Klokkecafé – løst og fast om klokker

Certina_300dpi_DS_Action_Diver_43mm_C032.607.11.051.00_Beauty_PR_Original_11355.jpg


Kanskje den peneste DS Action Diver til dags dato?


Det kommer seg.
Men hva skjer med den erigerte kronen?
 
I alle dager! Jeg er rimelig opptatt av Leica (riktignok på fotosida - det er min unnskyldning), men dette har gått meg HUS forbi.

Disse to ble kikket jeg nærmere på under lanseringen. Ganske fine, bra finish med sandblåst urverk med børstede detaljer.

De to jeg lånte, var tidlige produksjonsutgaver, så det er godt mulig finishen ser bedre ut i dag.

14EEC82B-BA3C-4608-AB6E-8EBAD4726725.jpeg
7E736161-0DD9-44A9-87BA-58658CD8D34E.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin og ehauger
Certina_300dpi_DS_Action_Diver_43mm_C032.607.11.051.00_Beauty_PR_Original_11355.jpg


Kanskje den peneste DS Action Diver til dags dato?


Veldig god artikkel og interessant klokke. Ble veldig interessert i denne klokka. Både sort og blå i stål og titan utgaven med lenka var jo veldig lekre... enda mer å putte på kjøpelista :)
 
Veldig god artikkel og interessant klokke. Ble veldig interessert i denne klokka. Både sort og blå i stål og titan utgaven med lenka var jo veldig lekre... enda mer å putte på kjøpelista :)
Tja.

Pluss: Skive, markører og bezel.

Minus: Viserne, kronen og lugs.

Må innrømme at det for min del er mange andre klokker som frister mer enn denne :censored:
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Steff
Tja.

Pluss: Skive, markører og bezel.

Minus: Viserne, kronen og lugs.

Må innrømme at det for min del er mange andre klokker som frister mer enn denne :censored:

Folk burde sette seg inn i hva Powermatic 80 urverket er...

"NO REGULATOR:
The Powermatic 80 is not equipped with an ETAChron or other type of regulating system. Similar to the Sistem51, the Powermatic 80 is laser regulated at the factory. This is what Tissot refers to as their “High-Tech” escapement. This doesn’t necessarily mean that the movement is impossible to adjust or service, but good luck finding parts or a watchmaker who will want to work on it. This is something for hardcore mechanical watch lovers to take into consideration before spending $1,000+ on a two-tone Tissot Luxury."
 
Redigert:
Også, om Powermatic 80... Det liker jeg ikke.


"4. It is reported to be based on the ETA 2824-2 design. However there seems to be a heavy use of automation similar to the “System 51” automatic found in some Swatch watches (which has a 90 hour power reserve). The “System 51” watches are not designed to be user serviced, as they are regulated by a machine according to laser measurement. The Powermatic 80 movement has two screws to adjust regulation, and is not very user friendly according to what I’ve read about users who have attempted to adjust the regulation."

"Now, what I don’t like. Unlike previous Swiss movements, this one seems “disposable” as it doesn’t seem to be designed to be serviced and regulated by a watch shop (although that is only my opinion)."

 
11.jpg


Czapek Antarctique kommer nå i to nye farger.

Helt vanvittig kule ur! Til en pris under kr 200.000.- synes dette som et «kupp» i klassen som ellers er dominert av VC overseas og Patek`s i stål. I mine øyne er dette noe av det ypperste av «stealth wealth» ur i stål.
 
Hadde faktisk inne en bestilling på Action Diver TT i fjor. Må innrømme at jeg ble fristet av et kanontilbud og at jeg var litt for rask på avtrekkeren.

Syntes klokken var tiltalende ved første øyekast. Tenkte at «den må jeg teste ut og nå kan jeg bli positiv overrasket». Etter bestilling saumfarte jeg internett og ble mer og mer i tvil. Til slutt ble jeg stående igjen med «bra tilbud» som dominerende beveggrunn for klokkekjøp. Føltes litt stusslig.

Heldigvis viste det seg at det var feil i lagerføringen og at klokken var utsolgt. Forhåpentligvis siste gang jeg blir glad for å høre at bestilt klokke ikke er tilgjengelig likevel :LOL:
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet
Helt vanvittig kule ur! Til en pris under kr 200.000.- synes dette som et «kupp» i klassen som ellers er dominert av VC overseas og Patek`s i stål. I mine øyne er dette noe av det ypperste av «stealth wealth» ur i stål.

Det jeg lurer om, er hvorfor er det blitt "inn" i Norge med "Stealth Wealth"?
Gullkasser er blitt en "no go" (bortsett ifra når det er hvittgull fordi det ser ut som stål fra en viss avstand) mens luksusklokker med stålkasser og anonyme tallskiver er blitt "the new black".
I en del hundre år, handlet det om synlig status og det plutselig går over til "jeg er en billionær som gjemmer seg".
Kan ikke folk bestemme for seg selv? Eller blir de "Harry" stemplet med en gang?
Må de følge bevegelser som tydeligvis kommer fra tulle "influencer" som er dritt skremt av å bli ranet med pistol på trynet i Los Angeles?

Eller er det blitt en skam å bli vellykket?
Skal vi snart få en "Karl Marx" Rolex med rød steril tallskive?
Jaja, for mange spørsmål for en fredag kveld...
 
  • Haha
  • Wow
Reaksjoner: DoDe og titan
Det jeg lurer om, er hvorfor er det blitt "inn" i Norge med "Stealth Wealth"?
Gullkasser er blitt en "no go" (bortsett ifra når det er hvittgull fordi det ser ut som stål fra en viss avstand) mens luksusklokker med stålkasser og anonyme tallskiver er blitt "the new black".
I en del hundre år, handlet det om synlig status og det plutselig går over til "jeg er en billionær som gjemmer seg".
Kan ikke folk bestemme for seg selv? Eller blir de "Harry" stemplet med en gang?
Må de følge bevegelser som tydeligvis kommer fra tulle "influencer" som er dritt skremt av å bli ranet med pistol på trynet i Los Angeles?

Eller er det blitt en skam å bli vellykket?
Skal vi snart få en "Karl Marx" Rolex med rød steril tallskive?
Jaja, for mange spørsmål for en fredag kveld...

Norge har vel alltid vært et stealth wealth land?
Janteloven var enda sterkere i gamle dager, og japper har vært unntaket heller enn regelen.
 
Folk burde sette seg inn i hva Powermatic 80 urverket er...

"NO REGULATOR:
The Powermatic 80 is not equipped with an ETAChron or other type of regulating system. Similar to the Sistem51, the Powermatic 80 is laser regulated at the factory. This is what Tissot refers to as their “High-Tech” escapement. This doesn’t necessarily mean that the movement is impossible to adjust or service, but good luck finding parts or a watchmaker who will want to work on it. This is something for hardcore mechanical watch lovers to take into consideration before spending $1,000+ on a two-tone Tissot Luxury."

Joa, det er kanskje ikke helt ideelt. Men hvor problematisk er dette egentlig i praksis, for den typiske Certina/Tissot-kunden?
Her er det vesentlig å også nevne service-kosten (som kan inkludere skifte av verk): https://www.certina.com/no/customer-service/servicing-rates

Til sammenligning blir jo også "in-house"-verkene til Tudor byttet i sin helhet på service (om ikke jeg husker helt feil). Da snakker vi klokker til 3, 4, 5 ganger mer enn en typisk Certina/Tissot.
 
  • Liker
Reaksjoner: Trig
Norge har vel alltid vært et stealth wealth land?
Janteloven var enda sterkere i gamle dager, og japper har vært unntaket heller enn regelen.

Ja, janteloven er fortsatt sterk hos en del men det stopper ikke mange nordmenn til å oppføre seg som amerikanerne når det gjelder bil, klær og klokker.
Poenget mitt er ikke at folk burde smøre pengene sine på fortauet, men å plutselig oppsøke en "stealth mode" er noe som kommer ikke fra Norge.
 
Til sammenligning blir jo også "in-house"-verkene til Tudor byttet i sin helhet på service (om ikke jeg husker helt feil). Da snakker vi klokker til 3, 4, 5 ganger mer enn en typisk Certina/Tissot.
Du husker helt rett. Jeg har akkurat hatt en North Flag inne til service, og hele verket byttes ut. Regner med de blir overhalt hos Kenissi og gjenbrukt.

Screenshot_20220211-203833~2.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Joa, det er kanskje ikke helt ideelt. Men hvor problematisk er dette egentlig i praksis, for den typiske Certina/Tissot-kunden?
Her er det vesentlig å også nevne service-kosten (som kan inkludere skifte av verk): https://www.certina.com/no/customer-service/servicing-rates

Til sammenligning blir jo også "in-house"-verkene til Tudor byttet i sin helhet på service (om ikke jeg husker helt feil). Da snakker vi klokker til 3, 4, 5 ganger mer enn en typisk Certina/Tissot.

Det er synd at den "tilgjengelig" Sveitsiske klokkeindustrien faller nå i "bruk og kast".
Hva er galt med urverk som holder seg i 25 år uten å bytte deler?
Kanskje at de tjener ikke nok på service...
Jeg liker ikke sånn politikk og synes at det er ren hypokrisi når de samme folk prøver å gi oss lekser om ting som fornybar greier og sparing av energi for en grønnere verden.
 
Ja, janteloven er fortsatt sterk hos en del men det stopper ikke mange nordmenn til å oppføre seg som amerikanerne når det gjelder bil, klær og klokker.
Poenget mitt er ikke at folk burde smøre pengene sine på fortauet, men å plutselig oppsøke en "stealth mode" er noe som kommer ikke fra Norge.

Da har vi nok bare forskjellig inntrykk av hvordan landet tradisjonelt har vært ;)
garantert steder og miljø hvor rikdom ikke har blitt uglesett, men i store deler av landet har det å vise frem rikdommen sin tradisjonelt endt med at man blir baksnakket og behandlet annerledes.
Ting har naturligvis endret seg etter at det ble vanligere å bli rik offshore med enten olje eller fiske, men Norge har alltid vært et land hvor spikeren som stikker ut skal hamres ned ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord