Knivtråden

Liker fortsatt denne kniven godt.





Fikk "klå" litt på en Kershaw Injection 3.0 for litt tid tilbake. Produsert i Kina, men bærer ikke preg av dårlig kvalitet. Veldig flott kniv, designet av Todd Rexford.

Her en kort presentasjon av "The late Boy Scout":

[video=youtube;IFwKDWA0yM0]http://www.youtube.com/watch?v=IFwKDWA0yM0[/video]
 
Fikk svar i dag.
Prisen er som nevnt over 300USD. Ventetiden i dag er 10-20 uker pluss den tiden det tar og lage min etter mine spesifikasjoner.
Har alt satt meg på venteliste. Unbox kommer om tja... cd 6mnd;)

Gleder meg!

Liten oppdatering..
Fikk i dag mail om at arbeidet på min kniv starter i løpet av noen uker. Vi jobber nå litt med farge,treverk osv. Fikk også en liten smakebit fra testingen av knivstål:

https://www.youtube.com/watch?v=TSVs2LCZ-TQ

Blir spennende det her:)
 
Hvor finner man Chris Reeves Sebensa i Europa? -og hvor finner man det til gunstigeste pris?
Er ute etter den minste modellen

Du får den billigst og raskest med knivesshipforfree. Har handlet flere kniver både til Norge og Afghanistan fra selskapet- de er raske og pålitelige og ikke minst... billige.
Løp og kjøp. Har selv en Chris Reeve large Sebenza jeg har mishandlet i 10 år nå, kvaliteten er som den skal være på en kniv som er så godt som custom. Herdingen av stålet er også svært god, dette er meget viktig.
Tom
 
f92343c3fa3b2944e1d85f9d3f8ea3b1_zps31936281.jpg

Siden folk skryter så av Spyderco måtte jeg sjekke ut to ytterpunkter i produktlinjen.
Den lille er Spyderco Pingo som er resultatet av et samarbeid med den danske designeren Ansø.
Den store er Spyderco Manix2. Dessverre var det med seratert blad noe jeg egentlig ikke er fan av.
Byggkvaliteten virker upåklagelig og de er virkelig skarpe.

Beklager elendig bilde, ser det ble for dårlig lys.
 
inspirert av @cosmo_dude har jeg lekt meg litt.
xa0b.jpg
 
Redigert av en moderator:
@cosmo_dud - du har vel strengt tatt noen IG-bilder som burde (les: må) inn her? :)

Har så jævli lyst på en Spyderco, hvis ikke for noe annet så får logoen og det typiske "store hullet i ryggen hvor du åpner"-bladet designen
 
Redigert av en moderator:
Jeg tenkte jeg skulle anbefale en knivoman som jeg følger på instagram. Han har også en youtube kanal. Der prater han om kniver og annet edc utstyr. Han heter itsawonderfulknife.

Jeg har også lagt ut en del bilder på min instagram. Der heter jeg tomsortolini.
Der kan dere se den nye kniven min, Bőker Nano.

Edit:
IMG_20131121_221227.jpg
 
Redigert:
50 % på Bear Grylls kniver hos sportnett (?) ved Klingenberg, når jeg gikk forbi i ettermiddag.
 
Her er en veldig grei regel: ikke kjøp klokker hvor produsenten ikke oppgir hva slags urverk som sitter i, og ikke kjøp kniver hvor produsenten ikke oppgir legeringen bladet er laget av.
 
@rkjersem - har selv lillebror til den Bear Grylls nevnt sist og happy med den som lomme-beater, kompis har den du viser til og mer kniv det i rent fysiske mål målt.
Ref. første kniv så ser den riktig så kul ut men har selv funnet at du, hvis du skal opp så pass høyt i pris, har mye fint å hente hjem fra det store utland. Spyderco gjør mye bra der og tråden "kryr" vel av gode tips der.

Det jeg funnet er at størrelse er veldig viktig. Se for deg bruksområde og definer hva du tenkt deg.
Skal du ha en liten og grei pakkeåpner (EDC-Every Day Carry) eller mer friluftsbasert til tur.
Bladlegering som @Edward sier makes sense, men for en glad amatør som meg er det også greit å ta stilling til om du vil ha serrated blad eller vanlig egg.

Så motspørsmål blir vel pricerange og bruksområde :)
 
Redigert av en moderator:
greit å ta stilling til om du vil ha serrated blad eller vanlig egg.
Selv har jeg nok kjøpt min siste kniv med serratert eller delvis serratert egg. Jeg finner aldri noe behov for serratering i daglig bruk (brødkniv unntatt) og synes det bare er i veien. Kanskje greit hvis man har dårlige sliperutiner eller for dårlig stål?