Klokkecafé – løst og fast om klokker

I fare for å være teit her nå, men Milgauss er jo tuftet på det franske ordet for tusen, nemlig ‘mille’. Så en Milgauss tåler da 1000 gauss, som igjen er 0,1 tesla.
Eller snakker vi forbi hverandre her nå?

OBS!
Selvfølgelig!
Du har rett!
Den burde jeg tat, ikke minst etter å ha sett Rolex sin side.

Bra jobbet der!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Fin gammel reklamefilm.
Er dette reklame for bil eller klokke?
OK. Uansett, fin er den.

8
 
168210
Sjøø Sandstrøm sine ur er særs undervurdert IMO. Digger denne!
 
Sånne Rolexer som er "tatt ut" , men kommer uten papirer . Er der en måte å sjekke om dei faktisk er betalt for ?

Det blir som en "pølsehandel"; Penger - Pølse.
Du har "pølsen", men ingen kvittering. Da blir det et spørsmål om hva selger kan grave frem fra gamle kvitteringer i bunden av lommen eller fra kontoutskrift. Hvis klokken er "tatt ut" fra en AD eller andre seriøse forhandlere (da som ny), så har nok de et register over serienummer, salgsdato (og sikkert kjøper i en eller annen referanseform). Videre eierbytter blir en trust mellom ny-kjøper og eier.

I praksis betyr det at om du kjøper en gammel Rolex så kan du ikke vite om den er stjålet eller om papirene ble kastet fordi klokken alltid var i bruk og denne "unyttige rekvisita dill-dallet" bare tok plass i skapet. Buy the seller; Stoler du på det argumentet? For eksempel fra han nedenfor?

Tyv1.jpg


8
 
@Grendel. Eg ser at tidlige Rolex er søkbare på nett , og eg vil jo tippe at Rolex sitter på et register over stjålne klokker men dog usikker på om Ad har lett tilgang til dette og om dei raskt sjekker serienr på forespørsel. Går en klokke gjennom noken hender så er det jo fort vanskelig å ha kontroll på alt . For meg så er jo det i utgangspunktet allerede mistenkelig at en litt nyere Rolex mangler papirer m.m . Og kanskje service utenom Ad .
Når eg no søkte litt på nettet så virker det ikkje spesielt vanskelig å skaffe boks, garantikort , tag m.m til slike klokker heller. Om det stemmer så er jo det litt mer skremmende.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Med hensyn til (nyere) Rolex så er vel dette helt uproblematisk ettersom det til enhver tid er ørten til salgs. Det er bare å legge kronene sine i et eksemplar der alt er i sin skjønneste orden, eventuelt vente til neste dag da en ny mulighet dukker opp.

Jeg kan ikke fatte eller begripe at noen i det hele tatt vil vurdere å kjøpe en Rolex uten papirer, eller klokker generelt uten papirer for den saks skyld. "Manglende dokumentasjon reflekteres i prisen" er bare piss. Selv om den selges billigere er det ikke greit å kjøpe av den grunn, sannsynligheten for at det er noe snusk er klart til stede, i hvert fall på en moderne Rolex. Tror ikke det er mange oppegående mennesker som hadde kjøpt seg en Rolex i dag uten å ta vare på kvitteringen.

Så har vi sånne idioter som meg som oppbevarer kjøpskvittering etc i klokkeboksen for at det ikke skal forsvinne...
 
Med dagens prisgalopp, spesielt for Rolex, så er det jo klart at den vanligste kjøper av Rolex vil være en entusiast som vil beholde nettopp boks og papirer. Det er nok et fåtall som vil kjøpe en slik klokke "bare for bruk og hive boks&papirer". 'Invistorene' hører inn under første gruppe. Men det er klart at uhell kan skje.

De bokser og tag'er som er å få kjøpt på nett er nok 90%-fake-produkter. Øvrige papirer har nok en enda høyere fake-prosent. Disse skal jo også være punchet med klokkens serienummer.

Uhell kan skje, og ting kan bli borte. Jeg ville ikke avvist en slik klokke hos en troverdig selger. Men det er jo dette med troverdighet også,

8
 
@Ola Nordmann . Når en snakker 6 sifret Rolexer så har vel dei fleste gått med seg at det lønner seg å ta vare på papirene, men sjølv her finner man eksemplarer uten. For 5 sifrede er det vel enda meir vanlig å finne klokker uten papirer.
Eg er for så vidt ikkje så opptatt av bokser og utgått originalt garantikort om tilstanden ellers er super , og en nyere service fra Rolex ville i mange tilfeller veie tyngre en feks en boks.. Spesielt på et bruksur med begrenset samleverdi.

Men sjølvsagt greit å vete om man kjapt kan få sjekket serienr via Ad også då.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: EBH og Grendel
Det er flere ulike steder på nett at det finnes oversikt over stjålne Rolex (og andre klokker). Er du i tvil, så vil det være verd å ta en sjekk.

8
 
Det er ikke mange batteri-klokker jeg bruker, men YES-klokken min er artig. Den ligger på nattbordet og jeg sjekker lengen på dagen, soloppgang etc. Jeg følger YES på "anlete-bokji". Der kommer de med noen artige fun-facts, historier og slikt om klokker og tid.
Blant annet denne var stilig.
YesWatch.png


8
 
Vis vedlegg 169459


Jeg skribler og skravler om Benrus i en ny utgave av "Glemte helter". Ta en titt!

Hiver på et bilde av Type I
home_image.1984336.jpg

Lånt i fra WWW.

Type I sees svært sjelden til salgs, produsert i ca 1.000 eksemplar. Type II ifølge flere kilder produsert i som nevnt ca 9.000 eks.

Dessverre ligger det mye "franken" og regelrette forfalskninger der ute.

De originale kom med monocoque kasse (baklokket er satt på innsiden) og i "parkerized steel". I tillegg var barettene støpt og sitter tett inntil kassen.

Urverket ETA2620 ble bygget om av Benrus og gitt betegnelsen GS1D2. Endringen gjelder bla fjær m.v. Automatisk verk med "hacking" og 42 timer gangreserve.

home_image.1984361.jpg

Benrus GS1D2 - bilde lånt ifra WWW.

Legger ved et bilde ifra en samler - der Benrus Type II ligger sammen med annet tidsriktig personlig bekledning og utrustning ifra Vietnam-krigen.
20191108_142127.jpg

Uret ble utlevert på nylon-reim ifra bla Ranger-Tennere Inc.
 
Herlig. Som skrevet så er "billig etterligning", til nød tribute, det klokken ser ut som. De burde spandert en logo på skiven. Da kunne resten forsvares. Militære referanser er bonus.

8