Klokker i Luftforsvaret

Aldri handlet der jeg- betyr det at det som oftest er rikelig prutningsmonn?Eller er det bare dyrt?

Tja. Jeg har ikke handlet der heller, men mye (ikke alt) er i mine øyne forferdelig overpriset. Og det er en del vintage-klokker som helt klart er frankenklokker hvor dette ikke opplyses eller reflekteres i prisen. Pruting? Vel, en del av klokkene jeg ser på Chrono24 som er overpriset ligger der leeeeeeeenge.... Så det kan jo tyde på at noen av selgerne ikke er særlig interessert i å prute.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Tja. Jeg har ikke handlet der heller, men mye (ikke alt) er i mine øyne forferdelig overpriset. Og det er en del vintage-klokker som helt klart er frankenklokker hvor dette ikke opplyses eller reflekteres i prisen. Pruting? Vel, en del av klokkene jeg ser på Chrono24 som er overpriset ligger der leeeeeeeenge.... Så det kan jo tyde på at noen av selgerne ikke er særlig interessert i å prute.
slow_clap_citizen_kane.gif
 
  • Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
Litt aktiv jobbing på nett har gitt meg bilder av 10 klokker med akkurat samme logo fra Luftforsvaret. Klokkene varierer i fabrikat, men det kan virke som om en klar fellesnevner at klokkene er fra 50- tallet og at det er kronografer. Jeg har sjekket litt med tidligere ansatte i Forsvaret og ingen har så langt kunne identifisere disse klokkene. Dog er det flere som nevner møkkaklokken Heuer de fikk utlevert, og som flere leverte inn pga at de var ubrukelige pga størrelse på armen.....hva skal man si?
Div Luftforsvaret.jpg

(oppdatert 20.03.19)
 
Redigert:
Interessant tråd. Jeg kjente til Heuer chronografen fra Luftforsvaret, men ikke disse.

Stusser over at logoen har disse to ringene som bakgrunn for falken. De skal vel illustrere deler av våpenskjoldet i den offisielle logoen til Luftforsvaret/ Flyvåpenet. Men ensfarget og uten banneret med motto under, ser det bare rart ut. ( i mine øye, som gammel tekniker på Orion)

Heller også mot at dette nok har vært en type hedersgave, kanskje i forbindelse med graduering eller lang og tro tjeneste.

Steintøff klokke er det i alle fall! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
En liten oppdatering ang gamle kronografer med Luftforsvarets logo. Det har tatt litt tid å spore opp de rette kildene for å prøve å finne historikken på disse klokkene, og jeg er fortsatt ikke i mål. Jeg har snakket med et et par dusin eldre offiserer som har tjenestegjort i Luftforsvaret. De fleste av disse er flyoperativt personell som har flydd fighter/fixtwing eller rotor. De fleste startet sin karriere på 50-tallet, bla fem generaler fra denne tiden. Absolutt ingen av de jeg har snakket med har sett disse klokkene tidligere, noe som gir et svakt hint om at disse trolig ikke er delt ut/gitt/ervervet blandt flygende personell.

Intet nytt kan som kjent være godt nytt. Flygende personell er litt ute av loopen og det bare å starte tilsvarende jobb med andre kategorier, feks teknisk. Kanskje noen som har bettverk i de retninger?
 
Jeg har en Heuer og har prøvd å grave litt. Har en kamerat som fløy F-5, han har jobbet som pilot siden. Han fikk med min Heuer på pensjonisttreff og kunne konstatere at flere av de gamle F-104 Starfighter pilotene kjente igjen denne som standard utlevert, de kunne ikke huske andre varianter utlevert.
Tom
 
En liten oppdatering ang gamle kronografer med Luftforsvarets logo. Det har tatt litt tid å spore opp de rette kildene for å prøve å finne historikken på disse klokkene, og jeg er fortsatt ikke i mål. Jeg har snakket med et et par dusin eldre offiserer som har tjenestegjort i Luftforsvaret. De fleste av disse er flyoperativt personell som har flydd fighter/fixtwing eller rotor. De fleste startet sin karriere på 50-tallet, bla fem generaler fra denne tiden. Absolutt ingen av de jeg har snakket med har sett disse klokkene tidligere, noe som gir et svakt hint om at disse trolig ikke er delt ut/gitt/ervervet blandt flygende personell.

Intet nytt kan som kjent være godt nytt. Flygende personell er litt ute av loopen og det bare å starte tilsvarende jobb med andre kategorier, feks teknisk. Kanskje noen som har bettverk i de retninger?

Dette trenger jo fremdeles ikke være fasit. Jeg viste bilder av @Tom Henriksen sin Heuer Luftforsvaret til tidligere kommandør for luftstridskreftene i Sør-Norge. Generalløytnant E Schibbye, og han hadde aldri sett den før hellero_O
 
Det tar litt tid å nøste i gamle saker, og motivasjon har vært dels synkende i periode. Jeg har funnet følgende nr gravert i lokket på Movado`n: 749111 og 3769n. Kan dette være NUFnr evt kan det gi noe informasjon hvem som har gravert/gjort service?
 
Da har jeg lokalisert 8 klokker med samme type gravering(oppdatert bilde litt lengre opp i tråden). Jeg har ikke kommet noe nærmere ang historien, men jobber med å finne folk som er gamle nok til å fortelle noe om klokkene.

Jeg har også kommet over en liten Junghans Quartz med svart skive og dato som visstnok skulle være arvtageren til Heuer 1550. Noen som vet mer om dette?
 
Det finnes vel materiale på dette i arkivene til LFK (luftforsvarets forsynings kommando), nå under FFO (forsvarets forsynings organisasjon), men tror det må gode bekjentskap til for at noen skal gidde å grave frem noe dokumentasjon.

Kanskje lettere da å kontakte Norsk Luftfartsmuseum http://luftfartsmuseum.no/flyrelaterte-lenker/
Kan hende at en nerd her fatter interesse for å finne ut noe om dette:)
 
Det finnes vel materiale på dette i arkivene til LFK (luftforsvarets forsynings kommando), nå under FFO (forsvarets forsynings organisasjon), men tror det må gode bekjentskap til for at noen skal gidde å grave frem noe dokumentasjon.

Kanskje lettere da å kontakte Norsk Luftfartsmuseum http://luftfartsmuseum.no/flyrelaterte-lenker/
Kan hende at en nerd her fatter interesse for å finne ut noe om dette:)

FFO var en ny og ukjent TBF for en offiser. FLO (Forsvarets Logistikkorganisasjon) tror jeg er mer korrekt ;)
Mitt beste tips er dog Forsvarets Arkivtjeneste, da disse anskaffelsene ble gjennomført for noen tiår siden og avdelingsstrukturen har vært endret mye siden den gang.
En annen mulighet er at disse ble anskaffet på initiativ fra ansatte og/eller enkelte avdelinger. Da er det nok verre å finne dokumentasjon enn det hadde vært ved en sentralisert anskaffelse.
 
Disse er som jeg ser det, en sentral anskaffelse, antageligvis etter å ha sett hva NATO Tyskland landet på med sine identiske BUND-Heuer. Det er en mulighet for at de valgte å gå inn for denne for å kunne få dra nytte av en mulig kontrakt med Heuer på samme pris som Tyskland.
 
Her er en liten oppdatering ang klokker benyttet i Luftforsvaret. Her velges et tema som gjør at man legger hode på huggestabben og rumpeballene strammes for første hugg. Ingenting av det jeg skriver i denne tråden er vel harde fakte, men mer litt synsing etter hvert som jeg har fått tilgang på informasjon fra tidligere ansatte og kollega i Luftforsvaret.

Det kan virke som om Luftforsvaret på 50-tallet benyttet gamle kronografer fra Movado og Ebel for flygende personell. Det har også dukket opp et eksemplar av Kronometer Stockholm. Det har vært vanskelig å finne noe sikker informasjon for bruken av disse klokkene i Luftforsvaret, men to uavhengige kilder mener disse ble benyttet i luftoperativ tjeneste. Det at to forskjellige Movado, med referanse 19038, kan spores tilbake til to forskjellige redningsutstyrslager for flyutstyr på baser i Norge, kan være med å forsterke mistanken. De to har serienr 3349 og 3367 gravert på utsiden av kassen. Dette vil trolig si at det kun er produsert 17 identiske ur/kasser i mellom de to. At begge har gravert Luftforsvarets logo og har så nært serienr kan tyde på at de er kjøpt inn på samme tidspunkt. Urmaker Ossur Solheim, som jobbet hos Alf Lie og hadde Movado back in the days, mener å huske at Movado ble brukt som Kongens ur. Kongens ur ble/blir typisk utdelt til beste elev ved for eksempel Sjøkrigsskolen. (etter en lengre prat med Simen Solvold så kunne han bekrefte at Sjøforsvaret hadde Movado M90 som kongens ur. Han hadde en kunde med en slik klokke og vedkommende fortalte at klokken hadde blitt tildelt for beste elev ved Sjøkrigsskolen) Hvordan praksis med bruk av Kongens ur var hos Luftforsvaret finner jeg ingen informasjon om. Historikeren ved Luftkrisskolen i Trondheim har ikke hørt om denne praksisen og jeg stiller meg derfor noe tvilende til denne informasjonen fra urmaker Solheim. Uansett så er Movado med in-house kaliber M95 en fantastisk klokke.

DSC01377_zpsktdyuuqf.jpg


Heuer 1550 SG Luftforsvaret med kaliber Valjoux 230 trenger ingen introduksjon, men litt ekstra informasjon har jeg kommet over på min vei. Heuer ble utlevert, eller man kunne signere ut et eksemplar, hvis man var flyoperativt personell på 70-tallet. Jeg vet at disse ble utlevert til piloter på F-104, F-5, Bell og Sea King. I tillegg fikk enkelte navigatører på Sea King, Orion og C-130 disse utlevert. Det var sikkert piloter på flere flytyper som benyttet disse klokkene, men her har jeg ingen sikker informasjon. Enkelte mener at dette kanskje kunne være klokker som tidligere ble benyttet av piloter på fighter, og som nå sirkulerte blant andre kategorier flygende personell. Klokken ble anskaffet for at man skulle bruke dem til tidtaking når man navigerte i luften. Flere uavhengige piloter og navigatører forteller at de ikke hadde tillitt til klokken og at den derfor ikke var egnet til den viktige oppgaven den skulle gjøre. Enkelte forteller at de hadde minst to klokker med seg på flyturer for å ha back up hvis en klokke sviktet. Ingen av de jeg har snakket med husker detaljert hva som var problemet, men flere nevner problemer med visere som løsnet eller lumen som smuldret bort.
DSC01386_zpsudy1ndru.jpg


I mitt søk etter klokker i Luftforsvaret kom jeg over en Junghans 633.60 med svart perlonreim. I motsetning til Heuer og Movado, så er det ingen gravering på baksiden av Junghans. Denne har en gang i tiden havnet på et lager sammen med innlevert flyutstyr(hjelmer, flydresser, g-bukser etc), samt en av de nevnte Movado. I en samtale med en tidligere ansatt så beskriver vedkommende en svart liten klokke som kom etter Heuer, og han mener det het Junghans. Når jeg viser bildet av min Junghans Quartz så kan han bekrefte at denne ble benyttet i en kort periode. Denne historien bekreftes av en pilot som jobbet i Luftforsvarstaben fra 1978 til 1981.
DSC01379_zpscyn07c0d.jpg

Vedkommende fikk i oppdrag å skaffe en erstatter for den gamle Heuer`n. Jeg har hørt at vedlikeholdet ble gjort på Kjeller, men også hørt at det var et verksted på Trandum. Her har jeg dessverre ingen god kilde som kan bekrefte det ene eller det andre. Oppdraget med utfasing av 1550 SG ble gitt av Luftforsvarets Forsynings Kommando på bakgrunn av svært dyrt vedlikehold og bytting av deler på en klokke som brukerne ikke var helt fornøyd med. I 1978 og 1979 ble det årlig brukt ca 40 000.- i vedlikehold på Heuer, dvs 155 000.- i 2015-penger. Junghans kostet den gangen ca 400.- og erstattet Heuer 1550 SG høsten 1979 og våren 1980.

DSC01388_zpsao9xtzhu.jpg

Adanac Navigator(Når det staves baklengs så blir det?) er også en klokke som er blitt utdelt til navigatører på Orion. Disse ble utlevert i USA og var trolig ikke lagervare hjemme i Norge. Adanac ble produsert av det Kanadiske merket Marathon, men dette kjenner andre bedre enn meg.
 
Redigert: