Hvor kan man trygt kjøpe sølv til en rimelig pris?

Ser for meg at edelmetal og da sølv er en ok valuta når alt annet ligger i grus?
Sedlene med blekk på er egentlig 'lekepenger'.
Noen grunn til at edelmetaller fortsatt skal ha en verdi etter en skikkelig finanskollaps? Disse har en verdi fordi mange nok er enige om at de skal ha en verdi, på samme måte som for sedler. De som evt. skal ta betalt fra deg når det er krise må jo da ha tro på at metallet du gir dem fortsatt vil ha en verdi noen måneder/år senere.
 

ja fredsjijj, i linken din sier'n: '' eg stoler ikke på staten. Jeg stoler ikke på at de vil støtte meg, og gi meg mat og drikke når det trengs, sier Michel van Coevorden.''

Ja det stemmer.
Skal ikke gå lengre enn 12 dager tilbake her i Drammen sentrum da entreprenøren på nabobyggetomten ''tok vannet'' vårt i 3 dager en morgen, uten å gi beskjed.
(Forglemmelse sa dem).
Drammen kommune klarte kun å levere totalt 10 dunker med ferskvann à 10 liter til et sameie på 16 hustander på disse tre dager!:mad:
Det tok 12 timer(kveld) før dunkene dukket opp i underetasjen ved heis og garasje. Ingen kontroll. Ingen organisering

Og dette er i fredstid.

Gadd vite om vi hadde fått de 10 litrene i kaos tider?
Neppe.
 
Redigert:
Sølv og gull er også metaler med spesielle egenskaper som gjør de ettertraktet i industrien.
De er ikke bare verdi fordi folk sier det...o_O

"I sammenheng med at selskapet har gitt ut sin årlige miljørapport så har Apple uttalt hvor mye gull de klarte å resirkulere fra brukte iPhones, iPads og Mac’er i fjor.


330 millioner, 999 kilo
Ganske nøyaktig 999 kilo gull, ett tonn mellom venner. Det gir en «gateverdi» på omtrent 330 millioner kroner. Det er så mye gull selskapet klarte å gjenvinne i fjor.

Ledeegenskaper
Gull brukes i forbrukerelektronikk fordi det er står imot oksideringsprosesser bedre enn sølv og kobber, selv om sølv faktisk leder bedre. Kobber er det billigste alternativet, men leder også dårligere enn sølv."

https://itavisen.no/2016/04/17/fant-gull-for-330-millioner-i-brukt-elektronikk/


Jeg forstår ikke at hver gang man snakker om ting som kommer ikke rett fra NRK eller VG blir man stemplet som konspirasjonteoretisk idiot.
Ganske utrolig fordi jeg dokumenterer ofte mine påstander.
Dette blir rett og slett supra latterlig og jeg lurer virkelig hvor folk dokumenterer seg selv for å vite så lite om det som skjer rundt seg.
Det er bare å lese det jeg har linket til men jeg tror at folk gjør det ikke: det er alt for kjedelig å lese linker...

Alle har nå forstått at statsobligasjonene ble undergravet av 10 års QE og lave renter.
Er dette konspirasjonsteorier? Da mange må gå til psykiatrisk avdeling: IMF inkludert.

"The world economy is at risk of another financial meltdown, following the failure of governments and regulators to push through all the reforms needed to protect the system from reckless behaviour, the International Monetary Fund has warned.


With global debt levels well above those at the time of the last crash in 2008, the risk remains that unregulated parts of the financial system could trigger a global panic, the Washington-based lender of last resort said."

Ja, IMF anklager alle bortsett fra sentralbankene...For en overraskelse...:rolleyes:
https://www.theguardian.com/busines...y-at-risk-of-another-financial-crash-says-imf

Da IMF driver med konspirasjonsteorier om en ny krise som skal aldri komme...

USA har oppført seg som et rike og rikene har syklusen sin.
Det har vært gjort mye forskning på disse områdene angående rikesyklus og andre sykluser.

"Depp State", Trump eller ikke (for meg er det "Dallas" soap-opera), er det ting som tydeligvis bare gå sin vei.
Sir John Glubb kom med en syklus forsking i 1977 som viste at USA skulle kollapse mellom 2021 og 2023.
Der snakker vi om seriøs tap av hegemoni: ikke at USA skal forsvinne i pulver (måte si ifra fordi noen går helt amok på mine påstander)
"Fate of Empire and surch for survival" er noe å lese.
http://people.uncw.edu/kozloffm/glubb.pdf

"In 1977, Sir John Glubb wrote an essay titled “The Fate of Empires”: […] during 3 millenaries the average superpowers duration period has been consistently of about 250 years […] the full 250-year cycle corresponds to about ten 25-year generations. This 250-year duration presents an unexpected consistency, especially if we consider all the major changes during the 3,000 years in transportation speed and weapons sophistication, which has expanded territories conquests from local to global. Regardless of the historical period, the life cycle was always of about 250 years."
http://time-price-research-astrofin...from-conquest-to-affluence-to-collapse_6.html

Man tror på disse forskingene eller ikke. For min del ser det litt ut som det kan stemme.
Hvis Dollaren oppblåse seg for høyt fordi kapital flytter vekk fra andre valutaer, vil det skade den Amerikansk exporten osv...

Nå snakker vi ikke om en full kollapse til Mad-Max situasjon på hele verdens økonomien.
Jeg snakker om en statsobligasjons krise først og fremst i Euro sonen og Emerging Markets land og videre til USA : det skjer ikke over natten.
Vi har sett hvordan de Italienske statsobligasjonene har beveget seg med hele styr mellom Salvini og Brussels og det overrasker ingen at en kollaps kan skje hvis det fortsetter på en verre måte med kanskje en Italexit om en del år.

Dessuten, har mange pensjonsfonder kjøpt seg i statsobligasjoner.

"Irish pensioners are exposed to further volatility in the bond markets, with experts estimating that more than €1bn of Irish pension money is tied up in Italian bonds."
https://www.independent.ie/business/irish/1bn-of-irish-pension-cash-in-italian-bonds-36971979.html

Og hopp! En annen konspirasjonsteori!

Og Forbes (verdenskjent konspirasjonsteori avis) fortsetter med dette:

"I’ve written a lot about U.S. public pension funds lately. Many of them are underfunded and will never be able to pay workers the promised benefits—at least without dumping a huge and unwelcome bill on taxpayers.


And since taxpayers are generally voters, it’s not at all clear they will pay that bill.


Readers outside the U.S. might have felt safe reading those stories. There go those Americans again… However, if you live outside the U.S., your country may be more like ours than you think.


This week the spotlight will be on Europe.


The U.K. Is Headed to a Retirement Implosion"

The U.K. now has a $4 trillion retirement savings shortfall, which is projected to rise 4% a year and reach $33 trillion by 2050." .....
"The European nations noted above have nowhere near the crisis potential that the next group does: France, Belgium, Germany, Austria and Spain."

https://www.forbes.com/sites/johnma...the-end-of-europe-as-we-know-it/#467f4c561a5c

At man får lyst å konvertere litt kontant i edelmetal er ikke noe galt: det handler ikke om atomkrig og hjemmelaget bunker med aluminiumsfolie på veggene men mest om å ikke invistere på noe som Bitcoin hvor mange på TS har allerede tapt pengene sine...

Den 25 desember 2017 prøvde jeg å varsle på Kryptovalutatråden at BT var en boble og at det skulle krasje videre.
Jeg kom med noen "sinnsyke matematisk syklus teorier" som fikk sikkert en del til å flire...Og konkludert med:

"Og derfor mener jeg at vi ser nå på "return to normal" fasen.

Nå kan du bare tenke 2 ting : enten jeg er på noe eller jeg er full av skitt;)
Fremtiden skal vise."

https://www.tidssonen.no/forum/threads/kryptovalutatråden.45454/page-10
BT.png



Men det ser ut som mange har et kort minne. Vi var faktisk i "return to normal" fasen og jeg var ikke full av skitt.

Jeg studerer alt mulig og har nå levd 13 år med min samboer som er utdannet matematiker.
Hvis jeg var en idiot med ingenting i hodet mitt, hadde jeg fått en fot i ræva mi for lenge siden.
 
Dere får selge gullet deres til Apple hvis verdensøkonomien går under. Vi andre står sikkert i kø for å få kjøpt oss en iphone da.
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Dere får selge gullet deres til Apple hvis verdensøkonomien går under. Vi andre står sikkert i kø for å få kjøpt oss en iphone da.

Først og fremst har industrien brukt sølv og at det blir en ny finanskrise som starter seg på den statslig side betyr ikke at industrien skal fullstendig stoppe.
Sølv er verdi og gull er det også: de har vært det i lang tid.

Mange land kjøper gull.
Du får ta dine meninger opp med de...

"As global debt continues to skyrocket, central banks and individual investors alike might want to keep gold in their pockets, as it historically has performed well during times of economic downturn and geopolitical uncertainty."

http://www.usfunds.com/investor-library/frank-talk/top-10-countries-with-largest-gold-reserves/
CB Gold.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling og HerrUr
@Mr.Erling
Takk
Det som skjer med Trump og EU (inkl. andre land) med sine "populister" er bare en del av det politisk forfall av "Ventre/Høyre spillet" som fikk folk til å fremmer nye ledere som ikke er karrierepolitikere.
Historiene mellom Trump og mediene er en teater distraksjon jeg ikke har tid til.
Sifrene snakker best.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Sølv og gull er også metaler med spesielle egenskaper som gjør de ettertraktet i industrien.
De er ikke bare verdi fordi folk sier det...o_O

Jeg forstår ikke at hver gang man snakker om ting som kommer ikke rett fra NRK eller VG blir man stemplet som konspirasjonteoretisk idiot.
Ganske utrolig fordi jeg dokumenterer ofte mine påstander.
Dette blir rett og slett supra latterlig og jeg lurer virkelig hvor folk dokumenterer seg selv for å vite så lite om det som skjer rundt seg.
Det er bare å lese det jeg har linket til men jeg tror at folk gjør det ikke: det er alt for kjedelig å lese linker...

Alle har nå forstått at statsobligasjonene ble undergravet av 10 års QE og lave renter.
Er dette konspirasjonsteorier? Da mange må gå til psykiatrisk avdeling: IMF inkludert.

At man får lyst å konvertere litt kontant i edelmetal er ikke noe galt: det handler ikke om atomkrig og hjemmelaget bunker med aluminiumsfolie på veggene men mest om å ikke invistere på noe som Bitcoin hvor mange på TS har allerede tapt pengene sine...

Den 25 desember 2017 prøvde jeg å varsle på Kryptovalutatråden at BT var en boble og at det skulle krasje videre.
Jeg kom med noen "sinnsyke matematisk syklus teorier" som fikk sikkert en del til å flire...Og konkludert med:

"Og derfor mener jeg at vi ser nå på "return to normal" fasen.

Nå kan du bare tenke 2 ting : enten jeg er på noe eller jeg er full av skitt;)
Fremtiden skal vise."

https://www.tidssonen.no/forum/threads/kryptovalutatråden.45454/page-10
Vis vedlegg 122629


Men det ser ut som mange har et kort minne. Vi var faktisk i "return to normal" fasen og jeg var ikke full av skitt.

Jeg studerer alt mulig og har nå levd 13 år med min samboer som er utdannet matematiker.
Hvis jeg var en idiot med ingenting i hodet mitt, hadde jeg fått en fot i ræva mi for lenge siden.

Ja jeg ''bøyer meg i hatten'' Hammerfjord, for å sitere ei andpusten eliteskiløper i forfjor.
Fenomenale innlegg!

Og hån & forakt for meninger som ikke er PK - politisk korrekte, er helt etter ''normalen'' hos ''De redde''.
Ikke bry deg om disse svake sjeler, Hammerfjord.

Tilbake til topic:
Hvor kan man trygt kjøpe edelmetall mynt uten å bli lurt?
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Dere vet vel at TS-forumet er et statsfinansiert prøveprosjekt hvor målet er å hjernevaske folket til å kjøpe uedle Rolex-modeller slik at eliten kan få ha gullklokkene for seg selv? Prosjektet ble satt i gang i 2003 da John Arne Riise fikk utdelt gullklokke fra NFF. Eliten var da i fyr og flamme. Historien skal ha det til at man var villige til å benytte atomvåpen men at man kom frem til at opprettelsen av TS kunne være et prøveprosjekt før man eventuelt trykket på knappen.

God jul;)
 
Og hån & forakt for meninger som ikke er PK - politisk korrekte, er helt etter ''normalen'' hos ''De redde''.
Ikke bry deg om disse svake sjeler, Hammerfjord.

For å holde tråden on topic, altså om dommedagsteorier: Er ikke "de redde" i dette tilfellet de som veksler inn sparepengene i sølv? Om alle tømmer kontoen for å kjøpe edle metaller, så blir alt bra tenker jeg...

Off topic:
Får man betalt strømregningen med sølv?
 
Ja jeg ''bøyer meg i hatten'' Hammerfjord, for å sitere ei andpusten eliteskiløper i forfjor.
Fenomenale innlegg!

Og hån & forakt for meninger som ikke er PK - politisk korrekte, er helt etter ''normalen'' hos ''De redde''.
Ikke bry deg om disse svake sjeler, Hammerfjord.

Tilbake til topic:
Hvor kan man trygt kjøpe edelmetall mynt uten å bli lurt?

Takk igjen.

Det ser ut som noen er bare her for å erte folk: de kommer ikke med sine meninger, de bare erter...
Jeg tror at siden Norge surfet over 2008 krisen, alt for mange nordmenn har ikke oppfattet at kriser kan skje.
Vi har det for godt i Norge.

Når jeg snakker om dette med folk som bor sørover i Europa, de tar dette på en helt annen måte.
...................

Der som sagt
https://www.goldsource.no/
https://tavex.no/no/

Jeg har selv kjøpt en del sølvmynter der og var veldig fornøyd.
For min del handler det om å ha litt kapital på side i en annen form enn digitalpenger på konto.
Rentene skal opp men det blir ikke mye å tjene på det.
Vi har alltid hatt gamle sølvmynter inn i huset i min famillie: de har opplevd begge verdenskrigene tett på kroppen.
Min farfar fikk en gullmynt av en prinsesse som "takk for hjelpen" når han var ung en gang.
Jeg liker også å ha solid valuta og spesielt mynter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Dere vet vel at TS-forumet er et statsfinansiert prøveprosjekt hvor målet er å hjernevaske folket til å kjøpe uedle Rolex-modeller slik at eliten kan få ha gullklokkene for seg selv? Prosjektet ble satt i gang i 2003 da John Arne Riise fikk utdelt gullklokke fra NFF. Eliten var da i fyr og flamme. Historien skal ha det til at man var villige til å benytte atomvåpen men at man kom frem til at opprettelsen av TS kunne være et prøveprosjekt før man eventuelt trykket på knappen.

God jul;)

For et intellekt... TS stråler med kunnskap...
facepalm.jpg
 
Må ikke være så hårsår @Hammerfjord. Hvis dere ønsker å diskutere mynter og dommedagsprofetier finnes det vel egne forumer godt gjemt et eller annet sted på dette internettet? Bruk VPN så slipper du at onkel Donald følger med på deg også.


Edit: Hva er greia med at de "opplyste" alltid skal bruke gamle statuer og motiver når de skal fremheve sitt eget intellekt?

Skjermbilde 2018-11-28 kl. 21.57.48.png
 
Redigert av en moderator: