Hvor har de dresser i Oslo?

Hvorfor kjøpe dress når du kan skaffe Ferrari-jakke for en brøkdel av prisen. Funker til alt!

525x525px-LL-d2ff2135_vbattach33931.jpg
 
Hvorfor kjøpe dress når du kan skaffe Ferrari-jakke for en brøkdel av prisen. Funker til alt!
Jeg føler liksom at jeg ikke trenger flere Ferrari-jakker. Jeg har allerede to i hver tilgjengelige farge (en til å bruke, en til å spare til trangere tider). De står godt til Ferrari-capsene og Ferrari rompetaska mi.
 
Du kjøpte nok heller en dress sydd av stoff angivelig produsert av Ermengildo Zegna.
En ekte dress produsert av Ermengildo Zegna er i en helt annen kvalitets- og prisklasse.

Det samme gjelder deres Loro Piana dresser.
Loro Piana selger ingen dresser fra stativ. De tilbyr kun målsøm og skreddersydde dresser i sine butikker. De koster fra ca. 20 laken og oppover.
Når Menswear selger sine Loro Piana dresser til 3.500, så betyr det at de mest sannsynlig har fått tak i masse overflødig stoff fra dem som de får sydd til dresser (garantert i et lavkostland).

Det nærmeste du kommer bespoke tailoring i Oslo er vel denne butikken:
http://www.fmramstad.no/

Ellers dra til London, Paris eller Milano og kjøp en Brioni, Kiton, Stefano Ricci eller Isaia dress:)

Akkurat.. Zegna til 5000,- er veldig tvilsomt.. Jobbet selv i klesbutikk der vi solgte et merke som heter Pal Zileri. På noen av dressene deres så stod det at det var brukt Zegna stoffer i dressen, men betyr jo såklart ikke at det er en Zegna Dress. Er du heldig så får du en Zegna dress til en 20-30 % og da blir det rundt 8000,- for en nice dress så har de faktisk ganske bra skreddere på Steen & Strøm så jeg ville anbefalt å ta turen hit hvis du faktisk skal bruke litt på dress.
Fantastisk kvalitet og sitter som et skudd!
 
Hva angår Menswear: historien slik jeg har hørt den går ut på at de har en avtale med et eller flere av skredderhusene som syr dresser for "de store", og at de får kjøpt "overskuddsmateriell" fra sesongbestillingene. Husk på at deler av Italia er skikkelig lavkostland - kinesiske syersker i sweatshops i Kina lager "Made in China", mens kinesiske syersker i sweatshops i Italia lager "Made in Italy".

Det endrer ikke på at produktene til Menswear er av god kvalitet. Unektelig gode stoffer, god søm med øye for detaljer (stikninger på jakkeslag etc), og flott snitt om man er slank - akkurat passe oppdatert klassisk snitt etter en voksen manns oppfatning. På avstand, dvs. når en annen mann har den på seg og jeg ikke er usømmelig nærgående, har jeg ikke nubbsjans til å se forskjell på en Corneliani og en Menswear i Loro Piana til under halve prisen. Selv på nært hold ville jeg ikke satset penger på at jeg kunne sett forskjell.

Så lenge Menswears dresser sitter såpass pent på meg som de gjør synes jeg ikke det er noen oppgradering i pris som er verdt pengene før man kommer på nivå med f.eks. Corneliani målsøm.
 
På avstand, dvs. når en annen mann har den på seg og jeg ikke er usømmelig nærgående, har jeg ikke nubbsjans til å se forskjell på en Corneliani og en Menswear i Loro Piana til under halve prisen. Selv på nært hold ville jeg ikke satset penger på at jeg kunne sett forskjell.

Ville du sett forskjell på en ekte og en godt laget fake Rolex Submariner...

Mest sannsynlig ville du ikke sett forskjell. Om man trives i en dress fra Manswear, ja så er det bare å handle. Man må trives i kl'rne man bruker.

Jeg har to dresser, en grå og en blå fra Corneliani. Når jeg først skulle ha en dress, skulle det vare en tidløs en med klassisk snitt som ikke går av moten med det første. Ellers er jeg lite oppdatert på hva som finnes i markedet. Opphavet hadde noen C. dresser, så da ble det det. Brukes i begravelser, julaften, og andre formelle sammenhenger. På jobb blir det støvler eller vernesko og klær med reflekser,
 
Om det er 100% Zegna jeg har fått eller ikke kan jeg ikke si noe om. Det står nå Zegna i innforet hvertfall.

Alt dette spiller liten rolle for meg. Dressen sitter som et skudd, og jeg for skryt for hvor godt den ser ut både i stoff og form hver gang jeg tar den på. Det har aldri skjedd med andre dresser tidligere.
 
Ville du sett forskjell på en ekte og en godt laget fake Rolex Submariner...
Ikke det samme.

Kvaliteten på en dress avgjøres stort sett av tre faktorer: stoffkvalitet, snitt og søm.

Loro Piana og Ermenegildo Zegna er både klesprodusenter og stoffprodusenter - og blant de beste leverandørene av ullstoffer til dresser i verden. De store skredderhusene i både Italia og England bruker stoffer fra begge to. Corneliani bruker ofte billigere stoffer i ferdigdressene sine, men har kasse på kasse med stoffprøver fra L. Piana og Zegna til målsøm. Det er ikke noe spesielt problem for en liten produsent å få tak i stoffer herfra heller.

Når det gjelder snitt er det små avvik mellom de store skredderhusene - det er ofte smådetaljer de bruker for å skille seg ut. Dress dreier seg tradisjonelt sett heller ikke om å skille seg ut, snarere tvert imot. Alle som har et visst minimum av stil holder seg innenfor samme rammer. Man kan altså ikke beskylde noen, heller ikke Menswear, for å ha "rappet noe snitt".

Søm - montasje - skal være holdbar, pen, og tåle rens (dårlig montert jakkebryst bulker seg og går i stykker i rens). Umulig å se hvordan "kopi" kan engang være relevant her.

Menswear selger altså ikke kopier. De selger no-name dresser sydd i kvalitetsstoffer, i litt modernisert klassisk snitt, med tilstrekkelig god søm. Lappen på innsiden av jakka refererer til Zegna eller L.Piana som stoffprodusent og ikke klesprodusent. Selv om det konseptet er forståelig nok litt ullent for utenforstående står det klart og tydelig i mine: "Fabric made in Italy by Ing. Loro Piana & C."

For the record: jeg har intet forhold til Menswear annet enn som sporadisk kunde, men har i et tidligere liv selv vært selger av bl.a. Corneliani og Zegna, samt tullemerker som Boss og Armani.

Jeg har forøvrig hørt fra en av de tidligere ansatte hos en av de "tre store" i Oslo at de har i en periode solgt dresser fra Menswear - men da med sine egne merkelapper i og til en annen pris.
 
Til info: Målsømdagene på Ferner Jacobsen starter neste mandag, Corneliani dresser, jakker og frakker er vel det som er nedsatt (husker jeg riktig avstår de fra tillegget for målsøm i forhold til ferdig tilsvarende Corneliani-plagg).
 
Til info: Målsømdagene på Ferner Jacobsen starter neste mandag, Corneliani dresser, jakker og frakker er vel det som er nedsatt (husker jeg riktig avstår de fra tillegget for målsøm i forhold til ferdig tilsvarende Corneliani-plagg).

Interessant :D Teit spørsmål kanskje, men kommer Corneliani målsøm-dresser som separates?

Jeg skulle gjerne ha påstått at det var min massive overkropp som gjør at jeg er avhengig av dette, men det ville nok være vanskelig å forsvare :D Når jakken passer pleier buksene å stoppe på knærne :p
 
Separates?

Målsøm er nettopp det, bestilling etter mål. Man velger stoff fra en haug med prøver og detaljer (antall knapper i jakke, splitter bak, lommer, legg i bukse, oppbrett etc. Litt avhengig av selgerens dyktighet tar man gjerne utgangspunkt i en standardstørrelse som man så justerer: lengder, vidder, holdning i rygg, eventuelle skjevheter, etc. Buksene blir nøyaktig så lange som du trenger dem!

Ferner, Øye og L'Escalier har vel alle målsømdager på Corneliani, gjerne til litt forskjellig tid men stort sett det samme tilbudet, dvs. ingen ekstra kostnad for målsøm.
 
Separates?

Målsøm er nettopp det, bestilling etter mål. Man velger stoff fra en haug med prøver og detaljer (antall knapper i jakke, splitter bak, lommer, legg i bukse, oppbrett etc. Litt avhengig av selgerens dyktighet tar man gjerne utgangspunkt i en standardstørrelse som man så justerer: lengder, vidder, holdning i rygg, eventuelle skjevheter, etc. Buksene blir nøyaktig så lange som du trenger dem!

Ferner, Øye og L'Escalier har vel alle målsømdager på Corneliani, gjerne til litt forskjellig tid men stort sett det samme tilbudet, dvs. ingen ekstra kostnad for målsøm.

Så bra :) Jeg har aldri bestilt en dress på målsøm, så dette kan jeg ingenting om. Jeg tenkte kanskje det mest var tilpasninger.

Er det noe forskjell på hvor flinke selgerne på Ferner, Øye og L'Escalier er på å måle?
 
Viktig å også formidle hvordan du vil den skal sitte. Feks trange bukseben, tettsittende eller mer løs jakke osv.

Ta gjerne med bilder som illustrerer
 
Så bra :) Jeg har aldri bestilt en dress på målsøm, så dette kan jeg ingenting om. Jeg tenkte kanskje det mest var tilpasninger.

Er det noe forskjell på hvor flinke selgerne på Ferner, Øye og L'Escalier er på å måle?

Tror alle er bra; har kjøpt av Molstad på Ferner og Andreas på Øye. Kunnskapsrike karer begge to.

Selv om jeg liker Escalier er de en del dyrere på samme dressene enn de to andre, valget er i grunnen enkelt.

Når du først har prøvd målsøm er det vanskelig å kjøpe konfeksjon igjen! Go for it!
 
Er det noe forskjell på hvor flinke selgerne på Ferner, Øye og L'Escalier er på å måle?
Tipper bare de dyktigste får lov til å jobbe med målsømmen....

Ville dog ikke nølt med å overkjøre ham hvis jeg fikk hjelp av en viss herremann i en butikkene som har vært for mye i Milano og mener at buksebena skal være korte. Du vet at det er denne karen, om han fremdeles jobber der og ikke har skjerpet seg, dersom han påstår at buksen skal ligge i overkant av skoen når du står....
 
Haha. Ja.. Er jo bare å si du vil ha en dress som er fin neste år også. Alternativt at du har så stygge sko, haha
 
Hei !

Bumper en gammel tråd.

Begynner så smått å kikke etter en klassisk svart dress til en hyggelig andledning til våren. Er novise på området, har selvfølgelig hatt en håndfull dresser opp gjennom årene. Tenker nå å oppsøke et sted for å få hjelp av noen med fagkunnskap. Hvis budsjettet er tilstrekkelig da...

Ser av tråden at steder som Ferner, G Øye, MensWear, L'Escalier er nevnt. Hvis budtsjettet er 5-7 tusen, hvor blir en novise best tatt imot, og er det optimistisk å få en dress for dette beløpet på stedene nevnt ?

Ser altså etter en pen svart, tidløs dress, ønsker selvfølgelig best mulig passform/snitt, må kunne renses og stoffkvalitet best mulig sett i forhold til pris. Bruksområdet er i første omgang bryllup.


Selv om det kan være fristende for å heve budsjettet for å få en målsydd italiensk dress, vil jeg unngå det. Både med tankte på antall ganger den blir brukt og at vi har mange aktiviteter som gjør dype innhogg i kontoen i 2013:).
 
Du får pene Boss dresser på ferner eller feks steen og strøm.

Innen budskjett vil jeg egentlig anbefale bruunz bazaar som har egen butikk på steen og strøm. Jeg har målsøm-dress fra bruunz bazaar og har hatt vanlig tilpasset dress. Var veldig fornøyd med den.

Mitt tips er uansett å få de til å tilpasse dressen med litt smalere ben og riktig lengde på armer. Mange har litt lengdeforskejll på armene, og de kan være pent å få justert, om du har det.

Lykke til:)