Knivtråden

Digger produktplassering av Bodum-kanne og Biltema-kork :)

Lov å spørre hva inskripsjonen på bladet sier (eller spørre om hvem denne knivsmed er)
Ser riktig så stilig ut og sliren bør vel bli eksepsjonell gitt dine reimsnekrerferdigheter!
@adamskater
Hehe, ja produktplasseringen var selvsagt HELT tilsiktet:0)
Ang navn på knivsmed så må jeg være knakandes ærlig og bare inrømme at som den fullstedige novisen jeg er innen knivmaking, så hukser jeg faktisk ikke, hehe.(tror det står "Stenvoll" Siterer bare kompisen min som hjelper meg, og han sier at det er nok den aller beste knivsmeden, og at han ikke lager like mye mer grunnet høy alder (Han sa vel også at han generelt ikke vurderer smeder under 60 år engang, da det tar en mannsalder minst å mestre faget, og man må lære ev egen feil for det er så mange nyanser. Aner ikke om dette er vel krast, men da han (kompisen min) har laget og solgt en del kniver, så hører jeg på ham.

Og ang sliren så er jo det noe av det jeg gleder meg mest til, og har noen ideer gående her. Men får ikke startet med det før selve kniven er ferdig såklart.

Planen er å lage en kniv til, som er litt mindre men lik, til sønnen min. Han må nok vente et par år før han får den, men da har vi en far-og-sønn kniv, som er like, og som kan gå i arv eventuelt (muligens litt vel ambisiøst å tro at det første man lager skal bli bra nok til å holde i genrasjoner, men har jo i det minste god tro på meg selv da;))
 
Redigert av en moderator:
Det kom nettopp en hyggelig kar med pakke til meg. Er meget fornøyd.

Her sammen med Cryo, ZT0560:

0DA92236-389D-4EF3-A3E3-253753B6EE2B-2496-00000364F63CC81C_zps7a3d77bc.jpg
 
Har så vidt rundet 100 poster, og det må jo feires med et lite nyinnkjøp (ja, det ble en ny klokke også, men det har jo ingen ting i denne tråden og gjøre).
Etter at Edward skrev om knivene han hadde var det spesielt en kniv/knivmaker jeg bet meg merke i, og som skapte et lite "må-ha" behov.
... men brukskniven over alle er likevel amerikansk:

Bob Dozier Delta Traveler, ....

Det ble nok ikke en Delta Traveler, men heller en Bob Dozier Professional Guide med Wilderness sheath bestilt fra A.G. Russell.
Førsteinntrykket er meget bra. Ligger godt i hånden, god vekt, fantastisk slire og meeeeget skarp. Får se om den kanskje får være med litt på jakt i høst (selv om det bare er småvilt, og strengt tatt kanskje vil være litt overkill).

Nok pjatt, her er noen bilder:








 
  • Liker
Reaksjoner: aicolainen
Litt begrenset utvalg, men OK priser hos CDON.no (!) og Outnorth.no. Kjøpte min Fällkniven hos førstnevnte og den havnet på omtrent det samme som den ville gjort fra utlandet.
 
Litt begrenset utvalg, men OK priser hos CDON.no (!) og Outnorth.no. Kjøpte min Fällkniven hos førstnevnte og den havnet på omtrent det samme som den ville gjort fra utlandet.

Har med fordel handlet fra cdon.no (andre produkter naturlig nok) og de er lynkjappe.
Med hell bestilt kniver både fra outnorth.no og xxl.no (sistnevnte når DnB hadde 15%(?) avslag for Mastercard-kunder)
 
Kikket gjennom lageret hos Knivesshipfree.com og sliter skikkelig med å ikke brenne av masse penger som heller bør brukes på bleier:

Spyderco Calypso i limited edition i Aogami Super Blue stål, 2 stk igjen på lager
spy_C113GPGY__74237.1374800230.1280.1280.jpg


Og Bark River Classic Drop Point Hunter with Long Bolster i CPM154, Bark Rivers versjon av den klassiske Loveless-jaktkniven til en relativt fornuftig penge.
cdp154_blackwd_299_95_800__60681.1375506009.730.500.jpg
 
Kikket gjennom lageret hos Knivesshipfree.com og sliter skikkelig med å ikke brenne av masse penger som heller bør brukes på bleier:

Spyderco Calypso i limited edition i Aogami Super Blue stål, 2 stk igjen på lager

Og Bark River Classic Drop Point Hunter with Long Bolster i CPM154, Bark Rivers versjon av den klassiske Loveless-jaktkniven til en relativt fornuftig penge.

Det er ikke bra for lommeboka at du legger ut sånne linker, men skal utøve bedre selvkontroll idag enn forrige gang du la ut bilder av knivene dine:p
 
Gått med min Bear Gryll Gerber i lomma et halvt år snart og tiden var mogen for oppdatering (takk skal dere fankern meg ha)

Min første tanke med BG var at den var for liten og at serrated blade var tøys.
(Dette var før jeg fikk inn min Eka Swede 10 som er en mer årntli solid kniv)
BG egnet seg svært dårlig til skogsbruk men jeg skjønte etterhvert, empirisk og etymologisk, hva som ligger i en EDC (Every Day Cutter)

Sagt og gjort, når jeg fant denne snadderbisken på bukta til under mva-grensen med frakt var saken biff.
Sett noen større modeller fra denne leverandør unboxet og laste kjapp review at denne var grei

Men først litt drikke:
Owmp7qP.jpg

vCtEaDc.jpg


JcXgDXj.jpg


mvcp0kZ.jpg


Valget falt alltså på en flipper fra Kershaw med akkurat samme egenskaper som jeg trodde at jeg ikke likte hos Gerbern.

Flippern var morsom overraskelse men linerlock liker jeg foreløpig dårligere enn baksidelås (fagterm mottages med takk)
Byggekvaliteten er så langt mil over plastgerbern.
 
@Edward og dere andre Spydergutter - veldig svak for bladdesign og rause hull på disse.
Må finne et bra bruksområde for en slik og motivere handel :)

Det skal kanskje litt vilje til for å få den inn på plassen som "Gentleman's folder"

Skille

Vet det vært nevnt tidligere, men finnes det noen superenkle bryner på webben eller kan man komme et stykke på vei med "diamtbryne-pen" fra (grøss) Biltema til 39.90,-
Tenker for enkel grei bruksskjerpe. Barberer gjør jeg med andre verktøy
 
Redigert av en moderator:
Vet det vært nevnt tidligere, men finnes det noen superenkle bryner på webben eller kan man komme et stykke på vei med "diamtbryne-pen" fra (grøss) Biltema til 39.90,-
Tenker for enkel grei bruksskjerpe. Barberer gjør jeg med andre verktøy

Jeg kjøpte noe lignende på Clas Ohlson som kostet det samme som det på biltema. Denne bruker jeg på knivene på jobben(som egentlig er bruk og kast kniver), og de blir skarpere ihvertfall. Er en sånn rød/blå plastdings med bryne på.

Og en ting til, er dette ekte vare, eller bare tull?

New Buck Outdoor Fishing Camping Hunting Rescue Pocket Folding Sharp Knife K14FF | eBay

La inn et impulsbud før jeg sjekket opp noe om kniven. Er ''made in China with same good quality''. :p Ligger uendelig mange lignende kniver der.
 
@Edward og dere andre Spydergutter - veldig svak for bladdesign og rause hull på disse.
Må finne et bra bruksområde for en slik og motivere handel :)

Det skal kanskje litt vilje til for å få den inn på plassen som "Gentleman's folder"

Skille

Vet det vært nevnt tidligere, men finnes det noen superenkle bryner på webben eller kan man komme et stykke på vei med "diamtbryne-pen" fra (grøss) Biltema til 39.90,-
Tenker for enkel grei bruksskjerpe. Barberer gjør jeg med andre verktøy

Kjøp en Lansky bryne oppsett, dette funker og du beholder vinkelen på eggen.
Tom
 
Redigert av en moderator:
Kikket gjennom lageret hos Knivesshipfree.com og sliter skikkelig med å ikke brenne av masse penger som heller bør brukes på bleier:

Spyderco Calypso i limited edition i Aogami Super Blue stål, 2 stk igjen på lager
spy_C113GPGY__74237.1374800230.1280.1280.jpg


Og Bark River Classic Drop Point Hunter with Long Bolster i CPM154, Bark Rivers versjon av den klassiske Loveless-jaktkniven til en relativt fornuftig penge.
cdp154_blackwd_299_95_800__60681.1375506009.730.500.jpg

Bark river er så nær custom du kommer, disse er svært bra, bra stål og herding. Har 2 hvorav en jeg har brukt i ett år operativt i Afghanistan, anbefales.
Tom