Klokkelandslaget – vår podcast om klokker!

Paradokset er at independent - hvis man tolker ordet i rett kontekst - ønsker å gå egne veier, men paradoksalt snubler i det man kritiserer mainstream for; pris og hype.

ios-10-shrug-emoji.png

Nå er det vel fåtallet her som bryr seg om mainstream-hypen og dens prisgalopp.
 
Apropos Perezcope vs. Phillips - i går etterlyste han bilder av innmaten til den keiserlige Pateken, fikk svar via en artikkel hos SJX, og takket for det. Så tonen er ikke like skarp.
Om dere ikke får ham som gjest i podcasten, så kan jeg anbefale Scottish Watches #429.
Perezcope er en verdifull kritisk røst i en proteksjonistisk klokkeverden. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Gode poenger i diskusjonen om de uavhengige. Det at dette begynner å bli mere allment kan handle om mulig flere ting enn det som fremkommer i Klokkelandslaget og i tråden her. Og jeg skulle ikke bli veldig overrasket om det handler om at svært mange har interesse av klokker, og har sett et uhorvelig antall klokker over kort tid sammenliknet med tidligere. Prisene er dessuten så voksne at frimerkesamler-tilgangen blir vanskelig å følge nå til dags. Behovet for nye og litt overraskende vinklinger dukker da opp før eller siden. Og har man rundet Rolex, Omega, Tudor katalogene, som mange her har, så ønsker man seg vel noe nytt og utvide horisonten litt?
 
At det blir hype av mesterverk er vel ikke noe nytt…. Og at mange vil ha en smak av mesterne i rimelig ordinære og tilgjengelige klokker syns jeg på sett og vis er forståelig. Men, man får nok ikke en Auffret gjennom å kjøpe en Argon eller en Assaoka gjennom å kjøpe en Kurono Tokyo. Og i denne haugen er det vel en del kombinert klokke-eksperter/invistorer/påvirkere.

Ikke så helt lett å vite heller om de som leverer klokkestoff har eierinteresser heller. Overrasket over at Rob Nudds feks var så involvert i Arcanaut som han er. Båndene er tette i dette og vi lar oss jo åpenbart smitte av andres entusiasme.
 
At det blir hype av mesterverk er vel ikke noe nytt…. Og at mange vil ha en smak av mesterne i rimelig ordinære og tilgjengelige klokker syns jeg på sett og vis er forståelig. Men, man får nok ikke en Auffret gjennom å kjøpe en Argon eller en Assaoka gjennom å kjøpe en Kurono Tokyo. Og i denne haugen er det vel en del kombinert klokke-eksperter/invistorer/påvirkere.

Ikke så helt lett å vite heller om de som leverer klokkestoff har eierinteresser heller. Overrasket over at Rob Nudds feks var så involvert i Arcanaut som han er. Båndene er tette i dette og vi lar oss jo åpenbart smitte av andres entusiasme.

…men man får heller ikke en kurono tokyo ved å kjøpe en hajime asaoka ;)
 
Ny episode, visst!
 
Er så lei av «ingen får kjøpe» og «designrevolusjon»-klaginga på ymse FB-grupper, så trenger ikke høre det gjentatt til det kjedsommelige på Norges beste klokkepodcast @Jon Henrik ..

Du vet, like godt som alle her inne, at Rolex selger masse klokker, selv om etterspørselen til enhver nyfrelst som ønsker seg Pepsi ikke blir oppfylt. Heldigvis! Og nye Daytona ER jo faktisk helt redesignet, men holder seg til samme grunnoppskrift som har funket for selskapet i mange tiår.

Nei, surkeepisode om en helt nydelig Daytona, som overrasket på flere måter.
 
Redigert:
Er så lei av «ingen får kjøpe» og «designrevolusjon»-klaginga på ymse FB-grupper, så trenger ikke høre det gjentatt til det kjedsommelige på Norges beste klokkepodcast @Jon Henrik ..

Du vet, like godt som alle her inne, at Rolex selger masse klokker, selv om etterspørselen til enhver nyfrelst som ønsker seg Pepsi ikke blir oppfylt. Heldigvis! Og nye Daytona ER jo faktisk helt redesignet, men holder seg til samme grunnoppskrift som har funket for selskapet i mange tiår.

Nei, surkeepisode om en helt nydelig Daytona, som overrasket på flere måter.

Syns det er meget viktig å gjenta klagingen over helt legitime momenter å klage over.

Dessverre klarer vi nok aldri å balansere ut den tankeløse, ukritiske, fanboy-pregede hyllesten rundt klokker som Daytona – men det er lov å drømme.
 
Jeg kan simpelthen ikke forstå at det skal være så ytterst viktig å rakke ned på Rolex i omtrent alle sammenhenger mulig. Mens det samtidig skal gå sport i å hylle alt mulig ræl som omtrent ingen er interessert i.

Bare et hjertesukk - var ikke rettet mot podkasten spesielt.

Og den nye Daytonaen generelt og Le Mans-modellen spesielt er helt fantastisk - akkurat som den har vært i over 50 år. Evolusjonen tar bare steget videre.
 
Jeg kan simpelthen ikke forstå at det skal være så ytterst viktig å rakke ned på Rolex i omtrent alle sammenhenger mulig. Mens det samtidig skal gå sport i å hylle alt mulig ræl som omtrent ingen er interessert i.

Bare et hjertesukk - var ikke rettet mot podkasten spesielt.

Og den nye Daytonaen generelt og Le Mans-modellen spesielt er helt fantastisk - akkurat som den har vært i over 50 år. Evolusjonen tar bare steget videre.

Syns det generelt er veldig lite nedrakking av Rolex. Det er vel både salgstall og ventelister et ganske håndfast eksempel på.

Med fare for å havne ute på glattisen: Jeg ser på ny Daytona i hvitt gull som en ny E-klasse (eller Audi A6 for deg, @Jørgen – fire nuller i grillen osv.) med største motor og største utstyrspakke. Flott å se på, flott inni, flotte ytelser. Vi kan finne noe pirk å skravle og vitse over i en podcast for underholdningens skyld, men utvilsomt en fantastisk bil. Ville kanskje kalt den "verdens kjedeligste klokke" og stemplet eierne for revisorer. Dette er vel stort sett det min eneste "kritikk" av Rolex har gått på – og er absolutt ment som en spøk ;)

Samtidig, med den prislappen, og alle alternativene man har, så skulle alle fakta tilsi at det er en bil som appellerer til en håndfull superfans. Ikke en "pakke" som brått skal være alle bilentusiasters våte drøm, og noe man er villig til å kjøpe for enhver pris. Ikke noe som unisont skal hylles som verdens åttende underverk.

Det er i den flokkmentaliteten, hvor mye tradisjonelt har handlet om status rundt merke (og nå de seneste årene det finansielle aspektet, sorry for at jeg gjentar det), at jeg fullstendig faller av lasset og blir litt (men bare litt) "triggered".

Selvsagt er Daytona en flott klokke, og selvsagt skal man få lov til å syns det er verdens beste og vakreste klokke. Men jeg syns godt at de 8 av 10 som sier dette bare fordi Rolex er "kult" og en god investering (fordi de er blitt fortalt at det er kult og en god investering), åpner øynene og slipper seg mer fri i den fulle bredden av klokkeverdenen.

Da blir situasjonen også mye bedre for deg og Jørgen som superfans – og jeg får flere å snakke med om alle de andre rælete klokkene ;)