Knivtråden

Skal / skal ikke? Chris Reeve Small Sebensa:

knifeart_2271_24619331


S35VN stål i knivblad, "full titanium scale", 85 gram. Ingen krimskrams, kun god gammeldags manuell åpning. Dette må være den ultimate gentlemans folderen?
 
Skal / skal ikke? Chris Reeve Small Sebensa:

S35VN stål i knivblad, "full titanium scale", 85 gram. Ingen krimskrams, kun god gammeldags manuell åpning. Dette må være den ultimate gentlemans folderen?

Den er kjempeflott, og det er vel aldri snakk om å gjøre feilkjøp når det kommer til kvalitetsting som dette?

Personlig har jeg fått mer og mer sansen for "snillere" design som ikke er så tactical.

Disse står for tiden høyest på min ønskeliste:

Maserin Gourmet:

1zcn56r.jpg


Perceval Le Francais:

IMG_56851024.jpg
 
@Juice. Den Maserinkniven var veldig flott! Hvor er det du "surfer" kniver?

@cosmo_dud

Jeg abonnerer på en del knivfolk på Youtube og ser stort sett bare reviews der :) Stefan Schmalhaus er for tiden favoritten.

Leser litt på div. knivfora når det er en bestemt modell jeg er nysgjerrig på, men syns Youtube er veldig bra mtp. at man får se knivene i aksjon.
 
Redigert av en moderator:
@cosmo_dud

Jeg abonnerer på en del knivfolk på Youtube og ser stort sett bare reviews der :) Stefan Schmalhaus er for tiden favoritten.

Leser litt på div. knivfora når det er en bestemt modell jeg er nysgjerrig på, men syns Youtube er veldig bra mtp. at man får se knivene i aksjon.

derk_razor_sharp - utrolig god-Harry fyr fra Canado på Instagram, han visar upp sin samling av tacticools/striders i flotte bilder og med en haug med crazy "stab-videor" hvor allt fra DVD-spillere til mynter får gjennomgå hard stabbing.
Kan ikke nevne for noen andre enn lesere i denne tråden at jeg har han der. Tror jeg skulle fått en gjeng i vite frakker hjem på døren da. :)


______
SKILLE
______

@Juice - den første dere, bare liten hånd eller såg den ikke veldig stor ut?
Tenkte at gentleman's folders holdt en ganske lav profil og var små saker
 
Redigert av en moderator:
Er det noen her som har erfaring med tradisjonelle japanske Higonokami-kniver?
sadakoma-higo-no-kami-knife1.jpg

Dette var nytt for meg! Utrolig kul sak var det, så håper det er noen som har noen erfaringer her da:D
Edit: Fant flere reviews, og ser ut som det er et par ting her som gjør den uaktuell for meg, selv om jeg virkelig likte utseendet ...klønete å ha med seg i lomma ifølge den siden i allefall, og det er vel et kriteri for en "lommekniv" :0)
 
Redigert:
Dette var nytt for meg! Utrolig kul sak var det, så håper det er noen som har noen erfaringer her da:D
Edit: Fant flere reviews, og ser ut som det er et par ting her som gjør den uaktuell for meg, selv om jeg virkelig likte utseendet ...klønete å ha med seg i lomma ifølge den siden i allefall, og det er vel et kriteri for en "lommekniv" :0)

Da var en Higonokami ankommet i posten.
Kort oppsummert:
Tja, en kul greie å åpne post og pakker med.
Finnishen er ikke high end, men dette er en brukskniv. Higonokami blir omtalt som en håndtverkers kniv.


Nå går jeg ikke med kniv i lommen @FruSnu99 men jeg tror sannsynligheten for hull i lommen/foret er ganske stor.
Det hender bladet kommer ut på "feil" side da det ikke er noe som hidrer det i å rotere 360 grader.

ax5g.jpg

skcl.jpg

i5xd.jpg

epn3.jpg


Men er den verdt 200 kroner? Ja, definitivt som en raritet i skuffen.
 
Redigert:
Er det mye fakes på knivfronten? Tror jeg gjorde en "for godt til å være sant" deal igår... Budrunde på ebay, 40 nok og free shipping for gerber bear grylls (svarte minste varianten med ca 8cm blad)
 
Da var en Higonokami ankommet i posten.
Kort oppsummert:
Tja, en kul greie å åpne post og pakker med.
Finnishen er ikke high end, men dette er en brukskniv. Higonokami blir omtalt som en håndtverkers kniv.


Nå går jeg ikke med kniv i lommen @FruSnu99 men jeg tror sannsynligheten for hull i lommen/foret er ganske stor.
Det hender bladet kommer ut på "feil" side da det ikke er noe som hidrer det i å rotere 360 grader.


Men er den verdt 200 kroner? Ja, definitivt som en raritet i skuffen.

Kult! Ja til den prisen er det jo ikke noe å tenke på. Liker mye med den utvilsomt. Men, basert på dine erfaringer så egner den seg nok ikke for meg dessverre da jeg nok måtte foret lommene mine med kevlar:D:D
 
Er det mye fakes på knivfronten? Tror jeg gjorde en "for godt til å være sant" deal igår... Budrunde på ebay, 40 nok og free shipping for gerber bear grylls (svarte minste varianten med ca 8cm blad)
Det finnes fakes på knivmarkedet også, men jeg vet ikke i hvor stor grad.
Men jeg har plukket opp at legendariske kniver som Chris Reeves Sebensa er utsatt for fakes.
 
Er det mye fakes på knivfronten? Tror jeg gjorde en "for godt til å være sant" deal igår... Budrunde på ebay, 40 nok og free shipping for gerber bear grylls (svarte minste varianten med ca 8cm blad)

Tipper den er ekte - men at den muligens er solgt via uautoriserte kanaler. Disse knivene lages i Kina og kinesere er ganske flinke til å bare "lage noen ekstra".

Ække verdt så mye mer heller, da.
 
Ok. Takk for svar. Kjøpte den for å spikke pølsepinner så begrenset hvor galt det kan gå, men vil aldri føles godt å støtte opp om en kjip industri likevel.
Satser på at det er riktig vare, kommer i innpakking og bruksanvisning osv.hvis det har noe å si. Brukes skal den uansett, blir forhåpentligvis en veldig aktiv vinter i telt:)
 
Hvor finner man Chris Reeves Sebensa i Europa? -og hvor finner man det til gunstigeste pris?
Er ute etter den minste modellen