Klokkecafé – løst og fast om klokker

Da har vi nok bare forskjellig inntrykk av hvordan landet tradisjonelt har vært ;)
garantert steder og miljø hvor rikdom ikke har blitt uglesett, men i store deler av landet har det å vise frem rikdommen sin tradisjonelt endt med at man blir baksnakket og behandlet annerledes.
Ting har naturligvis endret seg etter at det ble vanligere å bli rik offshore med enten olje eller fiske, men Norge har alltid vært et land hvor spikeren som stikker ut skal hamres ned ;)

True story fra distriktet jeg er vokst opp i (et sted i Hedmark): det var en kar i bygda som hadde kjøpt seg en (brukt) Mercedes. Han fikk kort tid etter en håndskrevet anonym lapp i postkassa: "DU SKÆR ITTE TRU AT DU ER NOE BÆRE FØRDI DU KJØRER MERCEDES".

(Dette er 20+ år siden)
 
WHAT?? Har gått meg helt hus forbi! Kan noen utdype dette?
RC = reconditioned.
Screenshot_20220211-203833~4.png


https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=705537

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=793702

https://www.watchuseek.com/threads/tudor-in-house-movements-repair-by-replacement-only.3518578/
 

Som han sier, fyren fra Korea in Watchuseek.

"Is Tudor really serious about making us pay for movement replacements for any mechanical fix, as if these are running on a $13 Ronda quartz?"

Men tydeligvis, her snakker vi om erstatning med et "refurbished" urverk som kommer fra en annen klokke.
Jeg liker ikke retningen den sveitsiske klokke masseproduksjons bransjen tar og når man ser på kommentarfeltene, tyder det på at mange mener det samme.
Det føles litt som man har en klokke på lån. Det føles upersonlig.
På samme måte, vil jeg ikke låne musikk på internet og foretrekker å kjøpe en CD/LP.
Og det har vært snakk om det faktisk: en fremtid hvor alt er på lån eller "leasing".
(artikkelen skrevet av Ida Auken ble trukket tilbake etter massiv kritikk)

"1. All products will have become services. “I don't own anything. I don't own a car. I don't own a house. I don't own any appliances or any clothes,” writes Danish MP Ida Auken. Shopping is a distant memory in the city of 2030, whose inhabitants have cracked clean energy and borrow what they need on demand."
 
2200,- er vel ikke veldig dyrt i forhold til en vanlig service hvor urmaker evt bruker flere timer på jobben?
Så lenge det ikke er bruk og kast men at de brukes videre tenker jeg ikke at dette er så fælt.
 
Rent produksjonsteknisk, greit. Sikkert en grei måte å strømlinjeforme driften på. Men samtidig, satt på spissen:

"Øh, ja, asså, vi tror vi kan ha kommet i skade for å bytte om på klokka di og Joar si, eller kanskje Fredrik si da de var på sørvis. Det var så mange... Ja det hakke no å si, vi bøffa og shina kassene bra og de er jo masseprodusert. Men du, si, har du lyst å stå på venteliste for enda en?"

;)
 
  • Wow
Reaksjoner: Oddemann
2200,- er vel ikke veldig dyrt i forhold til en vanlig service hvor urmaker evt bruker flere timer på jobben?
Så lenge det ikke er bruk og kast men at de brukes videre tenker jeg ikke at dette er så fælt.

Nei, hvis det er prisen, er det jo greit. Men i følge tråden på WUS som chrbir linket, skulle kostnaden være mellom 1250 og 1350 dollar.
 
Nei, hvis det er prisen, er det jo greit. Men i følge tråden på WUS som chrbir linket, skulle kostnaden være mellom 1250 og 1350 dollar.

Nettopp.
2200 er bare prisen man betaler for et renovert urverk som byttedel.
Det inngår ikke montering og bytting av pakningene etc etc...
 
Ser ikke at det at de bytter ut urverket skal gjøre at de skal bytte rundt på resten, da må det også være skummelt å sende en sub på service. Mtp hvor mange de selger i året må det gjerne være en del inne på service samtidig.

Ja det er prisen på urverket. Ser at chrbir betalte ca 6k for det som ser ut som full service. Mener dere dette er dyrt i forhold til full service uten bytte av verk?

Urverket er vel det mange bruker til å forsvare/forklare/rettferdiggjøre prisen ovenfor seg selv. Noe sånt kan jo ødelegge illusjonen litt.
 
For folk som ikke har noe mekanisk lidenskap, er et urverk et utstyr som betyr lite, så lenge det fungerer.
Men i virkeligheten og mekanisk sett, er hvert urverk unikt.
Alle som har peiling i området vet at to identiske klokker fra samme serie, vil ikke ha samme service intervaller og deler bytting på grunn av urverket sitt særpreg.
"Serieprodusert" betyr ikke at alt er identisk til minste detaljer, spesielt når man må sette sammen så mange følsomme deler.
På mange klokker i høyere klasse, har hvert urverk et serienummer som er registrert med kassens sitt eget serienummer.
Det hele kan spores i arkiver og derretter kan man se med årene, hvis klokken er fortsatt fullstendig original eller ikke.
Man liker å eie en unik ting. Sånn er det bare.
Også...Eier man nummeret 1 i en serie, blir det ekstra spesielt foran nr. 236.
Min mening er at Tudor gir faen i lidenskapet folk kan ha for enkelte ting og behandler klokkene sine som en vulgær høy produsert billig kvartsklokke. Eller er det kunden som skulle bli en robot uten følelser?
På min side gir jeg faen i Tudor sitt behov på å gjøre ting "enklere" for seg selv.
Det som er tydelig for meg, er at de har bare tenkt på seg selv, investørene sine og en "kundemasse" som tydeligvis ikke har (eller skulle ikke ha) noen sens for eierskap, og det "unikke".
Altså, de statser på kunden som ikke vet en dritt om klokker og som ikke har lidenskap for særpreget man kan oppsøke i klokkeverden uten å bli millionær.
"Kunden er kongen" er politikken min.
"Stakeholder Capitalism" er kanskje noe som prøves å tvinge gjennom, men sannheten er at "Customer Capitalism" er fremtiden (Forbes artikler i linkene)
Tudor (som andre) kan bare se på hvordan denne type politikken skal rulle seg ut.
 
Tannlegen min har bedt meg begynne å bruke myke gummitannpirkere med nupper på, og i dag oppdaget jeg at de fungerer utmerket til det løpende renholdet av klokka mi! Kommer til inne bak rem, i hjørnene på lugsa og andre trange steder.
Har slike, skal prøves! Takk for tips:)