Klokkeplaner 2022 - >

1 gul klokke skal ut som del av den nye regjeringsplattformen, og heldigvis gir det plass til å få inn en annen gul klokke.
Rolex-Oyster-Perpetual-36-c.jpg

Avhengig av hvor heldig jeg er med leveranser, kommer det også en blå klokke enten som julegave i år, ellers blir det også i 2022.

AVvXsEhz1_78EcMUCyMQSv5g541ikHcCh86W21RJE9BK2yrHrB33c9_5szB9tl4EqQqE7Gbja7u-ZZq9yib5Efr7pBVfcsCBWTjp0gZ8oW4ocP_XWmXPdsNdmZ3B7FY6YhYb5Q73rLp_KytlWVUNfOhvZJWke9QRPOE0vhskDLYk46DfUbNwU1WViahuNR7P=w1200-h630-p-k-no-nu


Utover det skal vi bruke tilsvarende en Lange 1 i gult gull på å fikse et bad, så det gjør at klokkekontoen ikke kan fylles opp så fort, og det er egentlig helt greit. Skal jo ha tid til å nyte det man har og ikke bare jakte nytt.
 
Redigert:
Avslutter 2021 med et par nye ur, som skal brukes og nytes i 2022. Har egentlig ingen konkrete planer, men har de siste dagene begynt å se på Reverso, igjen. Vi får se hva som skjer. Bildet fra 2014 og er av et ur jeg savner fra tid til annen.

6390794B-C7DA-44CE-938E-C37A9E5A357B.jpeg
 
2021 ble et rolig klokkeår med en Legend diver i bronze inn. I 2022 er planen å ta steget til edelt metall, og har en Daytona i bestilling som kommer forhåpentligvis i en av årets 3 første måneder. Kan også være aktuelt å sjekke ut Daydate 40 også, hvis ventetiden på Daytonaen blir økt drastisk.
98F620E6-220A-4C5C-B25B-422389421819.jpeg
1DDE56E7-4468-440F-995A-EA5C25A5A17D.jpeg
 
Målet for 2021 var jo å få markert 30-årsdag og bryllup med en Oyster Perpetual 36 eller Explorer, men når ventelistegudene ikke sto på min side får jeg satse på at det kanskje blir noe å markere i 2022 (og viktigere at jeg får navnet på en liste..)
rolex-oyster-perpetual-36mm-2020-12.jpg
 
Ingen store planer annet enn å trolig selge en god del. Ikke bestemt meg for om det blir oppussing eller noe annet ufornuftig enda, men noe blir det tenker jeg.... (Det hjalp dessverre ikke på klokkegleden at forhandler nylig fortalte meg om at jeg kan se langt etter grailen som jeg har stått på venteliste på et par år).
Men det blir sikkert et kjøp eller to likevel, sikkert tilfeldig ift. hva som dukker opp på bruktmarkedet, men savner nye Speedmaster litt... :)
 
Vel, som sikkert et par andre her så har jeg også bestilt en Furlan Marri Mare Blu. ETA som ca 1/2 år.

Så bestilte jeg en two-tone Explorer 1 36mm til kona i november med levering nå før jul. Den kom som avtalt fra Bjerke, men jeg valgte å utsette leveringen til neste høst. Klokken er jo egentlig ikke min, men skal være en gave til min kone. Jeg har i stedet kjøpt inn en stol jeg vet hun ønsker seg til jul, så da valgte jeg å utsette klokken slik at hun heller kan få den til bursdagen sin neste høst.
Sånn sett 2022, og egentlig ikke min da. Men tipper jeg kommer til å låne den endel.

Så har jeg et par "små-fisk" jeg har hatt lyst på en stund som jeg tenker jeg bare må få skaffet meg neste år: den ene er en SBS CWC klokke og den andre er den grønn, nye utgaven av Seiko Cpt. Willard. Kan like godt bare trykk på Kjøp-knappen først som sist for disse har jeg grublet på for lenge.

Men hva har jeg for "store" planer for meg selv? Faktisk litt usikker. Det blir helt sikkert en eller to ordentlige klokker neste år, men jeg er veldig usikker på hva. Vurderer litt en rektangulær klokke. Jeg bruker jo dress stort sett hver dag på jobb så jeg tenker en slik klokke er jeg voksen nok for nå. Må jo bli en Reverso eller en Tank.

Ellers snuser jeg litt på en VC og en ALS. De hadde ingen av de jeg var interessert i i butikken til Bjerke sist jeg var der i høst, så jeg må komme meg et eller annet sted så jeg kan få testet de på håndleddet først før jeg tar en beslutning.

Og kanskje 2022 blir året hvor jeg endelig får meg en Panerai?

Og så ble jeg så sykt fornøyd med Rolex Explorer II Polaren jeg fikk i oktober, at jeg også vurderer den sorte utgaven.

Også en Snoopy da. Må bare skaffes.
 
Redigert av en moderator:
Det er kjekt å se at vi har en viss diversitet på forumet i hva 2022 forhåpentligvis bringer.

På den ene siden har vi de av oss som søker «en dyrere klokke» og på den andre siden de av oss som vil ha en «noe annerledes klokke».

Jeg vet ikke om de to tilnærmingene kan relateres til yrkeskarrierene vi de facto alle har (bevisst eller ubevisst), der enkelte av oss tilstreber neste hierarkiske nivå i organisasjonen - eller de av oss som ser etter mer faglig bredde og kunnskap; flerfaglighet. Det ene er ikke mer riktig enn det andre, men det angir uomtvistelig noen veivalg underveis.

Tilbake til valg av armbåndsur: Nå snakker vi kun ett kalenderår her, og vi skal ikke tillegge for mye vekt på det ene eller det andre. Allikevel, er klokkefora som Tidssonen og andre ganske stilistiske i og populistiske i tilnærmingen innen hobbyen og farget av brukerene (heldigvis). Det finnes ikke noe rett eller galt her, så derfor er denne spesifikke tråden verdifull - da den belyser ulike tilnærminger.

Personlig så er 2022 et år der jeg vil oppleve «flerfaglighet» -> fantastiske armbåndsur, som har fokus på finish, og ulike urverk, som forflytter viserne over en fantastisk utformet urskive.

Mange av dere forstår da, at jeg snakker om Grand Seiko.

Heck, gjennom 2021 har jeg til og med anskaffet en GS med 9F-Quartz urverk. Det var definitivt ikke på noen short-list i årene før 2021.

Det er nettopp dette som er det fantastiske med Grand Seiko. De har Spring Drive, Hi-Beat, Quartz, «Automatic» og «Manual Wind». De tilbyr med andre ord en fantastisk plattform for høyt artisan-produserte armbåndsur til alle som elsker armbåndsur - og sikrer også en akseptabel tilgjengelighet.

2022? Joda, det er ingen tvil - det blir å rette søkelyset på mer Grand Seiko. 2020 ga meg innsikt og eierglede med SBGA407. 2021 fulgte på med SBGH273 og SBGN005.

2022? Definitivt flere GS. :)

Grand-Seiko-SLGA007.jpg


 
Redigert:
Etter at jeg fikk en Speedmaster Mk II har jeg blitt en sånn kjip «one-watch-guy». Målet for 2022 er å finne en klokke jeg har skikkelig lyst på. Det behøver ikke være noe dyrt, men jeg vil ha noe som kan utfordre det jeg har.

Det jeg har sett på er Certina DS Action (two-tone med grønn bezel), Longines HydroConquest (two-tone med stål og rosé, Omega Railmaster og ymse annet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Alinoe og darkcho
2022? Definitivt flere GS. :)


[/QUOTE]

I'll second that, som det heter. En ny GS står øverst på listen. Hi-beat eller spring drive, gjerne en GMT.

Siden 2021 snart er omme, blir det nok i 2022.

Det er noe eget med en GS på hånden nemlig. En følelse hvert fall ikke jeg får fra andre klokker i samme prisklasse.

Bilde kun for illustrasjon... meeen hvem vet, det er et par kandidater her.

Grand-Seiko-Seasons-hero-scaled.jpg
 
Denne posten kommer alltid når det ikke passer… Men samtidig så er det litt gøy å tenke litt på om man har noe man har lyst å enten fjerne eller legge til i klokkeporteføljen… I fjor sa jeg at jeg helt ga opp å planlegge å anskaffe en dressklokke, siden det aldri slo til likevel… Men da viste det seg jo at det faktisk var dette som skjedde i høst da jeg slo til på denne;
BFBD692C-38F8-43D5-820E-78433C89F7BB.jpeg

Så dress er nå altså i boks.

Av konkrete planer så venter jeg fremdeles på en Snoopy 3. Og så har jeg faktisk lyst på en standard Speedmaster hesalite (2021-utgaven) som kan supplere min Speedmaster med Mitsukoshi-skive, og etterhvert bli en del av min Speedy-trio når Snoopy’en kommer…
Ellers så sjesker jeg på noe på gummi, men vet ikke helt hva….
Så får vi se hva tiden vil bringe…
B4576247-E44B-4732-A01C-A4DFB2AEA986.png

2F25642B-92FF-4014-9FBF-23003522FE1E.jpeg
 
Min mor ønsket seg noe enkelt til jul, så kjøpte en Seiko Presage til henne. Festlig sak med flott spill i urskiva. Slo på stortromma og kjøpte en brun skinnrem til mine Breitlinger. Da blir det «nye» klokker. Samtidig, så ble jeg stående og beundre noe jeg aldri har fått tenning på før nå, nemlig Grand Seiko. Det gav meg litt mer blod på tann enn jeg liker…. For noen ur! Dette kan endre hele planen om å sitte rolig i båten…
 
Kanskje 2022 blir året jeg går for gull? Lysten melder seg med solen hvert år, men jeg har ikke vært tøff nok ennå. Ellers har jeg en dragning mot denne.

BBD5B3C3-7DEE-4844-9214-13BC429F199E.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Hansaeng og darkcho