Hvordan tenker dere på klokke og ferieturer?

Det er jo også noe som heter forsikring. Det funker.

Forsikring gir deg heller ikke klokken *din* tilbake. Du får kanskje en ny en på forsikringen (etter en god stund på venteliste på enkelte merker og modeller). Sunn fornuft tilsier å være litt tilbakeholden med å flashe rikdom på steder i verden med større forskjeller enn vi er vant med her hjemme.
 
Disse var med på tre ukers ferie i Spania/Marbella i fjor.
488F2CDB-3F44-4833-A2BA-D8D1171DE5DD.jpeg
 
Jeg drar på ferie til Tokyo denne sommeren, da blir Submarineren med. Den har også vært med til Beijing, Firenze og London. Alle plasser man i utgangspunktet kan bli stjålet fra. Jeg vurderer risikoen for å blir ranet, men ikke stjålet fra. Klokken skal brukes, ellers mister den for meg mye av verdien sin
 
Zero fucks given - men jeg har en Omega Planet Ocean XL som jeg føler glir så hardt under både skurker og afficionados radar at jeg ikke klarer å bekymre meg. Da jeg hadde en litt mer fancy Panerai var jeg nærmest konstant bekymret merket jeg. Omega - soldier on!
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Jeg liker å bruke klokker, og gjerne litt tøft, men jeg drar ikke med meg åpenbart kostbare ur på sommerferie. Dels pga fare for ran, men mest fordi det i ferien fort blir aktiviteter som gjør at klokken må legges bort - låses inne i en garderobe; ligge igjen på et hotellrom, e.l. Når jeg kunne bli frastjålet en Casio (med kalkulator :( ) i guttegarderoben i hjembyen i 1982 kan man bli utsatt for tyveri hvorsomhelst. Dessuten er mange av urene mine så gamle at jeg ikke vil bade med dem uten å trykkteste først.

Løsningen for min del har vært å kjøpe et sommerur hvert år, bruke det gjennom sommeren og selge det etterpå. Disse har stort sett vært rimelige, pene, nyere, men brukte dykkerur, som har vært morsomme å eie og bruke. I år ble det en Oris, for tredje sommer på rad. Selvsagt hadde det vært kjipt om det ble ødelagt eller borte, men ikke så mye som om en av de andre klokkene forsvant. Verdien ved salg har stort sett vært omtrent som ved kjøp, så det er billig moro. Bonus er at jeg blir kjent med minst en ny klokke hvert år.
 
For min del er en vesentlig del av sjarmen og gleden ved å ha en fin klokke, å ta den med på reiser og opplevelser. Hvis man feks har en Submariner og lar være å ta den med på badeferie av frykt for ran/tap/skade, da har man et deprimerende fokus.
 
For min del er en vesentlig del av sjarmen og gleden ved å ha en fin klokke, å ta den med på reiser og opplevelser. Hvis man feks har en Submariner og lar være å ta den med på badeferie av frykt for ran/tap/skade, da har man et deprimerende fokus.
Tja. Dersom du har en vintage Submariner med plexiglass, og ikke vil bade med denne, så synes jeg det er underlig å kalle det et "deprimerende fokus". Men vi er (heldigvis) forskjellige :)
 
Jeg har med sub’en min til Mallorca. Helgardering er slitsomt. Flott ferieklokke.

Forøvrig mange pene ur på sunwing alcudia. Inflasjon av sub, speedmaster og carrera. Og pulsklokker.

Også spottet en del AP RO diver og Ulysse Nardin som tydeligvis er populære blant russere.
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Tja. Dersom du har en vintage Submariner med plexiglass, og ikke vil bade med denne, så synes jeg det er underlig å kalle det et "deprimerende fokus". Men vi er (heldigvis) forskjellige :)
Du kan trygt legge til grunn at jeg snakket om en ny(ere) klokke.
 
Vi har to viktige faktorer, 1: Mental tilstedeværelse og observasjonsevne , 2: Evne-og vilje til å forsvare egne verdier.
Begge er viktige og nr 2 er kritisk - hvis du ikke synliggjør dette har du tapt - og tro meg, ransmenn/ tyver er svært sensitive på dette. Høres dette tåpelig eller uforståelig ut, så for all del bruk en G-Shock .
 
Vi har to viktige faktorer, 1: Mental tilstedeværelse og observasjonsevne , 2: Evne-og vilje til å forsvare egne verdier.
Begge er viktige og nr 2 er kritisk - hvis du ikke synliggjør dette har du tapt - og tro meg, ransmenn/ tyver er svært sensitive på dette. Høres dette tåpelig eller uforståelig ut, så for all del bruk en G-Shock .

Jeg har stor vilje til å forsvare egne verdier, det gjøres via forsikring.

Tror aldri jeg har sett noen fornuftige folk foreslå annet enn å gjøre som eventuelle ranere sier så lenge de kun er ute etter verdisaker.

Jeg kjører forøvrig diskret på ferie - ingen som vet at Jaeger er dyrt.
 
Jeg har stor vilje til å forsvare egne verdier, det gjøres via forsikring.

Tror aldri jeg har sett noen fornuftige folk foreslå annet enn å gjøre som eventuelle ranere sier så lenge de kun er ute etter verdisaker.

Jeg kjører forøvrig diskret på ferie - ingen som vet at Jaeger er dyrt.
Hvis din vilje til å "forsvare" egne verdier skyves til forsikring betyr det at det er jeg og de andre forsikringstagerne som betaler din manglende evne.
 
Vi har to viktige faktorer, 1: Mental tilstedeværelse og observasjonsevne , 2: Evne-og vilje til å forsvare egne verdier.
Begge er viktige og nr 2 er kritisk - hvis du ikke synliggjør dette har du tapt - og tro meg, ransmenn/ tyver er svært sensitive på dette. Høres dette tåpelig eller uforståelig ut, så for all del bruk en G-Shock .

Dette høres ikke tåpelig ut, men når jeg er på ferie ønsker jeg å slappe av så mye som mulig. Derfor har Seiko Orange Monster vært min ferieklokke i fem år. Vanntett, billig og fargerik. Det har blitt en tradisjon å ta den frem fra skuffen hver juli: 'Endelig sommer'.

Klokkeglede er så mangt.
 
Nå er jeg svært lite bereist, men det er vel gjeldende i mange situasjoner at om man ser ut som et lett offer kan det godt være man blir det. Hvordan man bærer seg selv har mye å si for hvordan andre, inkludert ransmenn, oppfatter deg. Tror ikke @Tom Henriksen mener man skal begynne å sloss om noen trekker kniv eller annet våpen, men man trenger ikke la de få det de vil ha på sølvfat..
 
Nå er jeg svært lite bereist, men det er vel gjeldende i mange situasjoner at om man ser ut som et lett offer kan det godt være man blir det. Hvordan man bærer seg selv har mye å si for hvordan andre, inkludert ransmenn, oppfatter deg. Tror ikke @Tom Henriksen mener man skal begynne å sloss om noen trekker kniv eller annet våpen, men man trenger ikke la de få det de vil ha på sølvfat..
Her er essensen av nr 1, da er det bare å følge opp nr.2
 
Når man spiller strandversjonen av ping pong på stranden med datteren på syv og det kommer noen tvilsomme karer å spør hva klokken er.. Da er det helt ok at klokken ikke er kjent kostbar. Selv om man ikke ser ut som det hadde blitt lett.
 
For egen del tar jeg aldri av meg verken MC-vesten eller pistolbeltet, selv ikke i "sandkassa" (stranden). Innimellom fyrer jeg noen raske varselskudd i luften, typisk kl 12 og 19. Skal jeg ha på meg noe ekstra flott, supplerer jeg skuddene med høye skrik og kontaktdrill.

"Yipeee kay yey, motherfvcker!!" eller "Do you feel lucky, punk?".

Dette har funket for meg.




















;)

(Neida, mye fornuftig i denne tråden. Vedrørende ran er nok å ikke flashe på feil steder og å være overvåken er nok viktig. Så er bare spørsmålet om det gir nok avslapping og trygghetsfølelse for den enkelte)