Independent watchmaking-tråden

Når danske Andersen er nevnt, kan det være på sin plass å ta en liten oppsummering av urmakerkunst i de skandinaviske landene. Danskene har altså sin Andersen. Sverige har de tidligere presenterte Gustafson & Sjögren som lager spennende skiver med et tydelig nordisk design. Dessuten har investorer blåst liv i et gammelt merke som lagde lommeur i stor stil på 18- og 1900-tallet: Halda.

De lager ur hvor man kan bytte hele urverket og skifte mellom digitalt og mekanisk ur. Og de mekaniske modulene har Zenith-urverk.

07_race_silver_geneva_low.jpg


Insteressant konsept.

header.jpg


Hadde vært gøy om det dukket opp noen norske entreprenører også. Bruvik finnes jo, men det føles som om de holder på litt i gimmik/motesegmentet. Produserer Alf Lie ur fremdeles?
 
Stillig.

Urmakeryrket synes som en diger pølsefest, men det finnes altså hyggelige unntak.

Eva Leube er vel den som har tatt det lengst, med prøvemedlemsskap i ACADÉMIE HORLOGÈRE DES CRÉATEURS INDÉPENDANTS. Hennes "Ari"-watch har i hvert fall en kvinnes praktiske syn som utgangspunkt. Hvorfor skal ikke ur kunne brettes rundt hånden?

Eva28.jpg


Den ene delen av Habring2 er også kvinne, men ellers...
 
Når danske Andersen er nevnt, kan det være på sin plass å ta en liten oppsummering av urmakerkunst i de skandinaviske landene. Danskene har altså sin Andersen. Sverige har de tidligere presenterte Gustafson & Sjögren som lager spennende skiver med et tydelig nordisk design. Dessuten har investorer blåst liv i et gammelt merke som lagde lommeur i stor stil på 18- og 1900-tallet: Halda.

De lager ur hvor man kan bytte hele urverket og skifte mellom digitalt og mekanisk ur. Og de mekaniske modulene har Zenith-urverk.

07_race_silver_geneva_low.jpg


Insteressant konsept.

header.jpg


Hadde vært gøy om det dukket opp noen norske entreprenører også. Bruvik finnes jo, men det føles som om de holder på litt i gimmik/motesegmentet. Produserer Alf Lie ur fremdeles?


Halda er tøft,men dessverre er ikke lommeboken like enig. Har prøvd "Space discovery" hos urmakeren påVinderen og drømmer om lottogevinst ;)
 
Når man snakker om kvinner. Fiona Kruger lager jo noen artige klokker. Her med Black Skull:

Fiona-Kruger_BLACK_SKULL-watch_3_4-view_Photo_2.jpg
 
Jeg holdt på å kjøpe en fra Dornblüth & Sohn for et par år siden. La det fra meg og gikk for en IWC, og angrer litt den dag i dag. Problemet med Indy produsenter er vel ofte at de blir nedprioritert i fht etablerte merker og grails.

Vi kan vel ikke glemme Kari Voutilainen.

Denne holdt på å havne hos meg Dornblueth 99.1:
374082d1295134445-what-options-does-dornblueth-offer-99-1-dornbluth-99.1-silver-numbers.jpg
 
Redigert:
Jeg er veldig spent på Bullfrogen, kanskje aller mest maksimalhøyden på 15mm. Men den er i titan, så den vil ikke veie så mye som en 15mm stålklokke. Vanvittig ren og pen skive, med applikasjoner der det er "nødvendig" :)

Jeg får se om jeg ikke skal prøve meg på en aldri så liten revy (review :)) når jeg har hatt den en stund.
 
Redigert:
Blir morro å se resultatet @Tetragrammaton :)
Selv kunne jeg tenkt meg å fleske til med en Genisis Carpe Diem med individuell fargekombinasjon, men den klokker inn(pun intended) til 30' med norsk moms. Så da er det dessverre ganske uaktuelt, mtp. annenhåndsverdien - om jeg ikke av en eller annen grunn skulle komme i pengene :p

Bilde av herligheten

4DC6281D.jpg
[/URL][/IMG]

@Skovdahl jeg synes ikke du skal tenke for mye på annenhåndsverdien. Det er alt for mye fokus på det her inne. Hvis du allerede tenker på å selge en klokke når du kjøper den; hva er vitsen med å kjøpe den da?

Dessuten er det jo VI som skaper markedet. Det er VI som bestemmer annenhåndsverdien. Hvis folk bare tørr å komme litt ut av Rolex/Omega/Panerai-bobla så blir det et marked for dette også. I Norge er vi egentlig alt for kjedelige til å i det hele tatt kalle oss klokkeentusiaster IMO.. Og det kommer fra en som eier både Omega og Panerai, samt har eid en Rolex og kommer nok også til å gjøre det igjen. Har dog kjøpt både Omega og Paneraien ny fordi jeg aller helst ikke vil tenke annenhåndsverdi. Dette er klokker jeg kjøpte fordi jeg ville ha dem, ikke fordi jeg ønsker å selge dem :)

Ved å ikke være så opptatt av annenhåndsverdi åpner det seg en hel verden med spennende klokker som har WIS-faktor så det holder ;)
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Jone
Annenhåndsverdien på min blir nok kjempebra da jeg valgte å få navnet mitt inngravert:mrgreen:.
Som ac sier,om du tenker på salg før du kjøper,da kan du like godt droppe det.