Klokkecafé – løst og fast om klokker

Hvert sitt bruk.
Det er greit med noe som kan tåle litt juling. Når du hugger ved på hytten? Jo, jeg klarer å ta av meg klokken da, og hugger ikke ved så ofte...

Men hyggen med noe annet.
Jeg brukte hverken Rolex eller Omega da jeg målte temperaturen i elvene hvor vi badet på Island.
Island Varm elv (2).jpg


8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: Bond og chrbir
  • Liker
Reaksjoner: Bond
Lang utenfor min liga og sjelden jeg ser lenge på slike klokker. Men set slår meg at i tillegg til finish så, ihvertfall for min del, så går det også på «stil» eller design om du vil. PP 5936R virker tung og gammelmodig, litt «lommeuraktig» i stilen men den andre er strammere og sannsynligvis med hensikt spiller enda mer på metallenes kontraster som et designelement. Dessverre et litt uskarpt bilde så ikke lett å se de aller fineste detaljene i enkelte deler sv bildet så finishutførelse blir ikke så lett å bedømme. Men jeg likte Grönedeld’n best.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
"One of a kind" Tag Heuer Monaco.

Er det meg eller bildene eller er håndfinisjeringen helt utrolig dårlig? Skal ha tatt tre måneder for deres beste urmakere:-O
Var mye rart der ja, hakk, rare vinkler, slipefeil etc.
For dårlig....
 
Har folk erfaring med å alternere klokker med urverk basert på ETA2824? Har en Oris og en Tudor som begge har urverk basert på ETA2824/Sellita SW200 med gangreserve på snaut 40 timer. Jeg opplever at når jeg bytter mellom dem annenhver dag, så stopper de i løpet av kvelden/natta før jeg skal bruke dem, dvs. 23 - 30 timer etter at jeg la dem fra meg. Er dette normal oppførsel for disse urverkene? Har kontorjobb, og bruker ikke klokkene til trening/tur, så det er jo mulig at de ikke trekkes fullt opp, men klarer de ikke å trekke mer enn ca. 60 % av gangreserven i løpet av en vanlig dag? Har langt bedre erfaring med Seikos 6R15-urverk til slik bruk. Har ikke turt å trekke dem manuelt hver kveld heller, da mange har erfaringer med at disse urverkene tåler dette dårlig over tid (men jeg vet ikke om det bare er hysteri som har blitt ukritisk videreformidlet i mange år uten at noen egentlig har sjekket om det stemmer).
 
Årsaken her, @AamundSH , er at det begynner å bli tid for service.
Jo, det er nok 40 timer gangreserve når urverket var friskt og nytt. Nå er det brukt en stund. Pr nå så høres det ikke ut som det er kritisk behov for service, men begynn å planlegg det. Når gangreserver kommer lenger ned, så ville jeg tatt klokkene med til en (flink) urmaker.

8
 
Hvis du trekker de opp med kronen antar jeg at gangreserven er som den skal? Isåfall vil jeg tro service ikke er nødvendig.

Hemmeligheten er nok bare at du må bli mer aktiv, eller trekke de litt med kronen:)
 
Begge er fra 2019, og i siden det gjelder begge to så tviler jeg på at noe er galt. Skal ta en sjekk av gangreserve med å trekke opp maks. Mulig rotoren i eta-urverk ikke er effektiv nok for en kontorrotte
 
Begge er fra 2019, og i siden det gjelder begge to så tviler jeg på at noe er galt. Skal ta en sjekk av gangreserve med å trekke opp maks. Mulig rotoren i eta-urverk ikke er effektiv nok for en kontorrotte
Mulig det ikke holder å bruke dem annenhver dag når gangreserven er ca. 38t? Vil tro at det tar 2-3 dager med jevn bruk å bygge opp maks gangreserve, og at du ikke kan manuelt trekke opp maks gangreserve på et ur med automatikkverk? Eller er jeg på «jordet» her...? :oops:
 
Begge er fra 2019, og i siden det gjelder begge to så tviler jeg på at noe er galt. Skal ta en sjekk av gangreserve med å trekke opp maks. Mulig rotoren i eta-urverk ikke er effektiv nok for en kontorrotte

Stemmer som @Pippen skriver: noen urverk trekker seg ikke tilstrekkelig opp ved bruker sin aktivitet. Spesielt for kontorrotter som oss... Dette problemet har jeg opplevd for enkelte 7750-urverk. Automatiske urverk er det jo ikke mulig "å trekke helt opp" siden automatikken hindrer overtrekking.

Opp og hopp litt i arbeidsdagen, eller trekk klokken litt manuelt.

8