Independent watchmaking-tråden

Kjempefin tråd dette.
Et uavhengig sveitsisk merke jeg har sansen for er Zeitwinkel. Modellene ligger mellom 6-9'000 Euro zeitwinkel*home english Et ganske så nytt merke fra 2006 som har fått mye skryt bl.a. i Hodinkee (Hands-On With The Zeitwinkel 273°, An Under The Radar Independent (Live Pics & Pricing))
Jeg ble kjent med Zeitwinkel ifjor da jeg var på jakt etter et dressur og tok kontakt med dem for å få katalogen deres etc. Det ble ingen handel da motet sviktet til å legge så pass mye penger i et ukjent merke, men de tok kontakt med meg på mail tidligere denne uken med nyheter etc. så jeg tenkte det kunne passe bra å videreformidle dette merket i denne independent tråden så nedenfor her har jeg klippet inn mailen jeg fikk.

"It has almost been a year that you contacted us in regard to our Real Swiss Made timepieces, esp. our flagship model 273° with in-house calibers. Hope you’ve received our brochure well and enjoyed it.
Zeitwinkel has achieved a lot since then: we further developed our Midsize collection of 39mm diameter, we launched our Zeitwinkel watches in versions with gold from ecologically and socially responsible mining, and last but not least our website including the e-boutique zeitwinkel*home english has been completely redesigned at the beginning of this year.

Despite all developments, improvements, and changes, one thing hasn’t changed at all: in every Zeitwinkel watch “ticks” nothing but the exclusive Zeitwinkel manufacture movement – made by hand in the Swiss Jura region and thoroughly regulated by our Zeitwinkel watchmakers!

We would be very happy to hear from you again. Zeitwinkel’s founders would love to introduce you in our novelties and progress in a personal call. Are you keen on an inspiring chat about authentic watches, traditional Haute Horology watchmaking or just have a question for us? Then, do not hesitate to contact us. Please, feel free to leave us a message with your telephone number and the most convenient timeslot for a call-back. You can get hold of me by phone to +41.32.940.17.71.

Looking forward to hearing back from you,

Best regards

Ines Berwanger
"
10067.jpg
 
Jeg har i det siste hatt noen hyggelige samtaler med en representant fra Schaumburg Watches. Det har resultert i en artikkel på bloggen min hvor jeg går litt mer i dybden på noen av modellene :)

Artikkelen kan leses her: Schaumburg Watches
 
Etter litt research på nettet har jeg funnet ut at Schaumburg og dets søsterselskaper (Nauticfish, Swissora, N.B. Yäeger) alle faller under et større selskap som heter Gnomonik GMBH. Veldig vanskelig å finne mye info om dette selskapet, men her står det litt: Gnomonik GmbH [Firmenauskunft*] HRB 200476 Bonitätsauskunft Handelsregister Bewertung

Alle underselskaper av Gnomonik ser ut til å være registrert på samme gateaddresse.

De driver ikke bare med klokker. For eksempel selger de også motorsykkelseter :p : SEAT DOG

Dette gjør jo at Schaumburg Watches strengt tatt ikke faller under Independent-paraplyen, men siden produksjonen er såpass liten synes jeg fortsatt de fortjener en plass i denne tråden :)
 
Redigert:
@acnorway Det er Gnomonik (avledet av det greske ordet for solurskive eller solurskive) som fakturerer Schaumburg-klokkene (ihvertfall min). Men hva er definisjonen på en "independent watchmaker"? Jeg trodde det var en produsent som var uavhengig av andre (etablerte) klokkeprodusenter OG som har sitt eget design (min tilføyelse, som gjør at jeg ikke definerer Steinhart og en rekke andre som "independent").
 
Redigert av en moderator:
@<a href="http://www.tidssonen.no/forum/member.php?u=3278" target="_blank">acnorway</a> Det er Gnomonik (avledet av det greske ordet for solurskive eller solurskive) som fakturerer Schaumburg-klokkene (ihvertfall min). Men hva er definisjonen på en "independent watchmaker"? Jeg trodde det var en produsent som var uavhengig av andre (etablerte) klokkeprodusenter OG som har sitt eget design (min tilføyelse, som gjør at jeg ikke definerer Steinhart og en rekke andre som "independent").

Ja det hele er jo selvsagt en definisjonssak og jeg er sannelig ikke sikker selv på hvor "grensen" går. Schaumburg er jo ikke 100% uavhengige dersom de er en del av en gruppe klokkemerker. Uansett likestiller jeg personlig Schaumburg med "independent" uavhengig av hva fasiten er.

Har dog også funnet noe som kan tyde på at det finnes noen skjeletter i skapet. Hvis man ser på online-katalogen for Baselworld 2015 ( http://www.baselworld.com/de-CH/The-Show/OnlineCatalogue.aspx?me=124431 ) ser det ut til at de også er assosiert med Glashütter Tradition som jeg ser får en del pepper på ulike nettforum (feks: Glashütter Tradition - an Anglo-German brand!? ). Usikker på hvordan driften der egentlig henger sammen så det kan jo hende at denne koblingen kun finnes på papiret. Fant også denne tråden som ikke er så positiv: The Dive Watch Connection &bull; View topic - Pacardt watches....german case, swiss eta

Men jeg har en mistanke om at det her kan være snakk om at det er et distribusjonsselskap som har samlet flere uavhengige produsenter under seg. Jeg har ihvertfall ikke lest noe annet enn gode ord om selve Schaumburg Watches og alle indikasjoner tyder jo på at de er "the real deal".

Denne filmen om Schaumburgs urmakerseminarer er ihvertfall veldig fin :)

[video=youtube;MhhDP56jSBw]https://www.youtube.com/watch?v=MhhDP56jSBw[/video]
 
Redigert:
Har nå forsket litt videre på Perpetual MooN-serien til Schaumburg. Designet bak denne serien ble laget i sammarbeid med Martin Braun som på det tidspunktet allerede hadde en modell-serie i samme kategori, nemlig Selene. Så vidt jeg har fortsått det ble sammarbeidet mellom Schaumburg og Martin innledet når driften av Martin Braun (merket) ble flyttet til Sveits. Det virker som Schaumburg på dette tidspunktet overtok lageret til Martin Braun som blandt annet inkluderte månefase-modulene.

Her er originalen:
7294819_1_l.jpg


Og her Schaumburgs Perpetual MooN:
schaumburg_moonmeteor.jpg


Det er jo fortsatt den originale designeren som står bak, men Schaumburgs versjon er ikke originalen. Etter Martin Braun flyttet produksjonen til Sveits ble de etterhvert integrert i Franck Müller group og fikk på dette tidspunktet in house-urverk levert fra Franck Müller. Martin valgte å forlate Franck Müller etter at gruppen fikk finansielle problemer i forbindelse med finanskrisen, men navnet Martin Braun forble i Franck Müller group. Nettsiden http://www.martin-braun.com/ er oppe fortsatt, men ser ikke ut til å ha blitt oppdatert siden 2008 (som også ser ut til å være da produksjonen stoppet).

Noen andre modeller fra Martin Brauns fortid:

Heliozentric-Einstieg-B.jpg


EOS-LX-Einstieg.jpg


Astraios-Einstieg.jpg


Notos-Einstieg.jpg



Martin Braun er igang for seg selv igjen, men nå under navnet Antoine Martin ( Antoine Martin: Home ), men ser nå ut til å ha bevegd seg bort fra sin astronomiske fortid.

Konklusjonen er at Schaumburg Perpetual MooN er en videreføring av Martin Brauns Selene og er nå den eneste av sitt slag som er tilgjengelig ny. Jeg begynte nesten å revurdere Perpetual MooN da jeg fant ut at den ikke var originalen, men grunnet historien som finnes der synes jeg fortsatt den står sterkt på egenhånd :)


Antoine Martin:

TQP01.710.1-preview.jpg


QP01.800.1-preview.jpg
 
Redigert:
En liten oppdatering rundt Schaumburg Watch:

De kunne bekrefte at de merkene jeg har nevnt tidligere i tråden alle produseres under samme tak og er en del av Gnomonik GMBH, men tilnærmingen til de ulike merkene er dog helt forskjellige og Schaumburg Watch virker til å være flaggskipet.

Når det gjelder designen av Perpetual MooN-serien sier de at de har et kontinuerlig sammarbeid med Martin Braun og at denne serien er en videreutvikling av hans Selene (som ikke lenger er i produksjon). Kassedesignen har blitt endret, månen har fått lume og de har lagt til muligheten for å endre retning på hvilken vei jordskyggen går (avhengig av om man bor på nordlig eller sørlig halvkule). Martin Braun er også involvert i urmakerkurset som arrangeres hos Schaumburg :)
 
Redigert:
noen kjappe bilder

Jeg ble før sommeren oppfordret av ett medlem av Tidssonen å bruke litt mer tid på forumet da interessen for de uavhengige urmakerne har begynt å ta seg betraktelig opp.

Fulgte den oppfordringen og fant denne tråden i dag.

Jeg begynte for vel 15 år siden med de "vanlig" mistenkte som Patek, Audemars Piguet, Rolex, Omega etc, nye som gamle, kjøpte og solgte i flere år.
Begynte etter hvert å kjede meg med dette da det ble mye "flipping" og mye av det samme og begynte etter hvert å se på de alternative merkene.

Er stor fan av de ulike uavhengige urmakere og bruker en del tid på å besøke disse på mine reiser, utrolig hva man greier presse inn i ferier og jobbreiser bare man er kreativ ;)

Som dere vil se kjøper jeg med hjerte og ikke med tanke på hva som kan selges raskest mulig til best mulig pris.

Videre så bidrar jeg gjerne med mine kontakter hvis noen skulle føle seg inspirert til å handle i tiden fremover :D

PS: beklager mine ekstremt dårlige og lite sexy bilder tatt i hastverk med Iphone :eek:



Fred Dingemans er en meget kreativ kar som da står for Dingemans jump hour ur som jeg har hatt i vel 5 år nå, besøkte ham sist i slutten av juni og nytt spennende ur er bestilt, har dog leveringstid p.t på 5 år.

2014-07-19145724.jpg
[/URL][/IMG]




Speake_Marin Spirit Pioneer er ett meget flott ur som jeg er veldig fornøyd med, uret mitt er det første i den originale spirit serien som var Peters personlige ur. Jeg kjøpte det av ham og hentet det på Baselworld, John - Henrik var med å hentet det med sitt ur, ikke hver dag to av 68 er samlet :)







Nord-Zeitmaschine Variocurve er mitt favorittur blant disse. Dessverre så gir ikke bildene godt nok inntrykk av uret som er massivt og fascinerende da det er flere lag i urskiven, gir en form for 3d effekt.
Daniel som lager disse urene lager alt for hånd, minus basisverket, selv i sitt verksted. Har besøkt ham flere ganger, sist for 2 uker siden og mannen er helt ekstrem med sine ideer og tar den ut på neste modell som kommer i slutten av 2015














Habring Doppel 2 tar jeg også med, dette har dessverre solgt, men jobber med å få tilbake :D

Richard og Maria Habring er vennligheten selv og strekker seg meget langt for å tilfredsstille kundens ønsker.
At de holder til i Østerrike bør ikke hindre noen å kjøpe urene, de er av topp kvalitet.







Ser også at noen nevnte Azimuth. har selv hatt Mr Roboto og syntes kvaliteten mot pris var veldig bra. Ett meget artig ur som vakte oppsikt, men lite egnet til daglig bruk :D





Gerald Genta Gefica biretro er nå innlemmet i Bvlgari konsernet og har fått deres logo, denne er fra før den tid.
Fantastisk bronse ur fra tiden før alle kom med bronse ur :D




Siste jeg legger ut i dag er Ochs & Junior, der har jeg annual calendar og moon phase.

Er meget stor fan av dette merket og besøker dem i Lucerne ett par ganger i året.
Dette er babyen til Beat Weinmann og Ludwig Oechslin, sistnevnte er gudfar av komplikasjoner.
Filosofien bak disse urene er å lage kompliserte funksjoner med minst mulig deler.

Månefasen har en herlig blå patina urskive som endrer tone etter lyset.







Siste uret er min Annual Calendar i sølv med rustet urskive
Det er det eneste som er laget og jeg brukte en god stund på å overtale dem til å lage det grunnet frykten for at rust skal spre seg i urverket, om det skjer får tiden vise ;)
Her vil de fleste rynke på nesen av at noen kjøper ett ur med rusten urskive :eek:

Forklaringen er at uret er meget personlig for meg da jeg venter mitt første barn i disse dager, en sønn og fikk det laget i sølv med rust fordi jeg ønsker en patinering etter hvert som han vokser til.


2014-07-19145432.jpg
[/URL][/IMG]







 
En fantastisk samling @Audemars :D
Her duger det rett og slett ikke med en stusselig "like".
Kult at noen lar samlingen ta en slik retning.
 
Redigert av en moderator: