Knivtråden

Gått med min Bear Gryll Gerber i lomma et halvt år snart og tiden var mogen for oppdatering (takk skal dere fankern meg ha)

Min første tanke med BG var at den var for liten og at serrated blade var tøys.
(Dette var før jeg fikk inn min Eka Swede 10 som er en mer årntli solid kniv)
BG egnet seg svært dårlig til skogsbruk men jeg skjønte etterhvert, empirisk og etymologisk, hva som ligger i en EDC (Every Day Cutter)

Sagt og gjort, når jeg fant denne snadderbisken på bukta til under mva-grensen med frakt var saken biff.
Sett noen større modeller fra denne leverandør unboxet og laste kjapp review at denne var grei

Men først litt drikke:
Owmp7qP.jpg

vCtEaDc.jpg

JcXgDXj.jpg

mvcp0kZ.jpg

Valget falt alltså på en flipper fra Kershaw med akkurat samme egenskaper som jeg trodde at jeg ikke likte hos Gerbern.

Flippern var morsom overraskelse men linerlock liker jeg foreløpig dårligere enn baksidelås (fagterm mottages med takk)
Byggekvaliteten er så langt mil over plastgerbern.

@Edward og dere andre Spydergutter - veldig svak for bladdesign og rause hull på disse.
Må finne et bra bruksområde for en slik og motivere handel :)

Det skal kanskje litt vilje til for å få den inn på plassen som "Gentleman's folder"

Skille

Vet det vært nevnt tidligere, men finnes det noen superenkle bryner på webben eller kan man komme et stykke på vei med "diamtbryne-pen" fra (grøss) Biltema til 39.90,-
Tenker for enkel grei bruksskjerpe. Barberer gjør jeg med andre verktøy

Redigert av en moderator:
Vet det vært nevnt tidligere, men finnes det noen superenkle bryner på webben eller kan man komme et stykke på vei med "diamtbryne-pen" fra (grøss) Biltema til 39.90,-

Jeg kjøpte noe lignende på Clas Ohlson som kostet det samme som det på biltema. Denne bruker jeg på knivene på jobben(som egentlig er bruk og kast kniver), og de blir skarpere ihvertfall. Er en sånn rød/blå plastdings med bryne på.

Og en ting til, er dette ekte vare, eller bare tull?

New Buck Outdoor Fishing Camping Hunting Rescue Pocket Folding Sharp Knife K14FF | eBay

La inn et impulsbud før jeg sjekket opp noe om kniven. Er ''made in China with same good quality''. :p Ligger uendelig mange lignende kniver der.

@Edward og dere andre Spydergutter - veldig svak for bladdesign og rause hull på disse.
Må finne et bra bruksområde for en slik og motivere handel :)

Det skal kanskje litt vilje til for å få den inn på plassen som "Gentleman's folder"

Skille

Kjøp en Lansky bryne oppsett, dette funker og du beholder vinkelen på eggen.
Tom

Kikket gjennom lageret hos Knivesshipfree.com og sliter skikkelig med å ikke brenne av masse penger som heller bør brukes på bleier:

Spyderco Calypso i limited edition i Aogami Super Blue stål, 2 stk igjen på lager
spy_C113GPGY__74237.1374800230.1280.1280.jpg

Og Bark River Classic Drop Point Hunter with Long Bolster i CPM154, Bark Rivers versjon av den klassiske Loveless-jaktkniven til en relativt fornuftig penge.
cdp154_blackwd_299_95_800__60681.1375506009.730.500.jpg

Bark river er så nær custom du kommer, disse er svært bra, bra stål og herding. Har 2 hvorav en jeg har brukt i ett år operativt i Afghanistan, anbefales.
Tom

@Tom Henriksen - takker for svar.
Er det noe i denne duren du tenker på med oppset?
vv5lH6t.jpg

Ser den kommer på opp mot 400,- momset og sendt fra bukta.
Ingen upris det, men kjipt da selve sette går på $20
Rimeligste på Amazon låg på $32 men $66 shipping(!)

Please ligg unna Lansky. Funker kanskje på veldig korte blader, men på vanlige tollekniver og større vil du få forskjellig vinkel på eggen på forskjellige deler av bladet. I tillegg er det nærmest umulig å feste jiggen likt hver gang, slik at du ender opp med å fjerne mye mer gods enn nødvendig. For å legge hån til skade vil jiggen også skrape opp bladet.

Den er bedre enn en sånn tullegreie til kjøkkenkniver, men det er jammen ikke mye.

• Liker
Reaksjoner: Frost
Please ligg unna Lansky. Funker kanskje på veldig korte blader, men på vanlige tollekniver og større vil du få forskjellig vinkel på eggen på forskjellige deler av bladet. I tillegg er det nærmest umulig å feste jiggen likt hver gang, slik at du ender opp med å fjerne mye mer gods enn nødvendig. For å legge hån til skade vil jiggen også skrape opp bladet.

Den er bedre enn en sånn tullegreie til kjøkkenkniver, men det er jammen ikke mye.

@Edward - hva ville du anbefalt / hva gjør du hjemme på brukskniver?
Igjen, vil bare få opp en brukandes egg på kniver til (tøff) hverdagsbruk.
Hvis jeg i løpet av et par års bruk spist opp en del gods så er det innenfor slingringsmon.
Tenker heller Seiko enn AL&S her :)

@cosmo_dud - ser du gjør en "Sonen" her og anbefaller Sub. ;)

@adamskater. Kjøp deg en Sharpmaker fra Spyderco. Den er vel verdt sine $60. Jeg er veldig fornøyd med min. Som nevnt tidligere i tråden, er den ikke optimal på norske tollekniver, men perfekt på de fleste kniver.

Jepp, Sharpmaker.

Ta alle kniver til en profesjonell knivsliper 1 gang om nødvendig , og bruk deretter Sharpmaker for å vedlikeholde eggen.

@adamskater. Kjøp deg en Sharpmaker fra Spyderco. Den er vel verdt sine $60. Jeg er veldig fornøyd med min. Som nevnt tidligere i tråden, er den ikke optimal på norske tollekniver, men perfekt på de fleste kniver.
Jepp, Sharpmaker.

Ta alle kniver til en profesjonell knivsliper 1 gang om nødvendig , og bruk deretter Sharpmaker for å vedlikeholde eggen.
Done deal. .... takk skal dere (fanker'n) meg ha(!) :cool:
Regner med at barberhøveln kommer kunne gå av med pensjon om kort.

Bestiller du fra USA?
I såfall kanskje en ide å legge ved noen Spyderco Persistance/Tenacious/Resilience, så har du et genialt gavelager til gode kompiser.