Hvor har de dresser i Oslo?

Nå må jeg få somlet meg til han John for å få slimmet inn noen skjorter. Jeg kan telle i hvert fall fire fine skjorter i skapet av såpass regular fit at de aldri er i bruk. The waste... For ikke å snakke om den litt for lange dressbuksa som irriterer meg hver gang jeg skal trekke i mørk dress, men tydeligvis ikke nok til at jeg får gjort noe med det før neste gang den skal i bruk.

Jeg velger å skylde på åpningstidene hans, man-fre 09-17. Litt styr for oss som bor og jobber utenfor ring3, men nå ser jeg at kalenderen inneholder et møte på Majorstua 14-15 til uken :)
 
The Player?
Selv en som ikke har peiling på klær må da bli skeptisk til en butikk som alltid har salgsplakater i vinduet?

Personlig vil jeg likevel rette en takk til selgeren deres (innehaveren?) for materialet til følgende historie:

Kunde: Hei hei. Jeg skulle gjerne begynt med å ta en liten titt på noen stoffprøver, jeg.
Selger: Stoffprøver?
K: Ja. Dere hadde jo en annonse i Finansavisen i dag?
S: Annonse?
K: Ja, for skreddersydde dresser? Så jeg ville gjerne tatt en titt på stoffene deres jeg.
S: ....
S: Ja, altså, hvis du blir med bort hit.... her henger de skreddersydde dressene våre.
K: Skreddersydde dresser? Hva mener du?
S: Jo, disse dressene er skreddersydd. Sydd hos vår skredder i Italia.
K: I motsetning til alle andre dresser, da mener du? Som er sydd av snekkere?
S: ...
K: Så om jeg forstår deg riktig, så har du nettopp annonsert for skreddersydde dresser til en rimelig penge, og så kommer jeg hit og så er de ikke skreddersydd i det hele tatt?
S: Du kan da ikke forvente å få en ekte skreddersydd dress til 8000 kroner! Først må man ta mål, og så må dressen sys...
K: ... og så må kunden prøve den, og så må dere tilpasse den, og så må kunden prøve den igjen, og så må dere ta siste tilpasninger, ja. Skreddersydd!
S: Du får ikke det for 8000 kroner! Du kan åpenbart litt om dette, du må jo vite at det blir mye dyrere!
K: Hør nå her, det er dere som reklamerer med skreddersøm.
S: Ja men det er ikke det vi mener med skreddersydd!

Ærlig talt....
 
... men det gjorde de. Dette må ha vært i 2004-2005, noe sånt.

"Det skal dere ha for, dere er ganske kreative med bruken av veletablerte begreper" sa jeg da jeg gikk.
 
... men det gjorde de. Dette må ha vært i 2004-2005, noe sånt.

"Det skal dere ha for, dere er ganske kreative med bruken av veletablerte begreper" sa jeg da jeg gikk.

Misforstå meg ikke; jeg tror dessverre på deg. Det er bare ekstremt ufint.

Hadde nok snudd i døren selv gitt!
 
The Player?
Selv en som ikke har peiling på klær må da bli skeptisk til en butikk som alltid har salgsplakater i vinduet?

Enig. Vannskadesalg, røyskadesalg og alltid minimum 30 % rabatt. Utstråler ikke akkurat seriøsitet av den sjappa der, skulle nesten tro de solgte persiske tepper. Har ikke vært innom på årevis. Men for all del, de kan jo muligens være proffe likevel.
 
Litt av en historie Edward, rimelig bak mål... Helt håpløst om jeg får si det selv, hadde blitt rimelig forbanna:mad:
 
Jeg skjønte jo forsåvidt at det var noe muffens allerede før jeg gikk inn døren, prisen tatt i betraktning - men hadde regnet med at det var dårlig asiatisk målsøm eller noe sånt, og ikke konfeksjon...
 
Tror Skabo på paleet har begynt å selge dresser under "eget" merke. Kvaliteten virket god. Jeg kjøpte en på salg, men de hadde også skreddersøm. Dress med skreddersøm var 5 600,- full pris. Spurte ikke hva som var inkludert, men det kan sikkert være verdt en telefon/et besøk dit.

5600,- for skreddersøm synes jeg er såpass rimelig at jeg tviler de har særlig margin. Kanskje de prøver å skape seg et godt navn..
 
The Player?
Selv en som ikke har peiling på klær må da bli skeptisk til en butikk som alltid har salgsplakater i vinduet?

Personlig vil jeg likevel rette en takk til selgeren deres (innehaveren?) for materialet til følgende historie:

Kunde: Hei hei. Jeg skulle gjerne begynt med å ta en liten titt på noen stoffprøver, jeg.
Selger: Stoffprøver?
K: Ja. Dere hadde jo en annonse i Finansavisen i dag?
S: Annonse?
K: Ja, for skreddersydde dresser? Så jeg ville gjerne tatt en titt på stoffene deres jeg.
S: ....
S: Ja, altså, hvis du blir med bort hit.... her henger de skreddersydde dressene våre.
K: Skreddersydde dresser? Hva mener du?
S: Jo, disse dressene er skreddersydd. Sydd hos vår skredder i Italia.
K: I motsetning til alle andre dresser, da mener du? Som er sydd av snekkere?
S: ...
K: Så om jeg forstår deg riktig, så har du nettopp annonsert for skreddersydde dresser til en rimelig penge, og så kommer jeg hit og så er de ikke skreddersydd i det hele tatt?
S: Du kan da ikke forvente å få en ekte skreddersydd dress til 8000 kroner! Først må man ta mål, og så må dressen sys...
K: ... og så må kunden prøve den, og så må dere tilpasse den, og så må kunden prøve den igjen, og så må dere ta siste tilpasninger, ja. Skreddersydd!
S: Du får ikke det for 8000 kroner! Du kan åpenbart litt om dette, du må jo vite at det blir mye dyrere!
K: Hør nå her, det er dere som reklamerer med skreddersøm.
S: Ja men det er ikke det vi mener med skreddersydd!

Ærlig talt....

Noen eier f*** ikke skam..
 
Jeg er i markedet for smoking til bryllupet mitt, og synes det ser ut som om jeg kan gjøre en grei handel her :)

Hvis du finner en etter spesifikasjonene (design og mål) er det ikke noe å lure på. Jeg endte tilslutt opp med en fra house of singles, var veldig fornøyd med den.
 
Justeringer av hyllevare kontra målebånd over (nesten) alle kroppsdeler

Er ikke "overgangene" litt mer glidene enn dette. Uansett du kunne gjøre vesentlige tilpassninger sa de; alt fra foret til slag og lommer. Virket som en god pris, uten at jeg har sett resultatet der.
 
Konfeksjon:
Ferdigsydde dresser levert i standard størrelser. Masseproduksjon som kjøpes fra stativ.
Passformen kan tilpasses noe til kunde etter kjøp, normalt begrenset til justering av erm- og benlengde, livvidde, fjerning av nakkefold og muligens noe justering av rygg på jakke.

Målsøm: ("made-to-measure")
Sys en og en, men normalt på samme produksjonslinjer som konfeksjon.
Bestilles enkeltvis til hver enkelt kunde og tilpasses før kjøp. Kunde kan velge stoff, detaljer (lommer, stikninger, antall knapper, splitter, oppbretter, legg etc.), snitt og tilpasninger utifra produsentens standardskjema (noe korreksjon for skjevheter i kropp og preferanser). Normalt tas det utgangspunkt i en standardstørrelse som så justeres til kundens kropp. Mål tas ofte av en selger uten spesiell utdannelse og resultatet er sterkt avhengig av dennes kompetanse. Koster anslagsvis 30 % mer enn konfeksjon + eventuelle merkostnader for finere stoff.

Skreddersøm: ("bespoke tailoring")
Sys en og en, normalt i mindre skredderhus av høyere utdannet personell.
Det tas utgangspunkt i kundens kropp og ikke en standard størrelse. Kunden kan velge alt. Ofte mye håndsøm.
Mål (mange!) tas av utdannet skredder. Det er normalt med flere runder hvor kunden prøver det halvferdige produktet og skredder gjør korreksjoner. Kostnad tilnærmet ubegrenset.

Ekte skreddersøm er relativt sjelden, og gjøres nesten utelukkende i gamle veletablerte skredderhus, gjerne i London. Mye av det nordmenn kaller skreddersøm er ikke skreddersøm i det hele tatt, men målsøm.
 
Var en tur innom House og singles idag fordi jeg oppdaget at jeg trengte en ny dress (bakdelen med å slanke seg..) Fikk god hjelp og fant en dress om passet nesten. De satte den opp med nåler og sender den til skredder så den vil passe perfekt. Gleder meg til å se resultatet.