktøy på leatherman. Er ikke voldsomt imponert over kvaliteten. Stålet virker å være veldig sprøtt.

Har brukt Fuse modellen da den veier lite og har kun det man trenger. (tang/kniv/skrujern).
 
Redigert av en moderator:
Skal gjøre det @Minuteman

Har også brukket noen verktøy på leatherman. Er ikke voldsomt imponert over kvaliteten. Stålet virker å være veldig sprøtt.

Har brukt Fuse modellen da den veier lite og har kun det man trenger. (tang/kniv/skrujern).

Send den inn til rep:)

Sakset fra leatherman.com:

"Our warranty is simple. You broke it, we'll fix it. No questions, no hassles, no wasting your time. Just go to the Warranty page on Warranty Information - Leatherman and print/fill out the form provided there, put it and your tool (NO SHEATH PLEASE) in the mail to us and we'll fix/replace your tool and send it back to you for free. If you are from outside the US/Canada, please go to this same place on the web site and select the country you live in and send your tool to that country's distributor. They act as the warranty agent for Leatherman in that country. You can also find warranty information on the Leatherman Mobile Site, "Warranty" button, but the form cannot be downloaded from there."

Send mail til importøren: mij@wsf.no :)
 
Redigert av en moderator:
Jeg skal sende inn min leatherman supertool imorra, den er 15år gammel, knekt både nebbtangen, ene knivbladet og flattrekkeren, skal oppdatere hva som skjer med den, blir spennende å se om garantiprogrammet er så bra som det blir fremstilt på internasjonale fora:)
 
Fredrik Haakonsen kniv.

Kjøpte en kniv fra Fredrik Haakonsen i dag. Det er en gave til min svoger som skal disputere for sin doktorgrad i mars, desverre ikke til meg :( hehe. Utrolig hyggelig fyr å forhandle med, og en UTROLIG fin kniv. Jeg synes den ser bedre ut IRL en på bilder. Jeg kan ikke så utrolig mye om stålet i den, men forstår at det er en omfattende herdingsprosess som gir det gode bruksegenskaper for kniv.
DSC_0089_zps415b9a1c.jpg
[/URL][/IMG]
DSC_0090_zpsc55e01a9.jpg
[/URL][/IMG]
DSC_0091_zps7ebb378c.jpg
[/URL][/IMG]
DSC_0092_zps1654cd12.jpg
[/URL][/IMG]
 
Ser at garanti systemet til Leatherman er nevnt. Jeg kan iallfall signere på at det er en "No hassle" garanti, jeg hadde knekt flere verktøy på min Wave som rett og slett kom fra feil bruk.

Dro til nærmeste forhandler, og spurte om garantien gjaldt selv om at jeg sa ifra at jeg hadde brukt skrutrekkere og lignende til å bryte med. Fikk til svar at det spilte ingen rolle, de sendte den inn og på under en uke hadde jeg en ny i posten! :)
 
På utkikk etter en foldekniv, en tool knife. Ikke en pyntegjenstand.

Hva er knivenes versjon av ur med ETA urverk, eller kanskje en Nomos/Fredrique Constant?