Klokkecafé – løst og fast om klokker

Nå er det ganske stor forskjell på sentrale Tokyo og resten, da. Japan er vel det eneste landet i verden der man kan gå gjennom en jernbanestasjon klokken 11 på kvelden og møte flere dresskledde herrer med pussede sko enn tenårige T-bane-pøbler.
 
Trist å lese om. Kanskje det er litt naivt av meg, men jeg tror egentlig ikke jeg ville følt meg så mye mindre trygg i Tokyo etter et ran av en slik karakter. For jeg kan knapt tenke meg et sted på kloden hvor jeg føler meg tryggere på gaten, tross omgitt av så mange mennesker.

Føler at disse brutale overfallene av privatpersoner som vi ser andre steder i verden, er en langt grovere og mer skremmende form for kriminalitet. Har inntrykk av at det krever litt andre mennesker, med en litt annen tankegang, som ikke er så veldig vanlig i det japanske samfunnet.
 
Trist å lese om. Kanskje det er litt naivt av meg, men jeg tror egentlig ikke jeg ville følt meg så mye mindre trygg i Tokyo etter et ran av en slik karakter. For jeg kan knapt tenke meg et sted på kloden hvor jeg føler meg tryggere på gaten, tross omgitt av så mange mennesker.

Føler at disse brutale overfallene av privatpersoner som vi ser andre steder i verden, er en langt grovere og mer skremmende form for kriminalitet. Har inntrykk av at det krever litt andre mennesker, med en litt annen tankegang, som ikke er så veldig vanlig i det japanske samfunnet.

Deler samme oppfatning som deg. Ble raskt glad i folket, kultur og landet generelt, på dette som var mitt første (men ikke siste) besøk til Japan. Derfor så skuffende å se noe sånt skje der også. Selv om dette fremstod som mye mildere enn hva man ser andre steder i verden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Jon Henrik
Phillips går rettens vei for å stanse Perezcope.
Screenshot_20230511_201724_Instagram.jpg
Screenshot_20230511_201729_Instagram.jpg
Screenshot_20230511_201735_Instagram.jpg


Screenshot_20230511_202923_Instagram.jpg
 
patek-philippe-nautilus-sothebys.jpeg


Vår lille guide for bruktklokkekjøp har blitt oppdatert.

Les dersom du står foran ditt første bruktkjøp – eller del med masete kollegaer, venner og familie som skal ha hjelp til å ikke bli lurt ;)

 
Tidemann Luxury Watches bytter navn.
 
Tidemann Luxury Watches bytter navn.
Er Tidemann ute da?
 
Er Tidemann ute da?

Tidemann Luxury Watches skifter navn til Junge & Co. – og det er ikke den eneste endringen:


EDIT: Vi har valgt å midlertidig avpublisere artikkelen da det er kommet inn info og påstander vi mener det er vesentlig å få klarhet i for at et mest mulig korrekt bilde av saken formidles.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ludokid og hanse
Svar til @hanse

"...I en kunngjøring på Facebook melder Tidemann Luxury Watches at virksomheten bytter navn til Junge & Co. Endringen skal være en del av en større restrukturering, hvor grunnleggerne Tom André Tidemann og Robin Junge skiller lag. Den Fornebu-baserte forhandleren har eksistert i sin nåværende form siden 2022, men har sitt utspring fra et konsept startet av Tom André Tidemann i 2020. På spørsmål fra Tidssonen bekrefter begge parter uavhengig at en avslutning av samarbeidet har vært ønsket i lengre tid, og at en juridisk prosess fortsatt pågår i kulissene..."

Kilde: Opprinnelig artikkel til TS.
 
  • Liker
Reaksjoner: hanse
Hva det gjelder trygghetsdiskusjonen:

Heldige meg som falt for Grand Seiko! De siste 3 ukene har jeg vært litt rundt omkring i verden, og tilbrakt tid i blant annet storbyer som New York og Paris. Her gikk jeg kortermet selv på T-banen i rushtid, og opplevde bare maks. 2 ganger at noen kanskje så klokken min. Selv i situasjoner hvor jeg snakket om klokker med mellomledere ikledd Rolex og AP, kastet ingen et andre blikk eller et spørsmål om min klokke. Selv på klokkehandel i den eneste butikken jeg så som hadde GS, var jeg totalt fritatt interesse.

... Forøvrig vil jeg tro at generelt uttrykk påvirker hvorvidt man er utvalgt ransmål. Prangende vestkant-ungdom på Aker brygge er nok svært mye mer ranbare enn de av oss som ikke oppsøker størst mulig RL-hest på trøya...!
 
Tidemann Luxury Watches skifter navn til Junge & Co. – og det er ikke den eneste endringen:


Vi har valgt å midlertidig avpublisere artikkelen da det er kommet inn info og påstander vi mener det er vesentlig å få klarhet i for at et mest mulig korrekt bilde av saken formidles.
 
Flere enn meg som kjenner en ekstra stor glede med det å ha variasjon i boksen?
Har 3 klokker for øyeblikket.
Diver, GMT og pulsklokke (nattklokke/treningsklokke).

Diveren brukes i det daglige og ved arbeid. GMT ved litt finere anledninger. Gjerne lørdagen også.
Eneste utfordringen til treenigheten her, er at jeg åpenbart ønsker meg en dressklokke.
Og når GMTen koster 6 sifret i seg selv er det vanskelig å kjøpe inn noe til dress som ikke «står litt i stil».
Klokke glede er mer enn prisen på verket, men man sammenligner det man har?

Har en ørliten drøm om Jaeger LeCoultre master ultra thin date.. Men den er nok langt unna realistisk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Flere enn meg som kjenner en ekstra stor glede med det å ha variasjon i boksen?
Har 3 klokker for øyeblikket.
Diver, GMT og pulsklokke (nattklokke/treningsklokke).

Diveren brukes i det daglige og ved arbeid. GMT ved litt finere anledninger. Gjerne lørdagen også.
Eneste utfordringen til treenigheten her, er at jeg åpenbart ønsker meg en dressklokke.
Og når GMTen koster 6 sifret i seg selv er det vanskelig å kjøpe inn noe til dress som ikke «står litt i stil».
Klokke glede er mer enn prisen på verket, men man sammenligner det man har?

Har en ørliten drøm om Jaeger LeCoultre master ultra thin date.. Men den er nok langt unna realistisk.

Stor glede over variasjon ja. Men stadig grubling over "hva kan jeg ta vekk og likevel være like glad?" Tre klokker er idealet mitt (dress, diver, allrounder/chrono) men affeksjonsverdi osv på noen av dem jeg har gjør det knepigt å komme dit. Har f.eks tre divere idag, det føles for mye. Men en av dem er "pen klokke kjøpt ved milepæl og opparbeidet affeksjonsverdi", de to andre er "beaters som uansett ikke bringer mye penger inn når de selges osv"... osv :LOL:
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ludokid og Skogsmann
Flere enn meg som kjenner en ekstra stor glede med det å ha variasjon i boksen?
Har 3 klokker for øyeblikket.
Diver, GMT og pulsklokke (nattklokke/treningsklokke).

Diveren brukes i det daglige og ved arbeid. GMT ved litt finere anledninger. Gjerne lørdagen også.
Eneste utfordringen til treenigheten her, er at jeg åpenbart ønsker meg en dressklokke.
Og når GMTen koster 6 sifret i seg selv er det vanskelig å kjøpe inn noe til dress som ikke «står litt i stil».
Klokke glede er mer enn prisen på verket, men man sammenligner det man har?

Har en ørliten drøm om Jaeger LeCoultre master ultra thin date.. Men den er nok langt unna realistisk.
Nå er jeg ikke en person som varierer i hva jeg har på meg av klokker så ofte. Men jeg har 4 klokker, Explorer´n som jeg kjøpte i 2019 er hverdagsklokka/finuret/dressklokka så den er stort sett på hver dag. tror jeg kan telle på to hender hvor mange ganger den ikke har vært på siden 2019.

De 3 andre klokkene er henholdvis en Swatch (som ikke brukes), en Certina fra 70-tallet (som er arvet fra fadern) og en G-shock (som brukes når jeg er ute sykler i skog og mark)

Men det siste året så har tanken om en utpreget dressklokke sneket seg inn i hjernebarken. Her er det en Cartier Tank Must som ligger fremst i tankerekka.
Så får vi se hva som skjer i løpet av året, den ligger jo ikke øverst på prioritetlisten :p

Men er jo alltid greit med variasjon allikevel om jeg ikke er en pådriver der :)
 
Ganske bra "små" Pilot for prisen.
Helberg pleier å levere mye klokke for det man betaler.
Jeg har fortsatt min CH1 som startet hele varemerkets eventyr.
helberg_ch11_titanium_d2_009.jpg

helberg_ch11_titanium_case_back_001.jpg