Hvordan tenker dere på klokke og ferieturer?

speedieThomas

Støttemedlem
Medlem
15. mars 2017
Innlegg
1.451
Sted
Utenfor Oslo
Løst diskusjonstema, jeg har ikke sett så mye om det i trådene jeg har vært i så langt.

Obviously: Gull-rolex i favelaen i Rio er en dårlig ide.

Less obviously: Tur på "safe" steder som UK, Skandinavia, Island, etc. Og hvis man bare er på småbarnsfamilieliv-tur og er på null uteliv osv, så går jo terskelen enda mer ned.

Hva slags klasse av klokke føler du deg komfortabel med på avslappet ferietur?

Sitter og pakker nå, debatterer med meg selv om jeg vil ha på meg G-Shock eller Planet Ocean på tur til Island. :p
 
IMG_20180623_094653711.jpg

Klokker skal brukes. Så lenge man ikke er på krabbefylla eller på steder hvor ran på åpen gate hører til normalen mer en unntaket kjør på med samme klokker som hjemme. Greit å la dykkeren smake på vann på sydenferien.
 
Kommer helt ann på reisemålet/altiviteter, men prøver generelt å tenke at en klokke er til for å brukes. Med fornuftige oppførsel og forsikring bør det gå greit å reise med dyr klokke. Er riktignok ikke glad i å reise med alt for flashy eller dyr klokke (100k+). Siste Thailand-ferie var med sub 14060. Ikke for flashy, og verdens mest kopierte klokke. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
På stranden i Algarve as we speak. Tre ur med på turen. Badeklokken på armen. De to andre er med på stranden i hvert sitt brilleetui i strandsekken. På kveldstid legger jeg to ur i safen på hotellrommet. Det får være nok forholdsregler.
 
Jeg har reist med den klokka jeg foretrekker å bruke rundt ferietid. Om det er en dyr eller billig klokke har ikke spilt noen rolle ang vurdering. Har aldri hatt problemer og det på tross av at jeg årlig også reiser til Barcelona som er en by som er beryktet. Men lligger heller ikke drita på en benk og sover.
 
Det kommer an på hvor jeg reiser, men jeg tar ikke med meg ei dyr klokke hvis det blir noe jeg kommer til å tenke på mens jeg er på ferie
20180625_144501.jpg
. Nå er jeg i Spania, og da er det denne badeklokka som er med.
 
Jeg er ikke noe særlig bekymret hvis jeg går med klokken hele tiden, men hvis jeg skal sykle eller løpe med GPS-klokke er jeg litt skeptisk til å legge igjen en dyr klokke på hotellet, selv om den ligger i safen på rommet.

Skal sørover til helgen og jeg tror jeg tar med en Seiko til bading og en Nomos til kveldene.
 
Kommer selvsagt an på hvor man reiser, men er vokst opp med årlige familieferier til Fiilppinene og fikk tidlig implementert at man aldri måtte se "rik" ut. Det være seg gå med stort kamera fra tiden før alle gikk over til mobiltelefon, gå med synlige smykker eller fine klokker.

I voksen alder klarte jeg å oppholde meg på Ipanema-stranen i Rio i hele 20 minutter før både telefonen og hodetelefonene forsvant midt på dagen, og siden den gang har jeg igjen tatt mammas ordrer til følge.

Jeg er ikke blant de som raver rundt på fylla, men tror mange føler en falsk trygghet ved å si at de oppholder seg på trygge strøk og at alt går bra så lenge man er edru og våken. Følger man med på litt forskjellig fora ser man at folk har blitt fraranet klokkene sine midt på Tjuvholmen, så det å tro at man er trygg bare fordi man er i en fin by eller trygt land kan etter min mening være noe naivt.

Til feriebruk har jeg derfor Tidssonen-favoritten Steinhart Ocean One Vintage. Årets ferie går ikke lenger enn til Portugal, og der håper jeg eventuelle lommetyver er såpass rutinerte at de ser forskjell på den og en Submariner før de røsker meg i armen. Men dersom jeg skulle beveget meg til for eksempel Filippinene igjen med det første ville jeg nok tatt med en Casio FW91.
 
Ur er til for å brukes? Ikke nødvendigvis brukes på armen, har mange ur jeg så og si aldri har på armen, men har likevel glede av å ha de i samlingen.

Det er jo mange gjenstander man har som man aldri bruker som sådan, men som kan sees på som samleobjekter, antikviteter, gjenstander man nyter å se på, å ta på og som har en historie bak seg.
 
Redigert: