Hva skjer med Rolex og levering?

Air-King fans akkurat nå:

giphy.gif
 
Har nå vært hos to AD, hvor sistnevnte var Lervik Ur. Førstnevnte sa det var lang kø, og jeg kunne sette meg i køen hvis jeg ville. I hyllene var det omtrent tomt, eneste var en Yacht Master. Hos Lervik hadde de rett og slett stengt køen på sub, og det var ventelister på alle Rolex modeller i stål.

Har lest spekulasjoner på at Rolex skaper denne køen med vilje[1], men hva tror dere? Er vi på vei inn i en boble, hvor Rolex snart sprekker, eller kommer Rolex til å stige mer i verdi enn noen gang? Er Rolex rett og slett helt rå på markedsstrategi?
[1] http://horae.no/2017/09/28/rolex-stalmangel-markedsstrategi/

Ja Rolex er rett og slett helt rå på markedsstrategi & branding :rolleyes:
Her om The Basics of Branding https://www.entrepreneur.com/article/77408
 
Redigert:
Har lest en del historier som dette i det siste. Tydelig at det er vanlig praksis for mange forhandlere å spare på godbiter i safen for kunder som anses verdige.

Resten av oss når vi spør om leveringstid for en GMT BLRO:

 
Ringte Bjerke i dag for å kjøpe en 216570 Polar, men de måtte sende inn en søknad til hovedkontoret først. Hvis søknaden ble godkjent, ville jeg havne på deres venteliste.(oh joyo_O)
Ringte Lian, de hadde stengt ventelistene.
Ringte Askeland, de kunne heller ikke serve meg, da jeg holdt til på Østlandet.
Da blir det vel en eller annen Joyeria ila sommerferien i utlandet i stedet da:(
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Ringte Bjerke i dag for å kjøpe en 216570 Polar, men de måtte sende inn en søknad til hovedkontoret først. Hvis søknaden ble godkjent, ville jeg havne på deres venteliste.(oh joyo_O)
Ringte Lian, de hadde stengt ventelistene.
Ringte Askeland, de kunne heller ikke serve meg, da jeg holdt til på Østlandet.
Da blir det vel en eller annen Joyeria ila sommerferien i utlandet i stedet da:(
Egentlig litt overraskende å lese at Polar er «ventelisteklokke». Det er blant de få sportsmodellene til Rolex som jeg stadig ser utstilt for salg hos AD’er i andre land (bla.a. siste året i USA (flere steder), Singapore, England). Kan jo selvsagt være tilfeldig, akkurat som da jeg kom over en utstilt Submariner i fjor høst, men har ikke oppfattet den som noe spesielt vanskelig å få tak i. Kunne det være verdt et forsøk å sjekke AD utenfor Norge?
 
Er det like vanskelig å få tak i stålmodeller ellers i Europa også? Feks. London?
 
Er det like vanskelig å få tak i stålmodeller ellers i Europa også? Feks. London?

Det var aldri aktuelt for meg å handle, men har til stadighet sett stålmodeller utstilt i vinduene i London. Vil da anta at de er til salgs.
 
La oss si man sjekker utenlandsk AD. Hvordan ordner man dette med VAT? Må man fysisk reise til AD og ordne dette med fortolling og innførsel selv?
 
La oss si man sjekker utenlandsk AD. Hvordan ordner man dette med VAT? Må man fysisk reise til AD og ordne dette med fortolling og innførsel selv?

Ja, stort sett fungerer det slik, også må man fylle ut et av disse tax free-skjemaene som går via et byrå. I enkelte tilfeller, så kan forhandler også selge postordre eksl. VAT, men dette blir mindre og mindre vanlig. Slik jeg forstod det, så hadde Rolex også sagt nei til postordresalg av deres klokker.
 
Jeg står i kø for en 116610LN hos Bjerke, som så mange andre. Synes tiden går alt for sakte selv om det kun har gått 4 mnd. Ble forespeilet hele 1,5 år, så gikk jo inn i lang ventetid med viten og vilje. Er det noen som har noe erfaring med å kjøpe andre ur for deretter å oppleve at ventetiden ble kortere?

Dette ville i så tilfelle ikke vært for å tjene på videresalg av uret som kjøpes for å korte ned ventetiden, men kun fordi jeg ikke vil betale 15K+ ved å kjøpe av en av venteliste-invistorene.
 
Jeg står i kø for en 116610LN hos Bjerke, som så mange andre. Synes tiden går alt for sakte selv om det kun har gått 4 mnd. Ble forespeilet hele 1,5 år, så gikk jo inn i lang ventetid med viten og vilje. Er det noen som har noe erfaring med å kjøpe andre ur for deretter å oppleve at ventetiden ble kortere?

Dette ville i så tilfelle ikke vært for å tjene på videresalg av uret som kjøpes for å korte ned ventetiden, men kun fordi jeg ikke vil betale 15K+ ved å kjøpe av en av venteliste-invistorene.
Jeg ble forespeilet 1 år på min GMT BLNR når jeg bestilte på høsten i 2017. Ble positivt overrasket når de ringte etter 8mnd og fortalte at klokken var kommet.
 
Jeg ble forespeilet 1 år på min GMT BLNR når jeg bestilte på høsten i 2017. Ble positivt overrasket når de ringte etter 8mnd og fortalte at klokken var kommet.

Jeg mente om ventetid på bestilt ur gikk ned om man kjøpte et annet ur.