D2 Klokkespalten - Klokketro

Har på følelsen at det kommer en bra en snart! :)
Det hadde du jammen rett i:)
IMG_8333.JPG
 
Trodde JLC var urmakernes ur. Har aldri oppfattet at IWC har noe særlig mer kred enn andre merker, snarere tvert i mot.

Husker i allfall den gangen jeg var hos Alf Lie, at det var IWC som han snakket varmt om. Nå er dette mer enn 30 år siden, men budskapet var at man fikk mye for pengene.
 
Trodde JLC var urmakernes ur. Har aldri oppfattet at IWC har noe særlig mer kred enn andre merker, snarere tvert i mot.

Om man ser på merkene slik de er i dag, vil nok de fleste være enige i at JLC er på et høyere nivå. Det handler primært om hvor mye mer "komplett" JLC er som et ekte manufaktur, antall egne kalibere etc.

Men husk at det i en lang periode var veldig tette bånd mellom JLC og IWC (da merkene var eid av VDO/Mannesmann). Og know-how fra begge merkene var helt instrumentale for å få igang urproduksjonen til Lange.
 
  • Liker
Reaksjoner: SoulG og Preacher
Trodde JLC var urmakernes ur. Har aldri oppfattet at IWC har noe særlig mer kred enn andre merker, snarere tvert i mot.
Jeg for min del nekter å anerkjenne JLC som urmakernes ur så lenge de har en kundeservice som er under enhver kritikk. Ikke at min mening betyr noe, men hadde valget vært mellom JLC og IWC, vet jeg hva valget hadde blitt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørgen
For min del er enkelte av Ingenieur, Portuguese og Pilot-modellene, helt der oppe med JLCs kvalitet både på kasse, urverk, spenne og ikke minst lenker.
 
Enig, IWC lager mye fint, men akkurat betegnelsen "urmakernes ur" har jeg hørt svært mange ganger om JLC, aldri om IWC.
 
Jeg for min del nekter å anerkjenne JLC som urmakernes ur så lenge de har en kundeservice som er under enhver kritikk. Ikke at min mening betyr noe, men hadde valget vært mellom JLC og IWC, vet jeg hva valget hadde blitt.
Er dette noko du har erfart eller er det noko alle veit? :)
 
Er dette noko du har erfart eller er det noko alle veit? :)
Er vel en JLC Deep Sea Chrono her på sonen, som er selve innbegrepet på elendig service, uten at jeg skal utlevere hverken eier eller AD.
Skremmende at de berettiger 12mnd+ servicetid i hvert fall.
 
Jeg for min del nekter å anerkjenne JLC som urmakernes ur så lenge de har en kundeservice som er under enhver kritikk. Ikke at min mening betyr noe, men hadde valget vært mellom JLC og IWC, vet jeg hva valget hadde blitt.

Tenk "VAR urmakernes ur"... Tenk urmaker, som i fikse egne klokker... :)

Både Lindstrøm og Soleim (muligens de eldste urmakerne som fortsatt jobber her på berget) kan bekrefte at det var JLC som var greiene for urmakerne. Om det er det nå skal jeg ikke uttale meg om. Ei heller om JLCs manglende service på nyere klokker.
 
Er vel en JLC Deep Sea Chrono her på sonen, som er selve innbegrepet på elendig service, uten at jeg skal utlevere hverken eier eller AD.
Skremmende at de berettiger 12mnd+ servicetid i hvert fall.
Takk for oppklaring. Kjem nok over dette også på min ferd gjennom forumet. :)