Independent watchmaking-tråden

Moro med litt som er anderledes.
Har selv fått min Nienaber,får prøve å ta noen bilder i min vanlige elendige kvalitet.
 
@Audemars For en fantastisk samling du har. Og veldig gøy at noen satser så helhjertet på Independent urmakeri. Og litt overraskende at ikke flere gjør det. Selv om mange merker viser åpenhet for sine kunder (og enkelte er påfallende lukket), må det jo gi samlingen en ekstra dimensjon å kunne snakke med urmakerne og kreatørene direkte.

Hvis du har tid og overskudd, vil jeg gjerne oppfordre deg til å lage egen galleritråd her på Tidssonen, så du ikke risikerer å drukne i denne tråden. Hadde vært kult å høre litt mer om urene og dine inntrykk av skaperne, og det er jeg sikker på at flere hadde hatt glede av.


@walteren Gleder meg til å lese og se din nye også!
 
Redigert av en moderator:
Fantastisk @Audemars! Virkelig en imponerende samling som roper ekte WIS! :D Håper på mer aktivitet fra din side fremover. Forumet trenger virkelig slike innflytelser :)

@walteren Jeg krever bilder! :p
 
Redigert av en moderator:
@Audemars
Her er det bare til å støtte Santos Dumont!
En slik fantastisk samling trenger flere bilder og tekst. Skriv gjerne hvordan dine møter med urmakerne har vært og gjerne enda mer om dine begrunnelser for det enkelte valget. Rustskiven var den berømte rosinen i pølsa. Regner med at det er Cortado-stål?

Uansett - fantastisk. Håper at vi hører med fra deg på TS...og gjerne også i SP?

....plutselig så ble min egen samling kjedelig og fattelig mainstream.
 
Redigert av en moderator:
Er jeg helt på jordet eller er Alf Lie også IWM? Har ikke satt meg så veldig inn i disse klokkene, da de ikke er "my cup of tea":eek: Mener iallefall at de er relativt overkommelig på pris nå for tiden.
 
Takk for delingen herfra også @Audemars! Synes det er helt merkverdig at du kan sitte på en sånn "skjult" fantastisk samling! Husk at selvom indy klokker får lite oppmerksomhet her inne, så er det flere som elsker disse. Du MÅ love å dele fremover.

Elsker Ochs Moon phase, men den rustskiven på annual kalenderen er bare vakker!
 
Redigert av en moderator:
Tusen takk for all positiv feedback

Setter stor pris på tilbakemeldingene fra dere. Jeg lover å komme hyppigere på forumet med både bilder og tekst.;)
 
Virkelig flott og annerledes, @Audemars. Gleder meg til fortsettelsen og gjerne i egen tråd som nevnt over ;)
 
Redigert av en moderator:
Pascal Coyon

Skjer mye interessant utenfor Sveits for tiden. På Watchprosite er det ett lengre innlegg om Pascal Coyon. En fransk urmaker som lager sin egen kolleksjon.

Tar utgangspunkt i Unitas-urverk som han virkelig lager sin egen vri på. Så selv om det er pene, klassiske ur, skjer nok det mest spennende på baksiden.

10295751_10202125023630340_4270610984011736889_n.jpg


Kassen er enten 42 eller 41 mm, med valgfrie rød detaljer på skiven. Breguet- eller Marine-visere (Her Marine som jeg synes er de peneste).

1452502_10200965260356983_834024252_n.jpg


Flere bilder og mer informasjon på hans Facebookside.

4.950 Euro inkludert fransk mva, noe som skulle gi en pris på litt i overkant av 40.000 inn i Norge.
 
Noen som har fått med seg at det er en del indie-urmakere som prøver å få fotfeste via kickstarter? Selv om jeg helst sparer opp til en GO jeg har siklet over en stund, så er jeg realistisk nok til å vite at det blir noen år før jeg faktisk kan ta meg råd til litt dyrere klokker, og jeg må si at om man får så mye kvalitet for så lite penger som enkelte av disse kickstarterne påstår så er det litt fristende.

Er det noen med litt mer peiling enn meg som kan uttale seg om for eksempel disse ser ordentlige ut?

https://www.kickstarter.com/projects/1772550571/tesoro-automatic-mechanical-watch

https://www.kickstarter.com/projects/leonardandchurch/a-new-way-to-buy-a-luxury-watch
 
Noen som har fått med seg at det er en del indie-urmakere som prøver å få fotfeste via kickstarter? Selv om jeg helst sparer opp til en GO jeg har siklet over en stund, så er jeg realistisk nok til å vite at det blir noen år før jeg faktisk kan ta meg råd til litt dyrere klokker, og jeg må si at om man får så mye kvalitet for så lite penger som enkelte av disse kickstarterne påstår så er det litt fristende.

Er det noen med litt mer peiling enn meg som kan uttale seg om for eksempel disse ser ordentlige ut?

https://www.kickstarter.com/projects/1772550571/tesoro-automatic-mechanical-watch

https://www.kickstarter.com/projects/leonardandchurch/a-new-way-to-buy-a-luxury-watch

Vanskelig å ha peiling da det kommer til akuratt slike situasjoner, men jeg skal gi det et forsøk.

Beklager å drepe gleden litt nå, men den siste du linket til virket for meg som noe generiske kina-opplegg skal skal reklameres godt og markedsføres til lite opplyste kjøpere av en "kul klokke", beklager, men det er ihvertfall mine ord.

Den øverste derimot er litt mer interessant. Den har samme verket som en Sevenfriday P1 ( Miyota 82S7 ). Av det jeg kan tyde ut av bildene syntes jeg dog finishen virker litt lav, men at det er en klokke du kan ha en stund tviler jeg ikke på.

Jeg personlig hadde kjøpt noe mer tryggere i dette prissjiktet, og heller sett an til økonomien tillat noe som er interessant OG av sikker kvalitet.

Men ikke alle kan gå med blått slips og kjøre Volvo, fint med litt variasjon!
 
Litt Daniel Wellington med Miyota over det siste prosjektet. Syns ikke det så så ille ut, billig dress-automat. Eller vent, ikke noe automatisk urverk i dem, leste bare Miyota og tenkte auto med en gang. :p
 
Den øverste derimot er litt mer interessant. Den har samme verket som en Sevenfriday P1 ( Miyota 82S7 ). Av det jeg kan tyde ut av bildene syntes jeg dog finishen virker litt lav, men at det er en klokke du kan ha en stund tviler jeg ikke på.

Har vært i kontakt med Tesoro og de modellene de har bilde av på kickstarter-siden er tidlige prototyper. Jeg vil tippe at finishen på det endelige produktet blir hakket over det som kommer frem av bildene. Å støtte et kickstarter prosjekt vil jo alltid være en gamble ettersom man blir en av de første som mottar produktet dersom det blir realisert og man kan således ikke støtte seg til andres erfaringer. Personlig synes jeg dog at når klokken koster så lite som 299$ så er det verdt å ta risikoen om man liker klokken :)
 
Noen som har fått med seg at det er en del indie-urmakere som prøver å få fotfeste via kickstarter? Selv om jeg helst sparer opp til en GO jeg har siklet over en stund, så er jeg realistisk nok til å vite at det blir noen år før jeg faktisk kan ta meg råd til litt dyrere klokker, og jeg må si at om man får så mye kvalitet for så lite penger som enkelte av disse kickstarterne påstår så er det litt fristende.

Er det noen med litt mer peiling enn meg som kan uttale seg om for eksempel disse ser ordentlige ut?

https://www.kickstarter.com/projects/1772550571/tesoro-automatic-mechanical-watch

https://www.kickstarter.com/projects/leonardandchurch/a-new-way-to-buy-a-luxury-watch

Den øverste synes jeg virker ganske interessant, men av de pågående kickstarter-prosjektene har jeg et særlig godt øye til Lew & Huey - Orthos
Mannen bak Lew & Huey er svært aktiv på Watchuseeks "Affordable" forum og har vist fram mange tidligere design-skisser for kommentarer og forbedringsforslag fra andre forumsmedlemmer, og har bygget opp en liten men entusiastisk tilhengerskare. Han har allerede 4 modeller bak seg som har fått stort sett positiv omtale. Det er nok delte - og til dels sterke - meninger om logoen hans, "Sparky the wi-fi-tailed watch-dog" men jeg må innrømme at jeg liker den og ikke har noe imot å se den på klokkeskivene hans.

Det blir nok muligens en unboksing av en rød Orthos her om et par måneder :)
 
Redigert:
Jeg synes Tesoro sin ser interessant ut, men jeg føler jeg har gått glipp av noe angående sekundviseren; er jeg den eneste som synes det virker som det blir vanskelig å se hvor mange sekunder som faktisk har gått?