Klokkecafé – løst og fast om klokker

hamilton-urmaker-bandresen-moss-2.jpg


Hamilton blir nå å finne hos B. Andresen i Moss :)

 
Når dere ser på serviceintervaller på klokker, tar dere da brukstid med i betraktningen eller er det feks 5 år uansett hvor lite den har blitt brukt?
 
Når dere ser på serviceintervaller på klokker, tar dere da brukstid med i betraktningen eller er det feks 5 år uansett hvor lite den har blitt brukt?
Det har vel vært tatt opp ved enkelte anledninger i Klokkelandslaget og lignende, men husker ikke eksakt episode.

Min tilnærming er å vurdere nøyaktighet/avvik sett i lys av hva jeg vil akseptere mtp. urverk. Mulig jeg ville lyttet litt til produsentenes råd dersom jeg hadde hatt noen virkelig dyre klokker :)
 
Det har vel vært tatt opp ved enkelte anledninger i Klokkelandslaget og lignende, men husker ikke eksakt episode.

Min tilnærming er å vurdere nøyaktighet/avvik sett i lys av hva jeg vil akseptere mtp. urverk. Mulig jeg ville lyttet litt til produsentenes råd dersom jeg hadde hatt noen virkelig dyre klokker :)

"Virkelig dyre klokker" er jo et begrept som favner ekstremt bredt her inne :p

Dyreste jeg har er Speedmaster. Den skal ifølge Omega på full service hvert 5-8 år.
 
Når dere ser på serviceintervaller på klokker, tar dere da brukstid med i betraktningen eller er det feks 5 år uansett hvor lite den har blitt brukt?

Jeg har pleid å vente til det blir avvik i gangreserve eller tid. Det har ikke gitt noen skader (så langt).

Når oljen blir gammel blir den seig. Dette gjør selvfølgelig at klokken går dårlig på mange måter. Oljen blir gammel også om klokken ligger. På den annen side så har jeg flere klokker med lang alder og ingen service. De går prikkfritt!
(Jeg går og venter på et servicerush....)

8
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Jeg har pleid å vente til det blir avvik i gangreserve eller tid. Det har ikke gitt noen skader (så langt).

Når oljen blir gammel blir den seig. Dette gjør selvfølgelig at klokken går dårlig på mange måter. Oljen blir gammel også om klokken ligger. På den annen side så har jeg flere klokker med lang alder og ingen service. De går prikkfritt!
(Jeg går og venter på et servicerush....)

8
Slik jeg leser det (Med Omegaen og dens 5-8 år serviceintervall): Sjekk klokken i en timegrapher(?) når den er 5 år og sjekk avvik. Hvis avik er større enn specs tilsier, send på service, hvis ikke så vent. Gjenta etter år 6 og 7 og hvis den enda er innenfor spec på 8 året så send den inn på service "just in case".

Er det litt sånn som en bil? Alt funker fint, men serviceintervallene blir fulgt bare for å få "stempel i boka"? :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Når dere ser på serviceintervaller på klokker, tar dere da brukstid med i betraktningen eller er det feks 5 år uansett hvor lite den har blitt brukt?

Jeg bryr meg fint lite om 5 års anbefalinger siden jeg bruker hver enkelt klokke så lite pga. rotasjon. Hadde jeg hatt kun en på armen hele tiden, hadde jeg nok vurdert å være flinkere med regelmessig service f.eks. hvert 5. år.

I motsetning til bil, så har garantien trolig gått ut, så man trenger ikke jevnlig stempel i boka pga. garanti. Selvsagt er det kjekt å kunne vise til servicer når man selger klokken, men det er mer underordnet, og man kommer langt med en service før salg, eller tilsvarende prisavslag, hvis det er lenge siden.

Hvis det blir større avvik på tiden så vurderes service. Men først kan man sjekke i timegrapher. Dette kan man gjøre selv, enten med en billig timegrapher fra ebay (fra ca 130USD), eventuelt via en app og telefonens mikrofon eller app/PC med ekstern mikrofon, hos noen man kjenner, eller aller best hos en urmaker. Er det bra service kan en urmaker sjekke det kjapt/grovt mens du venter, det kan hvertfall gi en pekepinn om det ikke trengs, er i grenseland, eller definitivt bør ha service. Og det være nok med en justering av urverket, eller avmagnetisering (gjort på noen sekunder).

Men om man drøyer med service lenge, og urverket blir mer slitt, flere deler blir slitt enn om man hadde tatt service tidligere, så kan det medføre mer konsekvenser ift. at flere deler bør byttes ut. Men merkostnaden er trolig minimal, og ikke nødvendigvis så høy at den alene forsvarer hyppig service-intervall. Men klart at noen deler blir mer slitt som kanskje ikke blir byttet, så det er litt med om man ønsker å holde urverket mest mulig tipp topp og original stand (uten at unødvendig mye byttes ut over tid).

For klokker som brukes til bading/dykking er det veldig kjekt å ta en trykktest f.eks. 2. hvert år, og vurdere pakningsbytte (eller bare gjøre det f.eks. hvert andre, tredje eller fjerde år). Jeg er litt lat der, og burde sikkert vært flinkere. Men moderne klokker som ikke er kjempegamle så tror jeg pakningene holder fint lenge, selvfølgelig også avhengig av bruk. Røff bruk, sol, varmt/kaldt, bading/dusjing, svette, vasking osv, kan påvirker alle pakningenes holdbarhet.
 
Mulig jeg er litt treg her, men forklar meg diamantene på skiva?

De er ikke på skiva, de er mellom to lag med glass og beveger seg fritt når du beveger klokka. Slik har det ihvertfall vært på tidligere Chopard.

Edit: har klådd på en på nittitallet, som en studiekamerat kjøpte i USA for faren sin (som gave til moren) dengang dollarkursen var under 6. Ganske flott effekt, egentlig, dersom man er opptatt av smykker.
 
Slik jeg leser det (Med Omegaen og dens 5-8 år serviceintervall): Sjekk klokken i en timegrapher(?) når den er 5 år og sjekk avvik. Hvis avik er større enn specs tilsier, send på service, hvis ikke så vent. Gjenta etter år 6 og 7 og hvis den enda er innenfor spec på 8 året så send den inn på service "just in case".

Er det litt sånn som en bil? Alt funker fint, men serviceintervallene blir fulgt bare for å få "stempel i boka"? :p

Bilen går til service regelmessig.
(Det kan du stillle klokken etter! Ha ha ha).

Klokkene går i rotasjon så der venter jeg. Jeg gar drevet med denne hobby i over 20 år og har ikke hatt så fryktelig mange klokker til service. Du merker når behovet melder seg .

8
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo