Klokker i Luftforsvaret

Bra research, @Ompalompa.

Jeg kan i alle fall bekrefte at 1550SG ble brukt av piloter på Bell UH-1B, 339 skvadronen i 1974. Husker veldig godt at flere av pilotene synkroniserte sine Heuere til tidssignalet kl. 0800 på NRK Radio, da jeg var så heldig å være med min far på jobb en vinterdag det året.

Nå vet jeg at flere av Bell-pilotene hadde konvertert fra jagerfly, typisk F-5 og F-104, så jeg vet ikke om de fikk med seg klokkene fra da de fløy disse flytypene eller om de fikk dem da de kom til Bardufoss og 339. Uansett: Dette var mitt første møte med Heueren, og jeg husker at jeg syntes det var den absolutt TØFFESTE klokka jeg hadde sett! Jeg var 6 år gammel. :)
 
Jeg kom over en beskrivelse av en norsk Movado M95 i Konrad Knirim´s bok "Militäruhren: Die Uhren der Deutschen Streitkräfte". Dog er den beskrevet som nederlandsk, men det indikerer vel at dette er en kjent klokke.

Pages%20from%20Knirim%20K.%20-%20Militaruhren.%20Die%20Uhren%20der%20deutschen%20Streitkrafte%201870%20bis%201990%20-%201998_Page_1_zpssxzdgsye.jpg

Pages%20from%20Knirim%20K.%20-%20Militaruhren.%20Die%20Uhren%20der%20deutschen%20Streitkrafte%201870%20bis%201990%20-%201998_Page_2_zpskyolbl7y.jpg
 
Sett flere av disse til salgs i Sverige gjennom årene. Tok vare på noen bilder etterhvert som jeg så dem. Kjøpte aldri, var og er usikker på proveniensen og hva de er.
 
Takk for tipset @MINUTE_REPEATER . Konrad svart svært raskt på mail. Jeg nevnte i korte trekk hva jeg hadde funnet i boken hans og hvor imponerende mye jobb han har lagt i dette. Her er hans svar:

Thanks,
You are right this is a mistake by me in the first edition of my book.
The second edition and the British Military Timepieces dont have that any more.
I once owned this very very nice Movado and a similar Ebel, but sorry sold it to concentrate on German items.
I looked into the forum, very informatove, though I do not fully understand the text.
All the best to you!
Gruß Konrad per Funk
 
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Synd at Hr. Knirim ikke hadde mer info da. Når det gjelder logoen som er gravert på klokkene så må det være gjort veldig tidlig i logoens historie.


Luftforsvaret brukte denne logoen frem til ca 1954:

image.jpg
 
I følge Von Osterhausen bok om Movado, så brukte Movado kaliber M95 fra 1939 til ca 1970. I 1966 gikk de fra å bruke et fire eller femsifret referansesytem, til å bruke åtte eller nisifret system. Referansenummeret er gravert på innsiden av lokket og mine to M95 har 19038 gravert i lokket. 19038 er det gamle referansesystemet man hadde før 1966. Etter 1966 ville mine Movado fått referanse 95-704-568. Ut fra det du sier @MINUTE_REPEATER , om at Luftforsvaret forandret logo rundt 1954, så vil dette plassere klokkene mellom 1954 og 1966. Movado skal etter sigende ha startet å bruke MV-logo på skiven ved slutten av 1950-tallet. Er det noen her inne som var ca 20 år i 1960 og kan svare på hva disse klokkene ble brukt til?
DSC01455_zpskvvebuzz.jpg
 
717 skv fikk utdelt Heuer i forbindelse med Recce øvelsen Big Click høsten 1974. Øvelsen ble holdt ved Lech i Tyskland og en del av øvelsene krevde gode klokker for nøyaktig synkronisering av flyene, bla når de hadde øvelser på nøyaktig ”time on target”. Kravet kunne være at man var flere fly i en flight og at alle skulle være på målet i et tidsvindu på10 sekunder, noe den innebygde klokken i F-5 ikke var nøyaktig nok til. Den hadde etter sigende en misvisning på 2-3 min pr time. Før denne øvelsen hadde en av pilotene på 717 skv informasjon om at 718 skv hadde fått en klokke utdelt og fikk via LFK organisert at 717 skv fikk disse til Big Click i 1974. Big Click byttet navn i 1976 og gikk under navnet Best Focus frem til 1985. 718 skv var etter sigende den første skvadronen i Norge som fikk Heuer utdelt. På den tiden var 718 skv en treningsving for jagerfly.

Det er vel en teori at den norske versjonen av Heuer hadde gravert 1550 SG mellom hornene kl 6 og serienr mellom hornene kl 12 og at klokken hadde samme serienr på baklokket. Som @SpaceCowboy nevner, så var service på disse klokkene ble gjort av Forsvaret og man endte ofte opp med en miks av del fra forskjellige klokker, for å få til en som fungerte. Dette var vel ganske vanlig praksis på militære klokker i flere land. Det er trolig derfor det i dag er noen norske 1550 SG som ikke har matchende serienummer.

Hvis man tar den teorien inn i jobben med å finne historikken bak kronografene som er funnet med Luftforsvarets logo, så kan det være en indikator på at Luftforsvaret har pirket og drevet service på disse også. Å sanke informasjon og historikk rundt Heuer`n er tidkrevende, men egentlig ganske grei jobb. Det som har vist seg noe verre er disse kronografene fra 50- og 60- tallet. Movado M95 skal også ha matchende serienummer, dvs det firesifrede serienummeret mellom hornene skal tilsvare de fire siste (av totalt seks) sifrene på innsiden av lokket. På begge mine er disse forskjellig, dvs i teorien så har jeg deler til fire klokker. For en stund tilbake ble det solgt en Ebel med denne graveringen og dette er omtalt i Hodinkee sin Bring a Loupe oktober 2016. Her gjøres det et tema av klokken har militær historie(dog tror jeg det kommer fra denne tråden og er egentlig bare en loop av informasjon), men de påpeker at denne gamle klokken fra Ebel har feil timeviser på kronografen kl 6. Og at det er påsatt den svært karakteristiske ”kris hands” viseren fra Movado sin kronograf. Beats me, men nok en interesant og forvirrende tråd i detektivjobben. En fun-fact kan jo være at viserne på Movado er har fått navnet sitt etter et Indonesisk sverd med samme form.
400px-Kris_pamor.jpg

url
 
Det at intet nytt er godt nytt, stemmer ikke alltid. Det å finne informasjon om både Movado og Heuer i Luftforsvaret har vært en jobb i motbakke. Friske fraspark i starten og syrefest et sted mot toppen. Jeg har vært i kontakt med folk som jobbet på instrumentverksted på Kjeller i overgangen 1970-1980 og de husker manualer og deler for begge merkene, men alt er dessverre forsvunnet/kassert når LFK ble AIM. Ved å sjekke dagens SAP så finner jeg merkelig nok informasjon om rundt Heuer 1550 SG. Det er ikke all verden og har egentlig ikke ført meg andre steder, bortsett fra nok en detalj å ta med seg videre i jobben. Det at klokken fortsatt er ført i SAP er jo helt merkelig da den ble utfaset tidlig på 1980-tallet. Hvordan den har overlevd i systemet klarer ingen å svare på og det er gjort utallige forsøk på å finne hvorfor. Og du lurer sikkert på om jeg har sjekket om den ligger på lager et sted? Selvfølgelig og svaret er dessverre nei. Verken manualer, TC/TO, deler eller klokken er å finne spor av.

Hvis du innehar ninjatriks i SAP eller IMAS så kan du søke på følgende nr:
SAP number: 40751262
NATO number: 251350834
Part number: 980031
Fabrikat: HEUER LEONIDAS SA

Legger ved et bilde hvis noe er usikker på hvordan den ser ut:
_DSC6642.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Guran og chrgod
Det at intet nytt er godt nytt, stemmer ikke alltid. Det å finne informasjon om både Movado og Heuer i Luftforsvaret har vært en jobb i motbakke. Friske fraspark i starten og syrefest et sted mot toppen. Jeg har vært i kontakt med folk som jobbet på instrumentverksted på Kjeller i overgangen 1970-1980 og de husker manualer og deler for begge merkene, men alt er dessverre forsvunnet/kassert når LFK ble AIM. Ved å sjekke dagens SAP så finner jeg merkelig nok informasjon om rundt Heuer 1550 SG. Det er ikke all verden og har egentlig ikke ført meg andre steder, bortsett fra nok en detalj å ta med seg videre i jobben. Det at klokken fortsatt er ført i SAP er jo helt merkelig da den ble utfaset tidlig på 1980-tallet. Hvordan den har overlevd i systemet klarer ingen å svare på og det er gjort utallige forsøk på å finne hvorfor. Og du lurer sikkert på om jeg har sjekket om den ligger på lager et sted? Selvfølgelig og svaret er dessverre nei. Verken manualer, TC/TO, deler eller klokken er å finne spor av.

Hvis du innehar ninjatriks i SAP eller IMAS så kan du søke på følgende nr:
SAP number: 40751262
NATO number: 251350834
Part number: 980031
Fabrikat: HEUER LEONIDAS SA

Legger ved et bilde hvis noe er usikker på hvordan den ser ut:
Vis vedlegg 71388

Skal ta ett dykk ned i IMAS men regner ikke med å finne noe mer enn event. det som fremkommer her.
Mener ellers å huske at Adanac klokker ble delt ut til flygende personell på 80 tallet, selv så valgte jeg å bruke Sub'en min så jeg kvitterte aldri ut noen.
 
Supert. Fint om flere kan bruke kanaler inn i systemet. Jeg vet Adanac ble utlevert i USA til bla norske navigatører og piloter. Så vidt jeg vet er ikke disse utlevert via forsyning i Norge.
 
Supert. Fint om flere kan bruke kanaler inn i systemet. Jeg vet Adanac ble utlevert i USA til bla norske navigatører og piloter. Så vidt jeg vet er ikke disse utlevert via forsyning i Norge.
Jeg mener at det ble utdelt Hamilton på Sheppard og Adanac i Norge (i hvertfall på Bodø). Kan selvfølgelig være omvendt men det er slik tidligere kollega husker det.
 
I forbindelse med rydding kom en kamerat over
et gammelt håndskrevet arkiv. Ved første øyekast
virket det ikke særlig spennende, men arkivet viste
seg å stamme fra Urmaker Øverli som lå i Akersgaten
26 Oslo (NUF urmaker nr 32)
I arkivet er det en serie på ca 70 klokker/ur levert
til Luftforsvaret 1/7-1952 Det 6 sifrede nummeret
til venstre på kortene er Øverlis individuelle serienummer
som går igjen i hele arkivet. Nummeret etter er ukjent, men
går også igjen på andre kort.

image.jpg


image.jpg


Det spørs om vi noen gang får vite hva
Urmaker Øverli leverte til Luftforsvaret, kanskje
var det armbåndsur? Kanskje stoppeklokker eller klokker til
cockpit. Kanskje gullklokker til pampete Generaler;)
Hva enn det det er har de trolig et 6 sifret serienummer
som f.eks 430683 risset inn et sted. Research viser at Øverli
førte merker som Certina, Terval og Alpina.

image.jpg

I de fleste andre arkiv-kortene kommer det klart frem hva det
gjelder.