Hva leser dere om dagen?

Akkurat fått disse to i hus, så nå blir det litt lesing i romjula dersom værmeldingene slår til.
Den første handler om JWTs markedsføring av Rolex på 40- , 50-, og 60- tallet. I innledningen er den en tur innom Norge, hvor en av hovedpersonene, Giles Hampden Montagu-Pollock vokste opp.

Den andre er en lettlest oversikt over andres arbeid, med 50 sider fotnoter og referanser. Den starter med Beatlesfrisyrer, og er innom både vintage Rolex og Cartier på veien. Mange sitater à la "Taste is entirely a Middle Class concern. The Lower Class don't have it and the Upper Class don't need it".
1671960786496.png
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Ikke så lystig påskelitteratur. Interessant (og til dels deprimerende) tilbakeblikk på det norske rettsoppgjøret etter andre verdenskrig.
Om jeg ikke tar feil så var nummeret av henrettede i Norge på hele 1800 tallet lavere enn krigsoppgjøret etter andre verdenskrig. Den gjeldende lov i fredstid på 1800 tallet sa at man skulle ha dødsstraff for de mest alvorlige forbrytelser, men samtidig hadde kongen anledning til å gi benådning, som ble gitt i de fleste tilfeller.

Et eksempel var Gjest Baardsen, sogningen som er mest kjent for å ha rømt fra fengsel og fangenskap hele 57 ganger. I løpet av karrieren klarte han å få på seg to dødsdommer, som ble benådet av kongen. Etter at myndighetene bestemte etter siste dom at han skulle overflyttes fra Bergenhus til Akershus festning ble det ingen rømming. Etter 18 år der ble han fri og døde i 1849 mens han skjenkte seg i en kneipe i Hollendergaten i Bergen.

Jeg er enig i hva man kom frem til i rettsoppgjøret etter andre verdenskrig.
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica
Om jeg ikke tar feil så var nummeret av henrettede i Norge på hele 1800 tallet lavere enn krigsoppgjøret etter andre verdenskrig. Den gjeldende lov i fredstid på 1800 tallet sa at man skulle ha dødsstraff for de mest alvorlige forbrytelser, men samtidig hadde kongen anledning til å gi benådning, som ble gitt i de fleste tilfeller.

Et eksempel var Gjest Baardsen, sogningen som er mest kjent for å ha rømt fra fengsel og fangenskap hele 57 ganger. I løpet av karrieren klarte han å få på seg to dødsdommer, som ble benådet av kongen. Etter at myndighetene bestemte etter siste dom at han skulle overflyttes fra Bergenhus til Akershus festning ble det ingen rømming. Etter 18 år der ble han fri og døde i 1849 mens han skjenkte seg i en kneipe i Hollendergaten i Bergen.

Jeg er enig i hva man kom frem til i rettsoppgjøret etter andre verdenskrig.
Interessant sammenligning, var ikke klar over at det var såpass få som ble henrettet på 1800-tallet. Var temmelig steile fronter i 1945-46 mellom tilhengere og motstandere av dødsstraff, men tilhengerne var i klart flertall.
 
Noe gammelt og interessant fra bokhylla.
Vis vedlegg 327829
Vis vedlegg 327831

Er dette samme myte/historie som man kommer inn på i Watch for me on the mountain? Geronimo førte overlevende Apacher ut av konsentrasjonsleirene opp i Sierre Madre fjellene hvor de levde videre. Siste kjente angrep fra Apacher i Mexico var på 1930 tallet osv. Har lest det meste av Ingstad, men ikke denne. Noe jeg skjønner jeg må endre på...
 
Er dette samme myte/historie som man kommer inn på i Watch for me on the mountain? Geronimo førte overlevende Apacher ut av konsentrasjonsleirene opp i Sierre Madre fjellene hvor de levde videre. Siste kjente angrep fra Apacher i Mexico var på 1930 tallet osv. Har lest det meste av Ingstad, men ikke denne. Noe jeg skjønner jeg må endre på...
Den finnes nok i noen bibliotek. Du bør lese den.
 
PXL_20230423_173339059.jpg


Oppsummering: boka var så dårlig at forfatteren begikk selvmord 20 år etter første utgivelse. Det var dessverre 20 år for sent, men likevel eneste rette handlemåte.

Hjelpe meg. Helt åpenbart skrevet av en selvopptatt, pompøs tulling. Språket er svulstig og fullt av floskler, forfatteren (om man kan kalle ham det) har en mer eller mindre lemfeldig omgang med fakta - åpenbart for å tilpasse narrativet som ble forsøkt etablert av nazipartiet den gang da dette rælet ble utgitt for første gang. Jeg er ganske sikker på at dersom en "forfatter" hadde forsøkt seg med denne boken i dag, hadde vedkommende blitt refusert av alle seriøse forlag, og antakeligvis endt opp med en dårlig formatert pdf på et obskurt nettsted som hadde gitt trojanervarsel i antivirusprogrammet ditt hvis du prøver å gå inn på det i stedet for en bok i papp og papir. Ideologien som presenteres i boken gidder jeg ikke engang å si noe om, det er den ikke verdt. Dere vet alle godt hva det var.

Søppel.
 
Redigert:
Jeg holder på med Around The World Submerged, av Edward L. Beach.
Boken handler om det som vi i dag kjenner som Operation Sandblast, hvor forfatteren førte den da flunkende nye ubåten USS Triton jorden rundt, under vann, i 1960, og som i samme slengen satte en fartsrekord for jordomseiling som stod i flere titalls år.
Det er en fantastisk interessant bok, og er tydelig skrevet av en mann som virkelig kan sitt fag, og brenner for det.
 
Jeg holder på med Around The World Submerged, av Edward L. Beach.

- Han er også forfatteren bak en bok som var så spennende for femtenårige meg (dengang da, altså!) at jeg var utranglet som fy på skolen neste dag - jeg hadde lest meg gjennom 'Ubåt!' om krigspatruljene hans i Stillehavet i én smell.
 
image.jpg

Det blir spennende å se hvor mye det er å lære av denne, etter alt som har vært om AI og ChatGPT i alle kanaler den siste tiden. Forfatteren er i det minste enormt kunnskapsrik og elsker å formidle alt hun kan.
 
Jeg er litt sær, jeg leser ikke så mye nå lenger, men når en forfatter treffer meg så kan jeg sluke fire-fem av bøkene hans eller hennes.

Houellebecq er en av dem; enig eller uenig med ham så setter han fingeren i de ømme punktene og klemmer til.
 
Akkurat gjort meg ferdig med Christian von der Hall. Nå er det Anne Bitsch’ «Brorskapet: En historie om drapet på Benjamin Hermansen» som står på lista.

Også prøver jeg å ikke glemme de jeg har på lista…
Høyt: En reise i Himalaya (av Erika Fatland)
Perdido Street Station (av China Mieville)
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica