Klokkecafé – løst og fast om klokker

Det ser ut til at Moonswatch var et genialt markedsføringstiltak for Omega
“It’s official: Speedmaster sales up 50% in the wake of the MoonSwatch collaboration” via @watchville
https://api.watchville.co/v2/posts/72539/click
1657789280751.png
 
  • Wow
Reaksjoner: Grendel
Er det noen her som har noen tanker om samling vs. typ, 3 forskjellige klokker til 3 konkrete bruksområder? Jeg kjenner med meg selv at jeg egentlig ikke har lyst å ha mer enn maks 3 klokker (hverdag, robust, dress), og at selv det føles overflødig. Egentlig holder det med én.

... Samtidig har jeg 9 eller 10 klokker. Mitt siste kjøp er en DS-2 som oppfyller samtlige krav - Robust hverdagsklokke som er stilig nok på skinn til å gå som en dressklokke. Jeg har bare hatt den i én måned, men har ikke brukt andre klokker siden da. Jeg synes det er vanskelig å forsvare at jeg har de andre liggende, både som bruksgjenstander og som verdier.
På den annen side sitter det langt inne å selge den såkalte samlingen, både ting jeg liker og ting som har en viss sentimental verdi.

Noen ting kan jeg leve med at ligger lenge, ettersom de har en spesifikk bruk; dressklokke og kronograf, for eksempel.

Jeg er jo medlem her fordi det er kjekt med klokker, men interessen stammer fortsatt fra et praktisk behov.

Én av tankene jeg har hatt er å selge alt annet, og å så heller delegere disse midlene til en drømmeklokke (i mitt tilfelle GS 9F typ sgbv245).


Interessert i alle tanker dere har rundt temaet! :unsure:
 
Er det noen her som har noen tanker om samling vs. typ, 3 forskjellige klokker til 3 konkrete bruksområder? Jeg kjenner med meg selv at jeg egentlig ikke har lyst å ha mer enn maks 3 klokker (hverdag, robust, dress), og at selv det føles overflødig. Egentlig holder det med én.

... Samtidig har jeg 9 eller 10 klokker. Mitt siste kjøp er en DS-2 som oppfyller samtlige krav - Robust hverdagsklokke som er stilig nok på skinn til å gå som en dressklokke. Jeg har bare hatt den i én måned, men har ikke brukt andre klokker siden da. Jeg synes det er vanskelig å forsvare at jeg har de andre liggende, både som bruksgjenstander og som verdier.
På den annen side sitter det langt inne å selge den såkalte samlingen, både ting jeg liker og ting som har en viss sentimental verdi.

Noen ting kan jeg leve med at ligger lenge, ettersom de har en spesifikk bruk; dressklokke og kronograf, for eksempel.

Jeg er jo medlem her fordi det er kjekt med klokker, men interessen stammer fortsatt fra et praktisk behov.

Én av tankene jeg har hatt er å selge alt annet, og å så heller delegere disse midlene til en drømmeklokke (i mitt tilfelle GS 9F typ sgbv245).


Interessert i alle tanker dere har rundt temaet! :unsure:

Jeg liker denne tanken, men jeg er mester til å komme med unnskyldninger og rettferdiggjøre mitt eget klokkebruk.

Eksempel:
- Mine «seriøse» klokker er alt jeg trenger. 2 stk.
- Men alle må ha en Casio fw91, og den Illuminator World Timen får man ingenting igjen for ved salg uansett.
- Så må jeg ha reiseklokkene som er billige nok til å kunne forsvinne med bagasjen. 3 stk.
- Vintage klokkene kan ikke erstattes så de må få bli, 3 stk.
- Så må vi støtte nykommerne, mikrobrands. Tøffe, nytenkende, revolusjonerende, til ikke så dum pris for specsene. 3 stk.

Uff, det blir bare hjertesorg om jeg skal begynne å kutte :cry:

Edit: skriveleifer
 
Jeg kjøpte faktisk en G-shock fordi det må vi alle ha. Dessverre har den blitt brukt 0 ganger siden jeg fikk den for et halvt år siden. Av samme grunn som du sier, gidder jeg ikke selge - betalte 350,- selv på auksjon, og min auksjonshistorikk viser at jeg sikkert ville fått kr. 200 ink frakt :p
Den kronografen jeg har er faktisk tiltenkt som reiseklokke fordi du kan stille timen uten å stoppe klokken eller å stille minutter. Helt genial klokke!
... Men det var ikke den jeg tok med på forrige reise. Da tok jeg med DS-2.
Jeg har en ubrukt sovjetisk arveklokke som ikke går. Den skal restaureres og brukes til dressklokke. Heldigvis er jeg sjeldent i situasjoner hvor dress er innblandet, så dette kan komme når det kommer.
"Tank"-klokka har jeg lovet bort til en kamerat i anledningen fullført master. Da er hvertfall én borte...!
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Kort fortalt : Jeg hatt kun en klokke av gangen siden 91. Dvs kjøpt billig beater når klokken min har vært borte på service.
Tenker ikke min klokkeglede har blitt mindre av å ikke ha flere å velge mellom. Hatt min del klokker siden da. Likte alle og savner alle. Så går man videre.

Å ha feks 5 klokker a 10k når en heller kunne hatt en til 50 er og noe jeg har som grunntanke. Kjøp mest og best, og bruk alltid. Alltid!

Og som jeg har nevnt noen ganger opp gjennom årene her:

Tenk så jævli å være alene i skogen og få et tre over seg. Og mens en ligger der og dør alene så må en se på en G-Shock. Vel vitende om at en har Submariner eller Cartier hjemme….
 
Redigert:
Er det noen her som har noen tanker om samling vs. typ, 3 forskjellige klokker til 3 konkrete bruksområder? Jeg kjenner med meg selv at jeg egentlig ikke har lyst å ha mer enn maks 3 klokker (hverdag, robust, dress), og at selv det føles overflødig. Egentlig holder det med én.

... Samtidig har jeg 9 eller 10 klokker. Mitt siste kjøp er en DS-2 som oppfyller samtlige krav - Robust hverdagsklokke som er stilig nok på skinn til å gå som en dressklokke. Jeg har bare hatt den i én måned, men har ikke brukt andre klokker siden da. Jeg synes det er vanskelig å forsvare at jeg har de andre liggende, både som bruksgjenstander og som verdier.
På den annen side sitter det langt inne å selge den såkalte samlingen, både ting jeg liker og ting som har en viss sentimental verdi.

Noen ting kan jeg leve med at ligger lenge, ettersom de har en spesifikk bruk; dressklokke og kronograf, for eksempel.

Jeg er jo medlem her fordi det er kjekt med klokker, men interessen stammer fortsatt fra et praktisk behov.

Én av tankene jeg har hatt er å selge alt annet, og å så heller delegere disse midlene til en drømmeklokke (i mitt tilfelle GS 9F typ sgbv245).


Interessert i alle tanker dere har rundt temaet! :unsure:

Kvalitet triumfer kvantitet - alltid!

Personlig har jeg endt opp med at 4 ur er det riktige antall ur for meg:
1 ur for "business casual" og fritid med brune sko/belte.​
1 ur for "business casual" og fritid med sorte sko/belte.​
1 ur for "bading, shorts og ferie".​
1 "beater-ur".​
 
Redigert:
Jeg er vel egentlig enig der, @Chronodiver. Det har hele veien vært det jeg planla å gjøre også, men ble vel litt rastløs når jeg ikke fant noe jeg falt for i stor nok grad (som også var tilgjengelig i Norge). Utlands-eksklusive SBGV245 var (og forblir) drømmeklokka, men følelsene er ikke like sterke som de var tidligere. Ønsker helst å kjøpe nytt, helst noe jeg kan få hos Urm. Grøtteland, og helst en kvartsklokke jeg kan ha livet ut. Det lukter GS, i hvertfall!

Det kan virke som om flertallet stemmer for kvalitet over kvantitet. Det sure eplet nærmer seg!
 
Jeg er vel egentlig enig der, @Chronodiver. Det har hele veien vært det jeg planla å gjøre også, men ble vel litt rastløs når jeg ikke fant noe jeg falt for i stor nok grad (som også var tilgjengelig i Norge). Utlands-eksklusive SBGV245 var (og forblir) drømmeklokka, men følelsene er ikke like sterke som de var tidligere. Ønsker helst å kjøpe nytt, helst noe jeg kan få hos Urm. Grøtteland, og helst en kvartsklokke jeg kan ha livet ut. Det lukter GS, i hvertfall!

Det kan virke som om flertallet stemmer for kvalitet over kvantitet. Det sure eplet nærmer seg!
Ja, flertallet stemmer nok for kvalitet framfor kvantitet. Men kjøp deg for all del et mekanisk ur. Kvarts...? :oops:
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB og Grendel
@mr.quick -> Grøtteland skaffer deg en flott SBGN005 som er en GMT i flotte 39mm og har bekymringsfrie 9F quartz. Har samme selv og det er en fantastisk anvendelig klokke med en flott urskive. :)

SBGN005-(2).jpg


Rembytte går lett da den har lug holes (som mange GS har). Du kan dresse den opp med alligator eller røffe den til med f.eks. canvasreim. Begge deler fungerer flott i tillegg til den originale lenken.

_1230117-jpg.16452888
 
Redigert:
^ Disse har jeg faktisk sett litt på. I mitt tilfelle ville det vært 003, ettersom blått og jeg sjeldent kommer overens. Jeg har i utgangspunktet vært uinteressert i GMT-funksjon, men jeg skal ut i ny jobb hvor jeg vil være stasjonert i en annen tidssone og reise litt etter behov. Med andre ord kan det vise seg å være nyttig nok til at det ikke bare ville vært i veien.

Hvordan er det å leve med en 9F-klokke?

Ja, flertallet stemmer nok for kvalitet framfor kvantitet. Men kjøp deg for all del et mekanisk ur. Kvarts...? :oops:

Kvarts står jeg for! Denne evighetsklokka jeg skulle ha hatt livet ut måtte tålt sykling, padling, stuping, bading, snorkling, og generell sportslig og usportslig uforsiktighet. Ikke bare det, men jeg er veldig glad i kvarts-presisjon.
 
Takk for forslaget, har noe å tenke på der. Før jeg tør prøve den på håndleddet skal jeg skjerpe meg og legge ut det som ikke blir brukt.