Klokker i Luftforsvaret

7BAF39BA-748E-4319-812A-F60F486FC6E6.jpeg
13FD3C7D-75F1-4935-945A-1CCE241D7511.jpeg
49C01CE4-77D9-4C88-8C10-2CBF0CBB1464.jpeg
Artig med gamle klokker med tilhørighet til flyvåpenet:)

Denne har også historikk!! Min Bestefar fløy Spitfire under 2. Verdens krig. Han ble utdannet i Little Norway Canada. Der traff han sin Canadiske kone som gav han denne klokken i gave. Det er således ingen Luftforsvaret issue, men den har mange flytimer bak seg, 3 nedskutte tyske fly og deltagelse under D-dagen ved Normandie.

Klokken har et meget godt urverk på høyde med Rolex kvalitet i 40 årene og er nyservet av Ødegaard i Sarpsborg.
 
Vis vedlegg 146472 Vis vedlegg 146474 Vis vedlegg 146471 Artig med gamle klokker med tilhørighet til flyvåpenet:)

Denne har også historikk!! Min Bestefar fløy Spitfire under 2. Verdens krig. Han ble utdannet i Little Norway Canada. Der traff han sin Canadiske kone som gav han denne klokken i gave. Det er således ingen Luftforsvaret issue, men den har mange flytimer bak seg, 3 nedskutte tyske fly og deltagelse under D-dagen ved Normandie.

Klokken har et meget godt urverk på høyde med Rolex kvalitet i 40 årene og er nyservet av Ødegaard i Sarpsborg.

Da må vel dette være en av gutta jeg leste om i Spitfire Saga!
Veldig bra slike kommer i gode hender


8
 
  • Liker
Reaksjoner: Magnum44
Jeg formoder at du har maaange fine minner og historie, også er det utrulig kult at du følger hans spor mtp valg av yrke!
Stor respekt og takk for at du deler med oss. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Magnum44

Jeg ser du alerede har den i kollasjen din @Ompalompa men jeg syntes
den er spesielt interessant.
 

Jeg ser du alerede har den i kollasjen din @Ompalompa men jeg syntes
den er spesielt interessant.
Fin den der. Jeg har tidligere vært inne å lest på denne og plukket et par bilder fra den tråden. Jeg synes jo egentlig hele greia med disse graveringene er interessant. Av en eller merkelig grunn har flere dukket opp i Sverige.
 
Denne var ny for meg også. Som du nevner @Langtransport , så er det merkelig mange som dukker opp i Sverige av disse klokkene med denne graveringen. Pr nå så kan man vel ikke si om disse var issued eller ikke.

Kan det stemme at denne er fra 1940ish da? Det vil i såfall si at denne graveringen er å finne på klokker fra tidlig 1960 tilbake til 1940.
 
Denne har vel ikke vært på radaren ennå?

E4762745-A258-40B2-B9AA-88DCE9AF13F1.jpeg

97E9BF43-E65B-4F4F-8F01-DD4FDCE96F7E.jpeg

Skvadronjubileum 331, LE 132 eksemplarer. 132 for 132 luftving? Plukket opp på Facebook, vet ikke noe om verk etc.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Denne var ny for meg også. Som du nevner @Langtransport , så er det merkelig mange som dukker opp i Sverige av disse klokkene med denne graveringen. Pr nå så kan man vel ikke si om disse var issued eller ikke.

Kan det stemme at denne er fra 1940ish da? Det vil i såfall si at denne graveringen er å finne på klokker fra tidlig 1960 tilbake til 1940.

Jeg mener at denne logoen først så dagens lys seint 50, tidlig 60-tall?
 
Denne var ny for meg også. Som du nevner @Langtransport , så er det merkelig mange som dukker opp i Sverige av disse klokkene med denne graveringen. Pr nå så kan man vel ikke si om disse var issued eller ikke.

Kan det stemme at denne er fra 1940ish da? Det vil i såfall si at denne graveringen er å finne på klokker fra tidlig 1960 tilbake til 1940.

Ja, det er det som er merkelig. Disse clamshell kronografene er typisk fra første halvdel av 1940 tallet.
 
Redigert: