Klokkecafé – løst og fast om klokker

Miljøaspektet har vel ikke vært i særlig fokus for denne lanseringen? Heller skeptisk til at Bioceramic hypes opp til å være noe mer enn billig plast iblandet kjeramikk i pulverform..

Swatch har generelt delt veldig lite rundt dette materialet, og heller ikke noe i detalj om hvordan det produseres. Men jeg tror du helt klart er inne på noe. Dette er såvidt jeg forstår ikke tradisjonell "teknisk keramikk", og har nok heller ingen ting med bioceramics som brukes innenfor medisin osv. Navnet er nok primært en referanse til at det brukes en form for miljøvennlig-ish plast.

Har ikke vært hands on med noen av Swatch sine Bioceramic-klokker ennå, men forventer en feel a la solid plast. :)

Her er en forretningside til for luksus-horologi-selskapene. "Bespoke reuse and refinishing".

Ta gamle slitne generic stål-klokkekasser, puss opp + finisher til det aller aller ypperste for hånd, inn med nytt urverk. Dokumenter underveis. Og igjen, send ut med sykkel, seilbåt, etc helt frem til dørstokken. Blir dyrt. Tar tid. Absolutt luksus-følelse!

Hvis dette ikke gjøres allerede da? Føles som en åpenbar faktisk miljøvennlig måte å ta seg betalt for gjenbruk, håndtverk, prestisje og know-how istedet for miljøskadelig metallurgi, fabrikk & forbrenningsmotor-intensiv shipping.

Her er en forretningside til for luksus-horologi-selskapene. "Bespoke reuse and refinishing".

Ta gamle slitne generic stål-klokkekasser, puss opp + finisher til det aller aller ypperste for hånd, inn med nytt urverk. Dokumenter underveis. Og igjen, send ut med sykkel, seilbåt, etc helt frem til dørstokken. Blir dyrt. Tar tid. Absolutt luksus-følelse!

Hvis dette ikke gjøres allerede da? Føles som en åpenbar faktisk miljøvennlig måte å ta seg betalt for gjenbruk, håndtverk, prestisje og know-how istedet for miljøskadelig metallurgi, fabrikk & forbrenningsmotor-intensiv shipping.
Jeg er uenig i at ting som tar lang tid gir luksus-følelse. Venting er for lekfolk, ikke eliten med penger til dyre luksusprodukter.
Er vel derfor de fleste bare "miljøkompenserer" ved å kjøpe klimakvoter.

• Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Gode mekaniske ur i metall er vel miljøvennlig? Samme klokke kan om man passer på den brukes i over 100 år.

Bedre enn å kjøpe ny iwatch annet hvert år eller billig kvarts som skrotes etter 5 år.

Helt enig i det, relativt sett. Min siste smartklokke var en Pebble, ser ikke for meg å skaffe en ny. Men den tente klokke-interessen for meg!

Er ute etter en "forest green" lærreim i type "semsket skinn" eller lignende til min Aqua Terra. Se bilde for referanse. Noen som vet om noen steder jeg kan finne slike reimer i Norge, eventuelt utlandet. Ønsker litt kvalitet på den.

Vedlegg

• Forest green strap.PNG
    Forest green strap.PNG
    219,5 KB · Visninger: 0
Er ute etter en "forest green" lærreim i type "semsket skinn" eller lignende til min Aqua Terra. Se bilde for referanse. Noen som vet om noen steder jeg kan finne slike reimer i Norge, eventuelt utlandet. Ønsker litt kvalitet på den.
@Kaasp Du kan ta en titt på molequin.com
De har stort utvalg og god kvalitet.

Klarer ikke bestemme meg for hva jeg synes om disse altså. På ene siden synes jeg de ser kule ut. På den andre lurer jeg på hva det gjør med "måneklokke-brandet" å ha en plast-lillebror. Kognitiv dissonans!

Tror omega i større grad skyter seg i foten her enn de gir folk lyst til å kjøpe the real thing. Kommentarene under hodinkee-artikkelen om den grønne seamasteren sier egentlig alt. «Neitakk, venter på plastversjonen»

Tror omega i større grad skyter seg i foten her enn de gir folk lyst til å kjøpe the real thing. Kommentarene under hodinkee-artikkelen om den grønne seamasteren sier egentlig alt. «Neitakk, venter på plastversjonen»
Men disse klokkene er ikke ment for «kjennere».
De er ment for alle de som ikke er her, ikke leser Hodinkee og ikke er opptatt av urverk.

Disse klokkene kommer til å selge godt. Samboeren har lyst på en. Dattera mi på seks har lyst på en. Dette er markedet.

Får bare gratulere Omega med en millionselger, som garantert vil føre til introspeksjon hos delen av markedet som er opptatt av å ha noe dyrt på armen og lite annet. Og det gjelder ikke bare Omega.

Hadde vel strengt tatt vært ok med en nedkjøling. Om flere merker følger på, vil den antakeligvis bli permanent.