Klokkecafé – løst og fast om klokker

"One of a kind" Tag Heuer Monaco.

Er det meg eller bildene eller er håndfinisjeringen helt utrolig dårlig? Skal ha tatt tre måneder for deres beste urmakere:-O

"One of a kind" Tag Heuer Monaco.

Er det meg eller bildene eller er håndfinisjeringen helt utrolig dårlig? Skal ha tatt tre måneder for deres beste urmakere:-O
Var mye rart der ja, hakk, rare vinkler, slipefeil etc.
For dårlig....

Har folk erfaring med å alternere klokker med urverk basert på ETA2824? Har en Oris og en Tudor som begge har urverk basert på ETA2824/Sellita SW200 med gangreserve på snaut 40 timer. Jeg opplever at når jeg bytter mellom dem annenhver dag, så stopper de i løpet av kvelden/natta før jeg skal bruke dem, dvs. 23 - 30 timer etter at jeg la dem fra meg. Er dette normal oppførsel for disse urverkene? Har kontorjobb, og bruker ikke klokkene til trening/tur, så det er jo mulig at de ikke trekkes fullt opp, men klarer de ikke å trekke mer enn ca. 60 % av gangreserven i løpet av en vanlig dag? Har langt bedre erfaring med Seikos 6R15-urverk til slik bruk. Har ikke turt å trekke dem manuelt hver kveld heller, da mange har erfaringer med at disse urverkene tåler dette dårlig over tid (men jeg vet ikke om det bare er hysteri som har blitt ukritisk videreformidlet i mange år uten at noen egentlig har sjekket om det stemmer).

Årsaken her, @AamundSH , er at det begynner å bli tid for service.
Jo, det er nok 40 timer gangreserve når urverket var friskt og nytt. Nå er det brukt en stund. Pr nå så høres det ikke ut som det er kritisk behov for service, men begynn å planlegg det. Når gangreserver kommer lenger ned, så ville jeg tatt klokkene med til en (flink) urmaker.

8

Hvis du trekker de opp med kronen antar jeg at gangreserven er som den skal? Isåfall vil jeg tro service ikke er nødvendig.

Hemmeligheten er nok bare at du må bli mer aktiv, eller trekke de litt med kronen:)

Begge er fra 2019, og i siden det gjelder begge to så tviler jeg på at noe er galt. Skal ta en sjekk av gangreserve med å trekke opp maks. Mulig rotoren i eta-urverk ikke er effektiv nok for en kontorrotte

Begge er fra 2019, og i siden det gjelder begge to så tviler jeg på at noe er galt. Skal ta en sjekk av gangreserve med å trekke opp maks. Mulig rotoren i eta-urverk ikke er effektiv nok for en kontorrotte
Mulig det ikke holder å bruke dem annenhver dag når gangreserven er ca. 38t? Vil tro at det tar 2-3 dager med jevn bruk å bygge opp maks gangreserve, og at du ikke kan manuelt trekke opp maks gangreserve på et ur med automatikkverk? Eller er jeg på «jordet» her...? :oops:

Stemmer som @Pippen skriver: noen urverk trekker seg ikke tilstrekkelig opp ved bruker sin aktivitet. Spesielt for kontorrotter som oss... Dette problemet har jeg opplevd for enkelte 7750-urverk. Automatiske urverk er det jo ikke mulig "å trekke helt opp" siden automatikken hindrer overtrekking.

Opp og hopp litt i arbeidsdagen, eller trekk klokken litt manuelt.

8

• Liker
Reaksjoner: Grendel
172979

Ny dose kjøpetips på bloggen nu! Avbildede er jeg sykt fysen på...

For de som ikke fikk det med seg så har Hodinkee akkurat kommet ut med en bok gjennom Assouline.

Var innon Assouline sin butikk i London i dag hvor den allerede var for salg. Måtte knalle til på den. Mye mer materiale i den enn jeg første trodde. Flotte bilder også. Anbefales.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Har fjernet et ledd fra lenken på en Certina DS Action Diver. Dyttet splinten ut riktig vei, og satt inn den gamle splinten motsatt vei. Jeg passet på å sentrere splinten så godt jeg kunne, og det virker som jeg har klart å sette splinten tilbake i "sporet" sitt. Jeg er livredd for at splinten gradvis skal jobbe seg ut, slik at klokka går i gulvet. Er det "riktig" å bruke den gamle splinten, eller blir splintene slitne og mindre i diameter etterhvert?