Klokkecafé – løst og fast om klokker

Heldigvis, 5 år siden, kjøpte jeg Genta sine "design rettigheter" med 10 års patent fornyelse og nå, kan jeg snart pensjonere meg:ROFLMAO:
SteinhartArchitectBlack_0000_updated_architect_black_2_800x.jpg
 
…jeg er trøtt av alle klokker med prislapp som gjør dem til konseptklokker; du vil aldri se dem:

selv de tre håndfuller med malerier til leonardo da vinci kan beskues når man måtte ønske på museer…
 
En gang må være den første. Med forbehold om at jeg ikke har sett den i levende live så påstår jeg utifra bilder at Bruvik nå har produsert en klokke med et tiltalende design.
Vis vedlegg 333812
Vis vedlegg 333813
Jeg ble ikke umiddelbart revet med. Kassedesginet kan jeg like. Med skive med innsyn til urverket er den ikke min kopp med te for tiden. Skal prøve den på armen om anledningen byr seg :)

Dette blir flisespikkeri, men jeg er nysgjerrig på hvordan viserne oppleves i levende live. Jeg mistenker at de har gått litt i samme felle som Von Doren med sin Uræd, der visernes kant-farge gir dårlig kontrast til skiven. I så fall kan det gjøre den litt mindre lesbar. Jeg er ofte svak for kompassdesign på ulike skiver, men jeg forstår ikke helt valget med å angi gradene både fra kl 12 og kl 6. Da er Bragd Antarktis (poljeger) og Seiko Alpinist (f.eks. SARB017) mer min gate. Som sagt. Flisespikkeri.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Er man spesiell når man har Tudor bb58 og Rolex 126710 og mener at Tudoren oppleves som en bedre klokke?
Hvis én skulle blitt solgt ville Rolexen gått først. Hva sier dette om meg? Smaken er som b… osv?
(ingen skal ut vel og merke’
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Er man spesiell når man har Tudor bb58 og Rolex 126710 og mener at Tudoren oppleves som en bedre klokke?
Hvis én skulle blitt solgt ville Rolexen gått først. Hva sier dette om meg? Smaken er som b… osv?
(ingen skal ut vel og merke’
Alt er vel relativt når det kommer til smak og behag. Selv har jeg klokker fra begge leire og må vel si meg marginalt uenig med deg. Selv om Tudor virkelig er oppe og nikker med enkelte modeller om dagen så synes jeg fortsatt Rolex er hakket vassere. Så for min del så hadde nok lillebrødrene gått først.

Men det skal sies at den nye BB41 med 5-link var en høydare. Som jeg har sagt mange ganger - ingen slår Tudor når det gjelder bang for the buck!
 
Alt er vel relativt når det kommer til smak og behag. Selv har jeg klokker fra begge leire og må vel si meg marginalt uenig med deg. Selv om Tudor virkelig er oppe og nikker med enkelte modeller om dagen så synes jeg fortsatt Rolex er hakket vassere. Så for min del så hadde nok lillebrødrene gått først.

Men det skal sies at den nye BB41 med 5-link var en høydare. Som jeg har sagt mange ganger - ingen slår Tudor når det gjelder bang for the buck!
Forskjellene er ikke så store. Nå tror jeg også bærekomfort på 39 mm passer meg fint. Det kombinert med mangel på «redsel» for å bruke den kamuflerer følelsene noe i fordel Tudor.
Valuta for pengene er det helt klart. Datovindu bare nå så…
 
urmaker-bjerke-egertorget-ideskisse.jpg


Planlagt åpning tidlig i 2024.

Dette blir bra, og må vel til for å holde på de merkene som etterhvert etablerer egne butikker rundt omkring i Europa. Men jeg tviler på at de blir Europas største klokkebutikk. I siste episode av Klokkepodden sier Joakim Bjerke at ca. 1600 kvm av totalt 2700 blir salgsareal, og at de hadde sammenlignet seg med den største butikken i Europa (Bucherer i Paris) på 2200 kvm og at den sikkert også "har litt kontorer og litt av hvert" inkludert. Ikke til forkleinelse for Bjerke, men jeg tror ikke de slår Bucherer på salgsareal.
 
FH (Fédération de l´industrie horlogère suisse) sin siste månedlig verdensmarked undersøkelse (april).
Next release
06.20.2023


"Watches priced at less than 200 francs (export price) thus achieved significant growth in April (+26.2% by
value). The 200‐500 francs segment returned to a downward trend after a brief upturn in March.
Watches priced at over 500 francs saw their value increase by 6.8% on average.
Swiss watch exports to the United States (‐4.9%) recorded their first decline in over two years.
Conversely, their value more than doubled in China (+107.8%), benefiting in particular from the strong base effect driven
by the lockdown in Shanghai during the second quarter of 2022.
The trend remained steady in Hong Kong (+15.8%) and more moderate in Japan (+5.4%). Singapore (‐6.3%) fell back, after 14 months of particularly strong growth.
In Europe (+6.0%), the United Kingdom (+9.8%) and France (+18.9%) grew faster than the
average, while Germany (+1.0%) and Italy (‐1.1%) remained at the same level as in April 2022."

 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel