Knivtråden

@Tom Henriksen - takker for svar.
Er det noe i denne duren du tenker på med oppset?
vv5lH6t.jpg

Ser den kommer på opp mot 400,- momset og sendt fra bukta.
Ingen upris det, men kjipt da selve sette går på $20
Rimeligste på Amazon låg på $32 men $66 shipping(!)
 
Redigert av en moderator:
Please ligg unna Lansky. Funker kanskje på veldig korte blader, men på vanlige tollekniver og større vil du få forskjellig vinkel på eggen på forskjellige deler av bladet. I tillegg er det nærmest umulig å feste jiggen likt hver gang, slik at du ender opp med å fjerne mye mer gods enn nødvendig. For å legge hån til skade vil jiggen også skrape opp bladet.

Den er bedre enn en sånn tullegreie til kjøkkenkniver, men det er jammen ikke mye.
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost
Please ligg unna Lansky. Funker kanskje på veldig korte blader, men på vanlige tollekniver og større vil du få forskjellig vinkel på eggen på forskjellige deler av bladet. I tillegg er det nærmest umulig å feste jiggen likt hver gang, slik at du ender opp med å fjerne mye mer gods enn nødvendig. For å legge hån til skade vil jiggen også skrape opp bladet.

Den er bedre enn en sånn tullegreie til kjøkkenkniver, men det er jammen ikke mye.

@Edward - hva ville du anbefalt / hva gjør du hjemme på brukskniver?
Igjen, vil bare få opp en brukandes egg på kniver til (tøff) hverdagsbruk.
Hvis jeg i løpet av et par års bruk spist opp en del gods så er det innenfor slingringsmon.
Tenker heller Seiko enn AL&S her :)

@cosmo_dud - ser du gjør en "Sonen" her og anbefaller Sub. ;)
 
Redigert av en moderator:
@adamskater. Kjøp deg en Sharpmaker fra Spyderco. Den er vel verdt sine $60. Jeg er veldig fornøyd med min. Som nevnt tidligere i tråden, er den ikke optimal på norske tollekniver, men perfekt på de fleste kniver.
 
Redigert av en moderator:
Jepp, Sharpmaker.

Ta alle kniver til en profesjonell knivsliper 1 gang om nødvendig , og bruk deretter Sharpmaker for å vedlikeholde eggen.
 
@adamskater. Kjøp deg en Sharpmaker fra Spyderco. Den er vel verdt sine $60. Jeg er veldig fornøyd med min. Som nevnt tidligere i tråden, er den ikke optimal på norske tollekniver, men perfekt på de fleste kniver.
Jepp, Sharpmaker.

Ta alle kniver til en profesjonell knivsliper 1 gang om nødvendig , og bruk deretter Sharpmaker for å vedlikeholde eggen.
Done deal. .... takk skal dere (fanker'n) meg ha(!) :cool:
Regner med at barberhøveln kommer kunne gå av med pensjon om kort.
 
Redigert av en moderator:
Bestiller du fra USA?
I såfall kanskje en ide å legge ved noen Spyderco Persistance/Tenacious/Resilience, så har du et genialt gavelager til gode kompiser.
 
Endelig kom den!

I ferien ble tidssonen.no besøkt hyppig og det var da jeg så denne kniven. Ikke så fancy, ikke så dyr, men megatøff(syns jeg)! Visste jeg måtte ha den, men tok litt tid før jeg bestilte. Når jeg endelig bestilte valgte jeg tydligvis shipping via snegle... Men her om dagen dumpet den ned i postkassa og siden har den vært med hele tiden. Den ble raskt min nye lommekniv. Skarp, tøff(!) Og ikke for stor.
Bestilte fra knifecenter.com og tror nok det blir flere etterhvert.

Så, bilder!
IMG_7838.jpg


Gjenstridig pappeske!
IMG_7839.jpg


IMG_7840.jpg


IMG_7841.jpg


IMG_7842.jpg


TØFF!!!
IMG_7843.jpg


IMG_7844.jpg


Det er altså en Spyderco Tenacious. Så langt er jeg veldig fornøyd! Den har klart alle de tunge oppgavene jeg har gitt den, som f.eks å åpne et par brev og en pakke kjøttdeig! Men den er skarp, billig, lett og åpne/lukke, passe vekt og jeg trenger ikke være redd for den, da man bare kan kjøpe en ny.

Takk for oppmerksomheten! :)
 
[video=youtube;tXRxj9AtVH8]http://www.youtube.com/watch?v=tXRxj9AtVH8[/video]

Elsker videoene til Dr. Schmalhaus (og de har definitivt påvirket hva slags kniver jeg liker).
 
@Entropy - bestillingen ble lagt når posten ble skrevet så sen på ballen der :)
Posten var også noe som kom idag med sharpmaker'n.
Prøvd den på kjøkkenknivene og min beskjedne samling folders.

Men her må det fine-tuning til.
Såg bare kjappt i papirguiden men må nok se litt på youtube/instruksjons-DVD'en for korrekt bevegelse ut på tuppen.

Skjønner så mye som at jeg har med to fine og to medium fine trekantete keramstenger som det skal skjerpes mot (40 grader) eller sette opp egg (30 grader?) og at det spiller rolle om man har den spisse siden mot eggen eller flatsiden på stangen.

Blir klart forbedring på særlig de gamle kjøkkenknivene, men jag har ingen bra målemetode for når det er blitt skikkelig skarpt. Vet noen tester på negler eller ved å "barbere" hår fra armene. Hva er deres referense her? Skjære papir? - eller var det bare noe man gjorde med ramboknivene sine -87
 
Redigert av en moderator:
Ah ok. Får bestille når jeg er hjemme. Var litt knot fra mobil og på 3G...

Noen mener at et blad er skarpt når du kan ta et hårstrå og holde i det på kun en side og at kniven kutter gjennom hårstrået selvom det henger fritt og ikke byr på noen motstand.

Jeg tror man må være ninja-samurai-ekspert for å få til det.
 
@Entropy - bestillingen ble lagt når posten ble skrevet så sen på ballen der :)
Posten var også noe som kom idag med sharpmaker'n.
Prøvd den på kjøkkenknivene og min beskjedne samling folders.

Men her må det fine-tuning til.
Såg bare kjappt i papirguiden men må nok se litt på youtube/instruksjons-DVD'en for korrekt bevegelse ut på tuppen.

Skjønner så mye som at jeg har med to fine og to medium fine trekantete keramstenger som det skal skjerpes mot (40 grader) eller sette opp egg (30 grader?) og at det spiller rolle om man har den spisse siden mot eggen eller flatsiden på stangen.

Blir klart forbedring på særlig de gamle kjøkkenknivene, men jag har ingen bra målemetode for når det er blitt skikkelig skarpt. Vet noen tester på negler eller ved å "barbere" hår fra armene. Hva er deres referense her? Skjære papir? - eller var det bare noe man gjorde med ramboknivene sine -87

Hvis den er skikkelig skarp så kan den vel kanskje brukes til å barbere skjegget med? :)
 
Redigert av en moderator:
null_zps088abcf2.jpg


Når man bestiller så mye crap på nettet som det jeg gjør må man jo ha et par kniver til å åpne esker og sånn, men tror jeg nok er litt mindre entusiastisk enn mange her på feltet. Har uansett en Browning, en Gerber Bear Grylls og en Cold Steel Micro Recon 1. Cold steel ligger som regel i en skuff på jobben.
 
Redigert: