Independent watchmaking-tråden

Mens vi venter på @walteren...

En produsent som fikk mye publisitet under årets Baselmesse fra Pita Barcelona. Pita er hjertebarnet til den selvlærte urmakeren Aniceto Jimenez Pita. Selv om han ikke har gått på skolen, så har han blitt medlem av AHCI - foreningen for de flinkeste uavhengige urmakerne.

Så vidt jeg har skjønt, er det gode muligheter for personlige vrier på urene. Modellene er blant annet: Minimal:

_7D_0207-900x506px.jpg


...Som finnes i 1 - 2 og 3 håndsmodeller. Den har ikke krone og stilles med en ring nederst på kassen. Kjøpere står relativt fritt til å velge visere og skiver, har jeg skjønt.


Oceana

IMG_0721-900x506px.jpg


Er en dykkervariant. Også uten krone så den kan stilles under vann. :D


Pita Molinos

_7D_0036-900x506px.jpg


Viser tiden uten visere, bare med tannhjul. Skal du ha en av disse må du nok skynde deg, siden de bare lages i 5 eksemplarer.


Sol y Luna

IMG_9314-900x506px.jpg


Ser ut som en månefase, men viser timene på en kreativ måte som jeg ikke helt skjønner ut fra bildene.

Carousel

img_6348.jpg


Hvor hele urverket roterer. Denne koster i overkant av 100.000


Sweet Candy

_MG_7929-900x506px.jpg


En 32mm modell for damene, og til slutt...


Kronografen Roadster.

IMG_9978-web1200.jpg


Som kan bestilles direkte på nettsidene og koster ca. 25.000 + mva. Så langt har jeg bare sett tegninger og et par prototype-bilder av denne, så jeg er litt usikker, men den har noe.

Alt i alt en spennende produsent med idéer utenom det vanlige, og tett kundeoppfølging. Alt man vil ha hos en uavhengig urskaper.
 
Redigert av en moderator:
Mens vi venter på @walteren...

En produsent som fikk mye publisitet under årets Baselmesse fra Pita Barcelona. Pita er hjertebarnet til den selvlærte urmakeren Aniceto Jimenez Pita. Selv om han ikke har gått på skolen, så har han blitt medlem av AHCI - foreningen for de flinkeste uavhengige urmakerne.
Der var det mye lekkert! Men må si jeg ble umiddelbart skeptisk til en aluminiumslegering med litium i på chronoen, that shit's toxic! Regner imidlertid med at legeringen som sådan er ufarlig, noe annet hadde jo vært litt av en tabbe
 
Redigert av en moderator:
Kaventsmann

Over på den mer prisvennelige siden av tysk urmakerkunst, finner man produsenten Kaventsmann.

Fra en urmaker som lager ting som skal vare. Nå er neppe uret din største bekymring hvis du står et par meter fra fem kilo C4, men det er jo greit å slippe den bekymringen også.

Triggerfish 904L Cromo kunne jeg gjerne blitt sett med. Hadde jeg hatt håndledd til det...

10534433_649130791836404_7374234508316183772_n.jpg


De har også noen bronsemodeller som ser snasne ut...

408116_250324338383720_1381827360_n.jpg
 
Er det noen som har noe informasjon om hva SW-07 fra Schaumburg er/består av?
Finner ingenting på nettsidene deres, og Google inneholder lite informasjon om dette.

Er det Sellita som det er gjort noen forbedringer på, og i så fall hva? :confused:

@acnorway Du har vel vært litt i kontakt med Schaumburg, har du noe info? Kanskje best å bare fyre avgårde en epost? :)
 
Redigert av en moderator:
Er det noen som har noe informasjon om hva SW-07 fra Schaumburg er/består av?
Finner ingenting på nettsidene deres, og Google inneholder lite informasjon om dette.

Er det Sellita som det er gjort noen forbedringer på, og i så fall hva? :confused:

@acnorway Du har vel vært litt i kontakt med Schaumburg, har du noe info? Kanskje best å bare fyre avgårde en epost? :)

@hxw det er basert på et Unitas 6497. Schaumburg produserer broene og hovedplaten selv, mens tannhjul, balanse, hovedfjær etc er Unitas :)

Har skrevet litt om de forskjellige urverkene her: http://acwatchblog.com/2014/07/11/schaumburg-watches-a-breath-of-fresh-air/
 
Redigert av en moderator:
Er litt usikker, faktisk.
Skeleton-variantene er jo kanskje hakket mer spennende da, men vet ikke om jeg synes det er EUR600 spennende :p
 
Breva

Et innlegg i Medlemspresentasjonen fra @cascadeur (hei forresten), fikk meg til å huske denne Independent-tråden igjen. Vårt nye medlem fortalte at han hadde en interesse for klokker med høydemåler og barometer, men at de store plastklumpene ikke passet seg til dress.

Da kan vi jo henlede til produsenten: Breva, som nettopp produserer automatiske "dress-ur" med bla. høydemåler og barometer.

[video=youtube;hnlWFWTEXJU]https://www.youtube.com/watch?v=hnlWFWTEXJU[/video]

Noe utenom det vanlige - også når det kommer til pris, er jeg redd. Snakker vel fort over 500.000...

Men det er jo stilig, da.

menu_02.jpg
 
Redigert av en moderator:
Dette var en helt vannvittig rå klokke. Jeg måtte rett inn på hjemmesiden og lese mer om klokken. Prisen er nok litt stiv, men her snakker vi kunst!
 
Redigert:
Kanskje ikke like elegant (47mm og 20mm høy) men denne Oris Big Crown Propilot Altimeter til rundt 3000 Euro er desto mer overkommelig med høydemeter innebygget basert på en barometermodul de har klart å bygge inn. Det er imponerende. For den spesielt interesserte finnes en nærmere presentasjon i sept/okt utgaven av Armbanduhren
882d20683389dc3ca56b3cb103a25b11.jpg

f27eb0e38c19a1a6980f5571f92d34fd.jpg
 
Hvor går egentlig grensen til indipendent?

F.eks glashutten som jeg har er laget av et merke innen swatch group. likeså har den et egenutviklet urverk som bygger på tegninger fra GO før de gikk konk ved kvartskrise-tider. Alle større komponenter er laget innhouse og det eneste de får fra swatch group sine leverandører er hairspring og lume Vil denne klokken da kunne regnes som et produkt av et indipendent manufacture?

1027607d1364608939-glashutte-original-senator-observer-vs-navigator-chronograph-i_893_senator_nav_chrono-1.jpg


Eller hva med Paul Gerber`n som ble unboxet for kort tid siden. Selskapet er jo sånn sett "uavhengige" da de ikke er eid av noen, men igjen; Her kjøpes base-verkene inn fra ETA ol.

DSC_0586_zps1ebcefb8.jpg


Så, hvor går egentlig grensen? Er det virkelig bare Seiko og Rolex som en indipendent (for å sette det litt på spissen)
 
Du har et poeng. Independent fra hva? Fra de store konsernene hvor økonomer og 'branding'eksperter får lov å bestemme? ETA ? Klokkebranseforeningen?
Jeg tenker det er en ikke veldig høytidelig og presis definert kategori for de mange små og interessante merkene som har noen fellestrekk men som ellers ikke får så stor oppmerksomhet og som det er hyggelig for oss å skrive om.
PS.
Rolex er definitivt ikke med i independent klubben etter min mening. De er så store at de er en egen klubb.
Ds