Klokkecafé – løst og fast om klokker

Litt rotete, og litt tøft 😊

1000025983.png

Refleksjonene nå minner meg mer om "Can I shower with my Rolex on the wrist". ;)

Sikkert mye grei info og synspunkter, generelt - men lite anvendelig for det konkrete eksemplet som var utgangspunktet her. Jeg har tatt dampbadstu i årevis uten at noe baklokk har løsnet.

Refleksjonene nå minner meg mer om "Can I shower with my Rolex on the wrist". ;)

Sikkert mye grei info og synspunkter, generelt - men lite anvendelig for det konkrete eksemplet som var utgangspunktet her. Jeg har tatt dampbadstu i årevis uten at noe baklokk har løsnet.
Det er nok uvanlig at bakklokket løsner seg, spesielt hvis det er skrudd, sant nok.
Men det har skjedd og det du kommer med (badstu) er det samme som "onkelen tok seg to pakker i trynet hver dag, levde til 95år og fikk aldri lungekreft: sigg er da ikke så farlig." retorikk.
-150m- er ingen dykkerklokke og Hanhart er slett ikke noen referanse i kassekonstruksjon som Sinn/Damasko/UTS etc.
Poenget mitt er ikke på så personlige synspunkter: det er den mekaniske virkeligheten du må leve med og vurdere derfra.
Et eksempel:
Når 1stk 30kg stållenke på en 400m lang ankerkjetting splittes i to under stress , og ingen røntgen undersøkelse viser til porøsitet eller noen svakhet på halvlenken man fikk igjen, kan man bare referere til "det svakeste leddet" teorien...Sånn er det bare.
Og mekanisk stress virker aldri helt akkurat på samme måte på 2 identiske deler, fordi ingenting kan bli skapt helt identiske til det neste.
Da kan du bare fortsette å leke deg til det går galt og du kan komme tilbake på forumet og sutre om "dårlige klokker som tåler ingenting".