Klokker i Luftforsvaret

Har mine tvil om det, da hadde det vært gravert årstall eller kull nr.
I mange tilfeller er nok det riktig, men husk at Luftforsvaret har elever i utlandet, å da er er vanlig å ha slike ting liggende i "inventory" i utlandet å dra det frem ved behov..kan forsåvidt også være gaver på Sjefsnivå. Fra en General Inspektør til en annen..tviler på at den har vært i noe operativ bruk ihvertfall.

Siden det finnes flere av denne tror jeg at den er en form for offisiell klokke. Tre registers Movado, mest sannsynlig med kaliber 95M, var ikke noen billig klokke. Kule viserer på registerne og klokken er fra rundt 1950 eller senere.
Kan ha vært benyttet ifm generell tidtaking, da den har en detaljert 2/10s skala. Mangler tachymeter skala for mer dedikert bruk. Når jeg var i luftforsvaret tok vi stadig tid i diverse forbindelser.

Det blir nok en liten jobb å finne historikken for disse i Luftforsvaret, men jeg har lagt ut noen følere hos pensjonister som jobbet i Luftforsvaret på 70-tallet. Vi får se hva som dukker opp når gutta har forhørt seg litt med gammle kollega. Ang graveringen så er denne ganske lik en som ligger på Chrono24
3083357e_xxl.jpg

5000 usd ?

Aldri handlet der jeg- betyr det at det som oftest er rikelig prutningsmonn?Eller er det bare dyrt?

Tja. Jeg har ikke handlet der heller, men mye (ikke alt) er i mine øyne forferdelig overpriset. Og det er en del vintage-klokker som helt klart er frankenklokker hvor dette ikke opplyses eller reflekteres i prisen. Pruting? Vel, en del av klokkene jeg ser på Chrono24 som er overpriset ligger der leeeeeeeenge.... Så det kan jo tyde på at noen av selgerne ikke er særlig interessert i å prute.

• Liker
Reaksjoner: Callahan
Tja. Jeg har ikke handlet der heller, men mye (ikke alt) er i mine øyne forferdelig overpriset. Og det er en del vintage-klokker som helt klart er frankenklokker hvor dette ikke opplyses eller reflekteres i prisen. Pruting? Vel, en del av klokkene jeg ser på Chrono24 som er overpriset ligger der leeeeeeeenge.... Så det kan jo tyde på at noen av selgerne ikke er særlig interessert i å prute.
slow_clap_citizen_kane.gif

• Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
Litt aktiv jobbing på nett har gitt meg bilder av 10 klokker med akkurat samme logo fra Luftforsvaret. Klokkene varierer i fabrikat, men det kan virke som om en klar fellesnevner at klokkene er fra 50- tallet og at det er kronografer. Jeg har sjekket litt med tidligere ansatte i Forsvaret og ingen har så langt kunne identifisere disse klokkene. Dog er det flere som nevner møkkaklokken Heuer de fikk utlevert, og som flere leverte inn pga at de var ubrukelige pga størrelse på armen.....hva skal man si?
Div Luftforsvaret.jpg

(oppdatert 20.03.19)

Redigert:
Interessant tråd. Jeg kjente til Heuer chronografen fra Luftforsvaret, men ikke disse.

Stusser over at logoen har disse to ringene som bakgrunn for falken. De skal vel illustrere deler av våpenskjoldet i den offisielle logoen til Luftforsvaret/ Flyvåpenet. Men ensfarget og uten banneret med motto under, ser det bare rart ut. ( i mine øye, som gammel tekniker på Orion)

Heller også mot at dette nok har vært en type hedersgave, kanskje i forbindelse med graduering eller lang og tro tjeneste.

Steintøff klokke er det i alle fall! :)

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
En liten oppdatering ang gamle kronografer med Luftforsvarets logo. Det har tatt litt tid å spore opp de rette kildene for å prøve å finne historikken på disse klokkene, og jeg er fortsatt ikke i mål. Jeg har snakket med et et par dusin eldre offiserer som har tjenestegjort i Luftforsvaret. De fleste av disse er flyoperativt personell som har flydd fighter/fixtwing eller rotor. De fleste startet sin karriere på 50-tallet, bla fem generaler fra denne tiden. Absolutt ingen av de jeg har snakket med har sett disse klokkene tidligere, noe som gir et svakt hint om at disse trolig ikke er delt ut/gitt/ervervet blandt flygende personell.

Intet nytt kan som kjent være godt nytt. Flygende personell er litt ute av loopen og det bare å starte tilsvarende jobb med andre kategorier, feks teknisk. Kanskje noen som har bettverk i de retninger?

Jeg har en Heuer og har prøvd å grave litt. Har en kamerat som fløy F-5, han har jobbet som pilot siden. Han fikk med min Heuer på pensjonisttreff og kunne konstatere at flere av de gamle F-104 Starfighter pilotene kjente igjen denne som standard utlevert, de kunne ikke huske andre varianter utlevert.
Tom